Vilken kattras?

G

GurkHeaven

Just nu så funderar vi i familjen på att skaffa katt, men vi vet inte vilken ras som passar bäst. Den ska gå att ha både ute och inne, den ska vara social, kelig, och gärna långhårig:love: Vi har varit inne på ragdoll förut, men sedan läste vi att de inte gick att ha ute. Någon som har några förslag? Skulle en ragdoll-korsning funka? Tacksam för svar :D

Sv: Vilken kattras?

Alla raser går att ha ute (vissa raser är dock sämre pälsade för att vara ute i alla väder) däremot är det väldigt få raskattuppfödare som säljer ungar som sk. "utekatter". Har du rastgårt till katten alternativt tänker rasta den i lina så begränsas du absolut inte av utekriteriet.

Ragdolls är lika kapabla att vara ute som andra långhåriga katter.

Okej, vad bra då:) jag läste att de litar på alla de träffar och kan följa med någon hem elr nåt sånt, men det kanske inte stämmer då ;)

Tack för era svar!

Det är väl en "nackdel" med många raskatter, att de är väldigt sociala och gärna följer med annat folk hem. Finns även huskatter som är sådana. Det är ett skäl till att man bör prata med grannarna innan man släpper ut katten. Det är så lagom kul när någon granne bestämmer sig för att börja mata "den stackars katten" som alltid följer efter dem till huset.

Tilläggas bör också att många Ragdoll uppfödare inte säljer sina kattungar som utekatter (endast vara ute i rastgård och/eller koppel), jag vet minst 9 st. som inte säljer sina som utekatter och det är bara här i Uppland och det finns säkert många fler som är av samma åsikt.

Delvis kl

Så sant. Väldigt många raskattuppfödare är emot att släppa ut katten vind för våg som många gör idag, dels är den värd kanske 6-8000 kr och dels så kan den möta ett grymt öde, bli misshandlad, jagad osv. För att inte tala om alla könsmogna katter som springer hur de vill och skapar oönskade kullar här och vad. Vi släpper inte ut våra hundar på detta sätt, varför katterna? En rastgård fungerar utmärkt. Har själv ragdoll och skulle aldrig drömma om att bara släppa ut henne på det sättet, jag vill inte se min katt överkörd. De är väldigt "dumsnälla" och sociala och jag vill inte ens tänka på vad som kan hända om hon traskar fram till ett gäng elaka ungar...

I övrigt så är du inne på ett väldigt bra rasval :love:.

Finns det nagon annan langharsras som inte är lika dumsnällt sociala utan har lite mer självbevarelsedrift och klarar att vara ute?

Oönskade kattungar känns däremot kanske inte som nagot jätteproblem, eftersom man kan kastrera katter om man inte vill ha dem i avel.:idea:

Skulle jag ha en utekatt skulle jag välja en som ser så "vanlig" ut som möjligt, men det beror på att jag har erfarenhet av raskatter som blivit stulna när de gått ute lösa.

Mina kompisar som föder upp perser, har sålt sällskapskatter till utekatt. Men då handlar det inte om att katten bor i ett tätbebyggt område med en massa faror, utan att de släppt ut katten o den har dragit några repor runt huset. De går inte långt oftast. De har inte normal självbevarelsedrift. Dock är de ju sociala, långhåriga o keliga!

En helt annan typ av katt är norsk skogkatt. Den är oxo snäll o kelig, men iallafall lite tuffare än persern. Utseendet är helt annorlunda, även om de oxo är långhåriga (semi).

Om rasen egentligen kvittar så kanske ni ska kolla efter en 50 % raskatt. De brukar ha betydligt mer utevett än en raskatt (Bortsett då från min halvskogis som är väldigt naiv).

Halvperser eller halvskogis är mitt svar. ;)

Min katt är väldigt lik de katterna i ansiktsformen. Han är 50 % skogis men inte långhårig, utan bara precis lite mer än korthårig. Extremt gosig och social kisse. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar