Sv: vilken kategori till barnen ska man välja
Tycker du har fått mycket bra svar, och man kan ju välja olika beroende på hur man resonerar själv oxå. Den där 10 cm regeln tycker jag inte man ska fästa för mycket vikt vid, det beror ju jätte, jättemycket på hur hästen är byggd. Jag är 174 cm lång och red som vuxen regelbundet min gamla maxade D- ponny av modell rejäl utan att det såg oproportionerligt ut, men det kan säkert finnas riktigt nätta hästar på 160 som jag skulle se i största laget ut på.
Själva har vi en gammal B- ponny på 120 här hemma. Sonen är snart tre och ännu för liten för att kunna göra annat än "åka häst", vilket han glatt gör någon gång i veckan eller så, men jag tror att han kommer att kunna rida henne och styra, trava mm när han är 4-5 om intresse finns. Hon är f d kollega till mig, och alltså en pensionerad ridskoleponny som är supersnäll och som jag har jobbat tillsammans med i många år. Jag visste m a o exakt vad jag fick med mig hem när hon fick flytta hit och bli pensionär. Hon hade gärna fått vara 1-2 dm mindre (alltså 1m-110), men nu valde vi henne för att vi visste att det är en toppenindivid, som jag dessutom redan hade en relation till.
En kompis till mig köpte oxå ponny åt sin dotter som är 2½. De valde att köpa en minishettis på knappt 80 cm, och det är ju ett väldigt behändigt format och perfekt att nå att borsta mm. Dock växer hon ju ur den innan hon kan rida ordentligt, men de är väldigt söta tillsammans, och ponnyn verkar mycket trevlig, lugn och väluppfostrad. Barnen fick rida tillsammans i dag ( deras häst bor egentligen inte här, men de tog med den), och vår B- ponny, som annars känns pytteliten, såg j ut som sen jätte bredvid den lilla
.
Hur eller hur: Köp en trevlig, stabil ponny, gärna som du eller någon du känner känner till sedan innan, och se till att den inte är på tok för stor så att barnen inte kan rida den, men ändå inte så liten att de växer ur den på mindre än kanske tre år.
Lycka till!