Vilken hundras till mig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tassy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 224
T

tassy

jag har börjat fundera lite på om jag ska skaffa hund till våren/sommaren, och börjar då såklart osökt fundera på ras. jag vill ha en snäll och trevlig hund av lagom storlek (dvs ingen pygmé och ingen jätte) som kan vara med i stallet, så den bör vara ganska aktiv och palla med lite kyla.
måste vara lugn och snäll mot barn och andra hundar, ganska självständig (inte så att jag kommer lämna den ensam i timmar men jag vill inte att den får psykbryt om den ibland inte får följa med på ridtur heller). jag har en förkärlek till spanielraser och retriverraser, men det är inget måste. däremot bör den ha ganska lättskött päls och kanske inte så den behöver duschas varje dag om det inte är snustorrt ute.
helst ska det vara en sådan ras som ofta lever länge och är så felfri som möjligt, förstås.
så, har ni några förslag på vilken sorts hund som kan passa mig?

Sv: Vilken hundras till mig?

Luzern- stövare!!:love:

de är helt underbara!!! ja ade en som egentligen skulle vara en jakthund men blev min dressyr kompis istället. zappo hette han. han var hur snäll och lugn som helst, jätte lydig men kunde vara pigg ute. han va ca 55 cm i mkh, blå-grå, svart ååh vad jag saknar han:cry:, han va min bästa kompis

ett par bilder på hans ras, dock inte zappo
http://www.kennel.se/images/765-1.gif

http://www.annikashemsida.se/Byggnation 026.jpg-for-web-normal.jpg

fast zappo var mkt smäckrare än den på den 2 bilden

Tibetansk terrier tror jag är en väldigt trevlig ras. Trots namnet så är det inte en terrier. Otroligt söta och ett fint temperament. Enligt mig i perfekt storlek ;)
Annars låter en t.ex. Springer Spaniel bra, om du nu har en förkärlek till spaniel- och retrieverraser. De passar ju in perfekt på vad du söker :)
Nillah

Jag hade ungefär samma krav som du och skaffade mig en Engelsk Springer Spaniel. Jag är helnöjd :love:

Tänk bara på att det där med "lämna ensam problem" och sånt oftast inte är rasrelaterat utan uppväxt/tränings relaterat.

tollare är väldigt aktiva, flatcoated är sådär lagom :) labben med, ja dom alla retrieverna e mysiga och lätta :)

*delvis kl*

tack för era tips :) springer spaniel är nog det som känns mest "rätt" bara på det jag vet om de olika raserna och rasbeskrivningar och så. har även lite funderat på en cavalier men de kanske är lite för små ändå, jag vet inte riktigt. någon med mer erfarenhet av cavalierer som vet om de kan stämma in på mina "krav"?

sen borde man väl kunna ta kontakt med lite uppfödare som har den ras man är intresserad av och be att få träffa några hundar? så man kan känna om det känns rätt tänker jag, eftersom det är ju en ganska viktig grej när man köper hund.

Cavalierer är väldigt milda och trevliga. Men i min uppfattning nästan lite för lugna och tråkiga av sig (?). Annars är den ju jättebra med barn och så.
En Welsh springer spaniel då? Väldigt fin, en aning mindre än Springer spanieln men verkar också vara härlig. Kooikerhondje är en annan aktiv spanielras, inte lika riktigt lika vanlig men jättefin! :love: Jag vet dock inte så mycket om dem.
Cocker Spaniel? Det finns ju jättemånga som passar in på dina behov... :)
Retrievers är jag själv inte så förtjust i, men de flesta inom den 'gruppen' passar ju också :)
Lycka till med letandet ;)
Nillah

Som du kanske sett i en annan tråd så letade vi också hundras. Var inne på Golden först men det var inte helt rätt. Fick sedan tips här om welshen och föll pladask. Ingen ras jag tänkt på tidigare. Nu har vi bestämt oss och om allt går som det ska så hämtar vi en sån liten i slutet på mars.
Vi hade ju liknande krav som du har och det kändes som det stämde perfekt med welshen. Tipsar dig gärna om en trevlig uppfödare om du är intresserad av att titta.

Jag tycker det låter som att du ska ha en cavalier! många tror att de är "tanthundar" som inte tål någonting. Min cavalier är en väldigt pigg och glad kille, han kräver inte överdrivet mycket motion och hjärngympa varje dag. men han älskar att arbeta och hänger med på allt man gör, han tycker allt är kul! som sagt så behöver dom inte jättemycket motion, men min är ute och går åtminstone en eller 2 långpromenader om dagen, och det klarar han alldeles utmärkt! han är verkligen som "en stor hund i litet format", och ett plus är att han är väldigttålig! man tror att en liten hund inte tål någonting, men det gör han..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 294
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 855
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 972
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka