vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

mortill3

Trådstartare
Turmalin (e:Tornech)-Undan sto som är e:Quite Easy.
Diamantino VDL (e. Qauprice Z )- Undan sto som är e:Cardento.
Camaro M- Undan sto som är e: Cardento.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Vad har stona gjort? Bara på stammen så hade jag valt diamantino- cardento, men för att jag gillar diamantino mer än turmalin.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Med tanke på vad som är gångbart idag vid försäljning och utan att veta mer om hästarna så är nog den med Camaro M- Cardento, den som är minst attraktiv.
När det gäller de andra två skulle jag tro att Turmalin - Quite Easy är mindre attraktiv än Diamantino VDL - Cardento.

Som jag tänker är Cardento mer "inne" än Quite Easy men Camaro M är mycket mindre attraktiv än Turmalin så där hjälper det inte med Cardento bakom.

Men ska väl tilläggas ingen av stammar är väl helt "ute" heller.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Tittar man på betäckningsstatistiken för 2013 så har Diamantino betäck 63 ston, Camaro M 37 ston och Turmalin 24 ston.

Fär några år sedan var Camaro M mer "poppis", han betäckte t ex 108 ston 2008 följande år 73, 49, 35, 67 och nu då 37 ston. Jag tror det beror på att många avkommor har gått bra på treårstester, han är hoppstammad, men lämnar även bra gångarter och exteriör som ger utslag på treårstestet, men sedan har man kanske saknat riktiga stjärnor i äldre åldrar efter honom, men det är vad jag tror.

Hingstar är generellt aldrig superpoppis mer än några säsonger, dvs om de inte själva är världsstjärnor eller visar sig lämna extremt bra avkommor i någon gren.

Stona spelar också stor roll för nedärvningen:)
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

jag tycker nog att Camaro M -Cardento är mest lockande. Titan som Emma Emanuelsson har ju den stammen
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

kl

Jag är trist men jag väljer Camaro M - Cardento, framförallt om det är framtida avelssto. Båda är hingstar som lämnat svårklassavkommor.

Hippare är väl kanske Diamantino - Cardento
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Jag tror det också. Camaros avkommor går ofta bra i championaten, men sedan försvinner de liksom.

KL
Jag hade också valt Diamantino-Cardento :D
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Varför är camaro M ute?
Jag har inte skrivit att han är ute men mindre attraktiv än de andra två. Mycket då för att det finns fler avkommor efter honom än vad det gör med de andra. Sedan som skrivet av andra så har det inte trots många avkommor kommit några riktiga stjärnor efter honom + att han inte själv presterat/tävlat.
Turmalin tävlar ju själv med bra resultat trots sin ringa ålder.
Diamantino tävlar ju han med och gör resultat + att han är ju yngst och har minst avkommor på marknaden.
Bägge dessa har ju förutsättningar för att bli väldigt bra tävlingshästar och gå internationell hoppning med tiden. Det har inte Camaro.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Fast ligger man på plats 10 i Sverige i blup i hoppning så visst har man avkommor som tävlar efter honom. Vad jag vet så har han både svårklass avkommor i hoppning och fälttävlan.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Fast ligger man på plats 10 i Sverige i blup i hoppning så visst har man avkommor som tävlar efter honom. Vad jag vet så har han både svårklass avkommor i hoppning och fälttävlan.
Men efter som han är gammal har många avkommor och inte jättemånga i svårklass eller har presterat själv så blir de andra två mer attraktiva på marknaden. Dom är på väg upp och Camaro är på väg ner, inget konstigt med det allas det är ju så det ska vara de gamla ska ut och de nya in.
Ska han jämföras med någon så är det ju inte med de två unga hingstarna utan då förr Cardento som bara är ett par år äldre men som tävlat själv och som har en hop avkommor högt upp i klasserna.

Ska man gå efter blup, så är det ju en helt annan hingst som verkligen är intressant och det är Common Sense. Som ju också bevisar att tävlande avkommor inte betyder så mycket när det gäller placering i den svenska blup som egna tävlingsresultat ;)
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Fast har han ju hästar i just svår klass och som precis börjat gå svår klass. Han betäckte ju mest mellan 2005-2009 och dessa är ju på väg upp nu

Hans stam är ju def modern idag och hingstar som aldrig kommer att bli omoderna. Förstår inte alls var du får det ifrån att han är på väg ner? Jag vill nog sticka ut hakan och säga att hans bästa avkommor har inte kommit upp än men är def på väg.

Han höjdes till elit förra året
Som grund för beslutet ligger avkommornas mycket goda resultat vid både unghästbedömningar, nationella tävlingar och på internationell Svårklassnivå i hoppning. Camaro M 979 har 187 bedömda avkommor varav 58 i kvalitetsbedömning. Han har 172 tävlande avkommor, varar 7 har placeringar i nationell Svår hoppning. Av dessa har avkommorna Titan (SWB), Castillio (SWB), Kalle (SWB) och Her Courchevel (SWB) även tävlat framgångsrikt i internationell Svår hoppning. Hans BLUP-index för hoppning är 143 och för dressyr 102

Han har dessutom sedan han höjdes förra året höjt sin blup!
 
Senast ändrad:
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Jag tycker fortfarande att han är den minst attraktiva av de tre hingstar som finns i tråden.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Bara på stammen - lätt Camaro M - Cardento. Alla dar i veckan! Men sen kommer det ju an på mödernet såklart.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

+1 på det!

Har sett sjukt fina Camaro M hästar och precis som ruby var inne på är ju många på väg upp i svår klass nu!
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Det finns säkert en hel del fina Camaro M avkommor, men fakta är att Diamantino nu är mer populär än Camaro M om man ser till betäckningsstatistiken.
Betäcker man för att sälja så tror jag att den mer populäre hingsten säljer bättre än den andre.
 
Sv: vilken Hoppstam är mest eftertraktad?

Jag tycker fortfarande att han är den minst attraktiva av de tre hingstar som finns i tråden.

Fast även om du tycker det så har du ju fel i att hans avkommor inte presterat och är på väg upp i klasserna.

Alla får ju tycka vad de vill om individuella hingstar ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 277
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 057
Senast: fridshem
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 887
Senast: Ottilia
·
S
Avel Har börjat kolla lite smått på häst och har då stött på en rad hingstar som jag inte vet speciellt mycket om men som verkar vara ganska...
Svar
0
· Visningar
904
Senast: Swinger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp