Vilken hund tror ni skulle passa mig?

R

RhinocortAqua

Jag börjar så smått gå i hundtankar (efter 4 års uppehåll pga tragiska familjeförhållanden..), och tänkte höra vilka hundraser ni tror skulle passa mig, utöver den jag är van vid och har haft större delen av livet - Golden Retreiver!

Jag lever ett aktivt liv, både på fritiden och i jobbet.
Jobbar med hästar och vistas alltså mycket utomhus, och är igång hela dagarna.
på "fritiden" gillar jag att vara ute i skogen och springa, eller plocka svamp. Aktivera mig helt enkelt!
Jag bor i hus, så storlek är inget problem.

Vad tror ni skulle passa? (Dock tror jag att jag blir med golden igen, men det vore kul att se vad folk kan ha för tips :D Jag kanske blir glatt överraskad!! )
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Oj var har mina inlägg tagit vägen? Hmm. Har inte varit aktiv sen i våras/somras iof, men raderas inläggen om man varit oaktiv en längre tid? :o

Jaja! Det hörde inte hit nu! :rofl:
(Jag sitter med pappersarbete och har inte tid att sova om någon undrar över min sena postning :o Så jag tog en liten brejk och tänkte återuppliva mitt bukefalosnamn igen! :D )
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Varför inte skaffa en golden då? själv skulle jag nog skaffa en jaktgolden om jag inte redan hade haft världens sötaste flatcoated retriver... En ras som också är hemskt trevlig, fast man måste ju vara väldigt väldigt noga med föräldrarna så man inte får en fegis... (eller så får man göra som jag: köpa en trevlig, upptäcka att den tydligen var modig och glatt rycka på axlarna... :D )

Nääää... jag tycker golden låter jättebra, tänk vad mycket gratis man får med en snäll trevlig hund utan några större aggressioner...
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

En ostimulerad jaktgolden skulle jag absolut inte föreslå för TS, på hennes beskriving av aktiviteter så ska hon väl sikta in sig på en Aktiv Sällskapshund och inte en jakthund.
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Tollare? Fast den kanske är lite väl aktiv?
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Eftersom golden alltid är ett förstaalternativ så behöver jag inte ha tips på dom. Mina tidigare har varit av den mindre modellen och jakt. Funkat finemang.

Jag vill bara höra om det finns andra hundraser som skulle kunna passa då jag inte är så insöad på resten av hundvärlden.
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Snälla rara...

1. Jag föreslog inte en jaktgolden, jag sa att jag själv skulle velat ha en om jag inte hade en flat. Jag föreslog bara golden, men det hade hon ju själv redan gjort...

2. Det lät inte direkt som om TS var den som låg på sofflocket. Hon verkade pyssla med mer än jag och min hund orkar inte allt jag vill ha med honom på (då är han förvisso ingen jaktgolden men väl en "jakthund" (utan jaktinstinkt)

Till TS: Kolla på flaten, har för mig att de inte ska vara allt för olika jaktgolden och på en mörk hund ser man inte skiten :D alltid glada och possitiva djur som fungerar till alla grenar (eller tja jag har nog inte hört om någon skydds-flat men det finns kanske?). Men som jag skrev innan, var noga med föräldrarna bara, det finns endel mesar. En av de få raser jag vet där du kan smälla in 20 hundar på kurs i ett trångt rum utan att några ryker ihop...

Sen finns ju Hovawart också, men då får du veta med dig att du verkligen vill jobba med din hund då dom är klipska och med betydligt mer skärpa i. En multihund -men knappast för vem som helst... Blir ganska stora också... Större än flaten...
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Nej jag skrev inte att TS var en sådan som skulle ligga på sofflocket, men du kan heller inte utgå ifrån att hon ska aktivera mer än det hon faktiskt skrivit i sitt första inlägg, eller hur ?

Och den aktiviteten är för lite för en Golden, sedan att vissa klarar av ett liv utan den mängd aktivitet dom egentligen behöver betyder inte att dom mår bra av det!

Jag skrev aktiv sällskapshund just för att dom hundarna inte kräver mer än vad TS har att erbjuda!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Haha om du menar att golden behöver mer jobb en utomhusvistelse hela dagarna, med ut på x antal ridturer i alla gångarter, vanliga promenader och joggingrundor samt normal lekaktivitet. Och ej att förglömma hur mycket möjligthet som helst att springa fri på en gård - så vet jag inte VAD du kräver av en hundägare :eek:

irish
Tack för tipsen! Jag ska kika upp dom ordentligt!
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Haha om du menar att golden behöver mer jobb en utomhusvistelse hela dagarna, med ut på x antal ridturer i alla gångarter, vanliga promenader och joggingrundor samt normal lekaktivitet. Och ej att förglömma hur mycket möjligthet som helst att springa fri på en gård - så vet jag inte VAD du kräver av en hundägare

Ja visst, det är precis vad jag menar !

Det enda du tagit upp nu är vanlig motion, alltså motion som passar en aktiv sällskapshund..

Men jag kan inte se att du ens tagit upp ett dyft av träning som en Golden egentligen är avlad för..

Lydnad, Bruks, apportering, spår m.m ja då fyller upp den aktivering som en Golden egentligen behöver..
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Men snälla, för hur många hundar är det där verklighet? Huvudsaken är ju knappast VAD man gör med sin hund utan att man kan LÄSA den. Ta min tex, vad som för andra hundar är en normal dag, hänga med hundkompisarna göra ingenting, är jättejobbigt för honom och brukar kräva 48 timmars lugn och ro med små korta promenader. Hade TS tagit min vovve hade han däckat vid lunch... Kan man läsa sin hund (vilket många som haft hund kan) så vet man ju också att "ajdå nu har jag inte aktiverat min hund tillräckligt, men vad? den har ju sprungit hela dagen? Aha då är det huvudet den måste jobba med..." Det är ju förstagångshundägare som inte ser sådant eftersom dom inte har något att referera till...
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Fast lydnad och apportering osv ser inte jag som "övrig träning som golden behöver" utan allmänt uppförande och "normal lekaktivitet" som jag också nämde.
Jag har endå haft golden i 15 års tid och vet vad hundarna behöver :smirk:
Aldrig varit med om att någon mår dåligt trots att vi inte söker fågel eller lydnadstränar hela dagarna. VIlket tråkigt liv det skulle vara!

Och nu var inte denna tråd hurvida jag kan ha golden eller ej utan vad medlemmarna skulle tro vad för ras som passar mig, i övrigt.
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Jag börjar så smått gå i hundtankar (efter 4 års uppehåll pga tragiska familjeförhållanden..), och tänkte höra vilka hundraser ni tror skulle passa mig, utöver den jag är van vid och har haft större delen av livet - Golden Retreiver!

Jag lever ett aktivt liv, både på fritiden och i jobbet.
Jobbar med hästar och vistas alltså mycket utomhus, och är igång hela dagarna.
på "fritiden" gillar jag att vara ute i skogen och springa, eller plocka svamp. Aktivera mig helt enkelt!
Jag bor i hus, så storlek är inget problem.

Vad tror ni skulle passa? (Dock tror jag att jag blir med golden igen, men det vore kul att se vad folk kan ha för tips :D Jag kanske blir glatt överraskad!! )

Varför inte en shetland sheepdog?
En aktiv hund som gärna rör på sig och som är lättlärd ;)
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Men du behöver inte "snälla dua mig" , vi kan väl föra en vettig diskussion med vettiga åsiker om än olika ?

Till både dig & RhinocortAqua:

Jag är av den åsikt att en normal Golden Retriver egentligen behöver mycket mer aktivering än vad den genomsnittligen får..

Ja jag anser att eftersom Golden Retriver är avlad för jakt ( apportering ) så bör den få utöva det, rent generellt för att må allra bäst..

Precis som att jag anser att BC måste få valla för att må som bäst!


RhinocortAqua skrev:
Fast lydnad och apportering osv ser inte jag som "övrig träning som golden behöver" utan allmänt uppförande och "normal lekaktivitet" som jag också nämde.

Hur skulle jag kunna lista ut att du anser att apport,lydnad och spår ingår undert normal lekaktivitet?

/M
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Det finns många raser som skulle kunna passa för dig och i ditt liv... precis som flera andra redan skrivit så är ju stimulansen det viktigaste...sen spelar det egentligen ingen roll vad man gör...herregud...du kan ha en jakthund enbart som draghund... vorsther är bevis för det.... ingen understimulas där inte....

men varför inte en BC, Schäfer ( en utomordentlig allroundhund, om den är bra avlad) GD...funkar super som allroundhund.. annars så kan man ju gå ner i storleken å titta på exempelvis de mellanstora terrierna...collie är ett alternativ... ja...you name it...finns hur många alternativa raser som helst... lagotton är en supertrevlig hund...springer spaniel lika så....så det är bara välja å vraka...lycka till i ditt val...det blir säker bra oavsett vilken ras du än väljer...huvudsaken är att man aktiverar och tar hand om sitt djur... (sen kanske man nu inte ska ta en gråhund, om man inte ska jaga älg;) ) lite tanke ska väl vara me';) :rofl: :d
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

nääää, OK:crazy: :rofl: :rofl: :rofl: men det är klart... visst kanske jag skulle TYDLIGTGJORT till vem mitt svar var riktat...visste inte att bukefalos universum snurrade runt enskillda individer:d :angel: sorry...ska tänka på det i fortsättningen...

hoppas ändå att TS kanske läser sin "egen" tråd och hittar mitt lilla inlägg:)
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

Du använde ju min svarsknapp, det står alltså: Svar på Sv: Vilken hund tror ni skulle passa... av Calazirya högst upp i höger hörn på inläggen

Jag ville bara säga till att du svarade mig, inget illa menat så det finns ingen anledning till att "skratta ut mig"

/C
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

:rofl: vissa saker blir så otroligt absurda bara:rofl:
 
Sv: Vilken hund tror ni skulle passa mig?

e044.gif
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 912
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 957
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 369
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp