Vilken hundras? Del femhundraelva

zassoo

Trådstartare
Hej hundmänniskor! Min första tråd på hund och då kör vi såklart en tråd om vilken ras som passar ;)

Detta är mycket hypotetiska funderingar då hund inte kommer vara aktuellt på flera år, men ni vet hur det är. Man funderar, tänker och längtar. Jag är en planerande människa som vill vara så förberedd som möjligt för att undvika impulsiva handlingar och fallgropar.

Förusättningar: Jag har aldrig haft hund förut, är dock mycket djurvan i övrigt. Sambon har haft hund när han var yngre och har gott handlag med dem men var inte inblandad i förra hundens uppfostran/utbildning. Dvs ingen av oss har vana i att utbilda hundar men båda mycket förtjusta i hunden som djur.

Hunden bör inte vara allt för arbetskrävande, jag tänker mig att jag tar med den på någon joggingtur eller ridtur lite då och då men annars "normal aktivering" (promenader, träning i form av lydnad, agility och liknande). Helst inte så mycket jakt. Pälsvård i "rimlig" omfattning är ok (dvs inte tre timmar kammande om dagen ;)).

Sambon är oerhört förtjust i Jack Russel då hans förra hund var en sådan, men han inser nog lite själv att det kanske inte är den optimala hunden för oss. Men han tycker storleken är bra. Själv skulle jag inte ha något emot en något större hund men det är egentligen inte det viktigaste.

Vi har innekatter och bor i hus på landet. Troligen kommer även barn med i bilden senare.

En trevlig, lättlärd, social och lättarbetad hund, vad tror ni? Är det rimliga krav och vilken ras kan passa? :)

Fundera på en Pumi! Vår tik som är 15 månader nu är vår första hund, och hon har varit otroligt lätt att lära allt man behöver. Hon har aldrig stuckit, utan går alltid lös på gården, inga staket. Alltid lös på promenader. Har börjat följa med när jag rider, är ofta med maken när han joggar. Pälsen kammas en gång i veckan, klipps några gånger om året. Fäller i princip inget alls! Bara det :) I rasbeskrivningen står att "i varje pumi bor en clown", och hon är verkligen riktigt rolig! De börjar bli lite vanligare, iom ett de är så duktiga på agilitybanorna. En verkligt personlig och rolig stor hund i litet format!

Till skillnad från Tajger så tänker jag inte alls på pumi när jag hör din beskrivning av vad du vill ha Zassoo. Jag har visserligen bara lärt känna en pumi, men när hennes matte skulle gå agilitykurs och skulle fundera på vilken av sina hundar hon skulle ta med, då var frågan vilken av sina whippets det skulle vara. Den pumin var absolut inte samarbetsvillig, även om det absolut gick att träna henne och hon kunde vara lös mycket. Inte heller var hon speciellt social. Visst gillade hon de som hon verkligen lärt känna, men övriga ville hon helst inte ha att göra med (även om hon accepterade hantering av alla). Kanske var hon inte rastypisk, det vet jag inte, men hon gick åtminstone i avel och det har även hennes avkommor varit, så OM du väljer pumi, kolla noga vad du köper för någon. Kanske finns det stora variationer inom rasen.

Själv tänker jag lite på pudel, eller kanske golden retriever eller labrador? Å andra sidan är det svårt då jag tycker att det är fel att stödja utställningsavel på hundar och en jaktretriever kanske är mer aktiv än vad ni vill ha.

Finsk lapphund kanske? De jag lärt känna har varit otroligt(!) positiva, gillat att träna mentala grejer men framförallt velat hålla igång fysiskt. Även om de har mycket päls så är det ju inte direkt någon pälsvård att tala om.

Det stämmer att de kan vara lite reserverade, men det är en positiv egenskap för mig, eftersom jag själv inte är så förtjust i hundar som rusar fram till alla människor. Så det är ju olika hur man bedömer det. De jag känner, och det börjar bli några stycken nu, är väldigt lättlärda och arbetsvilliga. Det är ju en vallhund. Men jag är ju kär, så jag är partisk <3

Jag tycker också det låter som en finsk lapp skulle passa :) Enda negativa med dem tycker jag är att de har lätt till skall.

• Gilla
Reactions: Ray
Puffar lite för finsk lapphund som jag själv gillar jättemycket och tycker funkar i alla miljöer. Smarta vovvar men inga arbetsnarkomaner som vill köra dagarna i ända. Lagom stor, lättskött päls även om den är lurvig och sund ras som håller sig frisk och pigg länge.

Bra gårdshund och snäll med barn och ganska lättkontrollerad jaktinstinkt. Visst voffas det ibland men inte okontrollerbart. Charmtroll

Själv har jag fallit som en fura för Parson Russell. Går ju tyvärr bort om JR inte passar. Anledning till att jag väljer den är att jag vill ha en hund att träna med och som kommer passa i stallet! Bra storlek är det dessutom.

Lapphund (finsk och svensk), bichon (rekommenderar starkt löwchen då jag har en själv ;) ), mittelspitz, pudel...

Hej!
Du ville ha en social,trevlig lättlärd och inte alltför stor hund.
Jag o min sambo har två pudlar en mellan o en dvärgpudel o de är de mest lättsamma, trevliga, sportiga o lättlärda hundar jag har träffat på. Pudel är helt klart en underskattad ras. Klippningen är inga problem om man köper en klippmaskin o klipper ner hela pälsen regelbundet. Då ser de mer ut som en "vanlig" hund också.
Jag är positivt överraskad av att pudeln är så rejäla hundar ändå. De har långa ben o musklig men lätt kropp så de hänger med överallt. De löser inget hår o luktar inte hund. De sover när du sover o är livlig när du är livlig. De älskar att kela,sporta o lära sig nya saker. Våra är inte alls bjäbbiga men kan vara lite vaktiga ibland. De måste kolla upp "skumma" saker ibland. Jag tycker också att de har en mjuk mentalitet som gör dem lätta att hantera. Säkert bra för alla som inte är så van.
Välj pudel. Den rasen är optimal :)

Hej hundmänniskor! Min första tråd på hund och då kör vi såklart en tråd om vilken ras som passar ;)

Detta är mycket hypotetiska funderingar då hund inte kommer vara aktuellt på flera år, men ni vet hur det är. Man funderar, tänker och längtar. Jag är en planerande människa som vill vara så förberedd som möjligt för att undvika impulsiva handlingar och fallgropar.

Förusättningar: Jag har aldrig haft hund förut, är dock mycket djurvan i övrigt. Sambon har haft hund när han var yngre och har gott handlag med dem men var inte inblandad i förra hundens uppfostran/utbildning. Dvs ingen av oss har vana i att utbilda hundar men båda mycket förtjusta i hunden som djur.

Hunden bör inte vara allt för arbetskrävande, jag tänker mig att jag tar med den på någon joggingtur eller ridtur lite då och då men annars "normal aktivering" (promenader, träning i form av lydnad, agility och liknande). Helst inte så mycket jakt. Pälsvård i "rimlig" omfattning är ok (dvs inte tre timmar kammande om dagen ;)).

Sambon är oerhört förtjust i Jack Russel då hans förra hund var en sådan, men han inser nog lite själv att det kanske inte är den optimala hunden för oss. Men han tycker storleken är bra. Själv skulle jag inte ha något emot en något större hund men det är egentligen inte det viktigaste.

Vi har innekatter och bor i hus på landet. Troligen kommer även barn med i bilden senare.

En trevlig, lättlärd, social och lättarbetad hund, vad tror ni? Är det rimliga krav och vilken ras kan passa? :)

Jag vet inte om ni tycker den är för liten. Men Papillon tycker jag absolut kan vara en förstahund. De finns ju i lite olika storlekar.
De är väldigt intelligenta, sociala och aktiva hundar som för sin storlek är väldigt tåliga. De är med på det mesta, allt är skoj. Men de blir heller inte stressade av lägre aktivitetsnivå.
Det är en frisk, tålig ras som är simpla helt enkelt.
De är långhåriga förvisso. Men de har en päls som inte tovar sig lätt. Bakom öronen/öronen kan man behöva borsta iaf ca varannan v.

Köper man pappi kollar man så att föräldrarna är ögon-lysta och har kollat patella.
De valpar/uppfödare som är SKK-reggade bör ha gjort detta.

Finsk Lapphund :love:
Ett tips är att gå några valpkurser i början. Det brukar få en med på traven så att säga.

Slår ett slag för bichon havanais! Lättlärd, social och glad, förarvek och arbetsvillig. Lite av en clown och cirkushund ;)

Mycket pälsvård förvisso om man vill ha lång päls på hunden, men om man väljer att klippa så är det inte alls mycket. Ganska liten i storlek, men större än JRT iaf, men fortfarande "behändigt liten". En stor hund i liten förpackning som orkar bra mycket mer än vad man kanske först tror. Min egen är visserligen bara 5 månader men han följer utan problem med på långa promenader, springer med när jag rider och älskar att vara i stallet. Jag har tre små barn som vovven avgudar och kan leka outtröttligt med. Är alltid snäll och vänligt inställd till allt och alla, går alltid lös och håller sig nära (vi bor på landet). I proncip ingen jakt i sig heller. Perfekt familjehund i mitt tycke ;)

Hej och tack för alla svar! Tråden glömdes bort bland all tentastress i slutet av terminen, men nu har jag mycket research att göra tack vare era tips :) Återkommer efter julfirandet :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka