Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Kan du säga vilka? Vill gärna veta är mest ur nyfikenhet.
 
Sv: Vilken hingst?

Frågar man får man svar.
Lågställd
överbyggd
lång
lite oädel
och i mitt tycke lite lågt ansatt hals
Och enl.bilden rakhasig
 
Sv: Vilken hingst?

Ja de va ju de jag ville ha men inte i syfte för att jag tkr de är så utan för att veta hur folk tänker.

Konstigt då att inte jag fått höra de från de a-tränare i hoppning o dressyr jag ridit för eller de hingsthållare som kollat på henne...
Men visst du ser en bild på henne o vet precis ;)

De är så roligt på buke får man ALLTID höra saker som chockar en som ingen någonsin sagt till en förut... undra varför de är så?

Men visst du har nog rätt .. kanske lika bra att inte avla alls eftersom de inte verkar vara något som är bra ;)
 
Sv: Vilken hingst?

Som sagt,du frågade och fick svar.
Och hur många tror du är så ärliga och rakryggade (som ovanpå det tjänar pengar på dig) att dom säger det rakt upp i ditt ansikte :idea: ,dom människorna är lätt räknade,tyvärr!
 
Sv: Vilken hingst?

Men dom tjänade inte pengar på mig, inte hingsthållaren iaf.
Tränarna är alltid ärliga jag har fått höra en hel del illa om vissa hästar jag har dragit dit, men INTE om henne, de är de jag tkr är konstigt, har alltid från ALLA håll bara fått positiv respons när de gäller Ester.

Inte minst för hennes rörelser o hoppteknik, flawless.

Men uppskattar att du säger vad du tycker men är inte säker på om du har rätt.
 
Sv: Vilken hingst?

Det är väl inget Fel på hennes typ mer än att hon ger ett gammaldags lite omodernt intryck;)

Lite brett och lågt ansatt hals, hon är ngt lågställd, har lång rygg, ngt kort och platt kors, samt är ngt rakhasig.

Det betyder inte att det är en dålig sporthäst för det, men när man väljer hingst bör man kritiskt granska sitt sto och inte förstärka ev svagheter.

Man bör förstärka en korrekt exteriör samt komplettera stoets svagheter i övrigt:)

Hon är 7 år och har bara meriter i 110m, normalt sett, en BRA 7-åring har meriter i 140m hoppning under 7-års säsongen....

Varför är hon inte högre upp i klasserna?
 
Sv: Vilken hingst?

Nej de var ju därför jag trodde Balougraph var ett bra val...

Hon har haft otrolig otur ..
De började med att närhon var 3.5 år växte så fort att vetrinären inte tyckte vi skulle rida henne för start på våren när hon var fyra, o pga. olika omständigheter kom hon inte ut försen hon var 5. O i samma veva hade jag en mkt svår o knepig häst som totalt knäckte mig så de blev mest vilande för alla hästarna( hemma skogsridning) i nästan ett år. Sen våren förra året kom vi ut igen startade tre tävlingar 1m felfritt . Men så gick hon omkull illa i hagen o var borta resten av förra året. Och denna våren började inte bättre var igång o skulle starta men lyckas vricka sig så illa att hon fick vila längre period igen. Kom sen i somras ut igen startade 1m o 110. Sen när vi körde med henne hem så körde en lastbil upp nära transporten o tuta vilket skrämde rent ut sagt skiten ur henne så nu är hon oerhört svårlastat att tävla nu inte är ett alternativ, dock rids o tränas hon hemma som vanligt.

Så hon har haft oerhört med otur..

Vi har röntgat o kollat allt som går o kolla o de är inget på henne som är dåligt de är bara otur som framkallat skadorna..
 
Sv: Vilken hingst?

kl
Kom på att eftersom ni tkr Balougraph är för grön eller vad man ska säga så vad sägs om hans pappa Balou du rouet??
Jag har en 5 åring efter honom o han e bara:love:
 
Sv: Vilken hingst?

27982824.jpg

Varför inte Carême 1153? Lite lättar hingst med fantastiska gångarter och hoppteknik?
 
Sv: Vilken hingst?

Du måste lära dig att tolka de svar du får på rätt sätt - de vill bara få dig att tänka åt rätt håll - dvs granska henne ordentligt för att hitta rätt hingst! Sen kan vi bara bedömma henne på en bild och vad du skriver, och av det kan ingen göra en fullvärdig analys.

Jämför man med många andra ston som är verksamma i avel så har ditt sto både hyffsad stam, hon har tävlat om än väldigt lite och hon ser rätt snygg ut. MEN ta åt dig av vad de andra skrivit för det stämmer det också. Rent krasst så hade man önskat mer prestation av både henne och stammen plus lite ändringar på typen, och det är ju de svar du fått.

Careme tycker jag är rätt tänkt typmässigt, men även där saknas prestationer. Till det här stoet skulle man vilja ha en ädel, långbent hingst som visat var han nedärver genom många generationer.

Balous avkommor är fortfarande unga och har inte kommit ut på banorna så mycket än, och de jag sett är ganska rejäla, jag hade velat se något ädlare. (Jag har dock gillat alla avkommor jag sett, han är en favorit.)

Jag hade kunnat tänka mig Casir Ask på det här stoet. Du får linjeavel på Landgraf men det är i mina ögon inte negativt. Andra du kan kika på är Fighting Alpha, Cellestial, Cagancho, Calido, Contendro, Odermus, Orlando mfl.

Du bör välja en äldre hingst som har visat vilken typ av häst han nedärver samt avkommor som själva presterat på banorna. Nu skiljer typen/ädelhet ganska mycket på vissa av de jag föreslog men på det stora hingstar som nedärver bra typ!

Jag hittar ingenstans hur stor hon är? Vissa av de ovan ger lite mindre avkommor och tvärtom!
 
Sv: Vilken hingst?

Knapplån


Jag anar att det kan vara ett mycket intressant möderne på din häst, Raldo Polo har använts mycket av Gustaviis, är det en ättling på någon av deras stostammar du har? I såfall tycker jag att hon är mycket intressant för avel.

Precis som flera har påpekat så är det nog önskvärt att lätta upp henne lite ( Om det är en Gustavii stam stärker det mig i den åsikten). Jag skulle verkligen passa mig för Robin Z, som ofta lämnar mycket tunga och långsamma hästar med dålig bakbensaktivitet.

Calidohingstarna lämnar ofta bra typ och mycket god galopp, samt det mod som många Roderik hästar saknar.

Som någon nämnt tidigare lämnar Cuper en väldigt fin typ på sina avkommor.

Jag tycker hur som helst att du ska satsa på en rörlig, ädel hingst av god typ och gärna med ett stort fullblodsinslag. Ditt sto har säkert den power som behövs, så välj en hingst med en lätt och bra galopp.
 
Sv: Vilken hingst?

Du måste lära dig att tolka de svar du får på rätt sätt - de vill bara få dig att tänka åt rätt håll - dvs granska henne ordentligt för att hitta rätt hingst! Sen kan vi bara bedömma henne på en bild och vad du skriver, och av det kan ingen göra en fullvärdig analys.

Jämför man med många andra ston som är verksamma i avel så har ditt sto både hyffsad stam, hon har tävlat om än väldigt lite och hon ser rätt snygg ut. MEN ta åt dig av vad de andra skrivit för det stämmer det också. Rent krasst så hade man önskat mer prestation av både henne och stammen plus lite ändringar på typen, och det är ju de svar du fått.

Careme tycker jag är rätt tänkt typmässigt, men även där saknas prestationer. Till det här stoet skulle man vilja ha en ädel, långbent hingst som visat var han nedärver genom många generationer.

Balous avkommor är fortfarande unga och har inte kommit ut på banorna så mycket än, och de jag sett är ganska rejäla, jag hade velat se något ädlare. (Jag har dock gillat alla avkommor jag sett, han är en favorit.)

Jag hade kunnat tänka mig Casir Ask på det här stoet. Du får linjeavel på Landgraf men det är i mina ögon inte negativt. Andra du kan kika på är Fighting Alpha, Cellestial, Cagancho, Calido, Contendro, Odermus, Orlando mfl.

Du bör välja en äldre hingst som har visat vilken typ av häst han nedärver samt avkommor som själva presterat på banorna. Nu skiljer typen/ädelhet ganska mycket på vissa av de jag föreslog men på det stora hingstar som nedärver bra typ!

Jag hittar ingenstans hur stor hon är? Vissa av de ovan ger lite mindre avkommor och tvärtom!

Jag är medveten om att jag när jag är av en annan uppfattning är dålig på att ta emot de vissa skriver på rätt sätt.

Jag tänkte bara poängtera att de so.m skrivits som negativt om hennes "raka" haser är just tvärt om då de är önskat hos hoppahästar.

Jag har svårt att ta till mig att hennes typ är fel osv.. eftersom jag anser att hon är en av de hästar jag mött som inte har några svagheter i typen. Har efter kritiken hon fått på sin typ frågat runt mer bland mina kunniga bekanta osv, och ingen styrker de som har sagts här.

Jag är intresserad av Balou blodet då jag är stolt ägare av en av hans avkommor.

Jag tkr då fölet ska vara till mitt bruk endast att det inte är viktigt att det är en välmeritead häst utan hingsten jag kolalr efter kollar jag endast på stamtavlan och sen har jag ju sett dem hoppa o sett vilken kapacitet de har!


Tackar mkt för dina tips av hingstar o ska kolla upp dem.

Hon är 173cm hög.
 
Sv: Vilken hingst?

Knapplån


Jag anar att det kan vara ett mycket intressant möderne på din häst, Raldo Polo har använts mycket av Gustaviis, är det en ättling på någon av deras stostammar du har? I såfall tycker jag att hon är mycket intressant för avel.

Precis som flera har påpekat så är det nog önskvärt att lätta upp henne lite ( Om det är en Gustavii stam stärker det mig i den åsikten). Jag skulle verkligen passa mig för Robin Z, som ofta lämnar mycket tunga och långsamma hästar med dålig bakbensaktivitet.

Calidohingstarna lämnar ofta bra typ och mycket god galopp, samt det mod som många Roderik hästar saknar.

Som någon nämnt tidigare lämnar Cuper en väldigt fin typ på sina avkommor.

Jag tycker hur som helst att du ska satsa på en rörlig, ädel hingst av god typ och gärna med ett stort fullblodsinslag. Ditt sto har säkert den power som behövs, så välj en hingst med en lätt och bra galopp.

Ja de är en ättling av den stammen.
Ja efter en del eftertanke så är Robin Z inget alternativ. Så än så länge går Cardento o Robin Z bort.

Ditt tips på typ av hingst är mkt bra och jag tar de åt mig i mitt letande då jag tror de stämmer fint överrens med mitt sto.
Men trots de så gillar jag hennes typ, vill inte ha en lättare avkomma då hon är smidig som en puma o otroligt lätt att rida inte tung på något sätt. Och en fantastisk häst i hoppningen. Hennes svaghet är hennes trav den kan inte mäta sig med hennes otroligt luftiga och starka galopp.
 
Sv: Vilken hingst?

*kl*

Jag är faktiskt lite förundrad över en del av svaren i denna tråd, hur kan man döma ner exteriören så mkt på denna faktiskt riktigt dåliga bild förstår jag inte för fem öre.

Roderik har ju inte helt dåligt blup så något måste han ju ha lämnat på tävlingsbanorna.

Raldo Polo blodet anser jag vara väldigt intressant då det representerar fint tävlingsblod.

Dessutom så har mamman lämnat en väldigt fin fälttävlanshäst förutom detta stoet som både hoppade och rörde sig väldigt bra.

Så jag tycker att det är helt rätt att använda detta stoet i avel trots att den själv inte har så mycket meriter än
 
Sv: Vilken hingst?

Jag är medveten om att jag när jag är av en annan uppfattning är dålig på att ta emot de vissa skriver på rätt sätt.

Jag tänkte bara poängtera att de so.m skrivits som negativt om hennes "raka" haser är just tvärt om då de är önskat hos hoppahästar.

Jag har svårt att ta till mig att hennes typ är fel osv.. eftersom jag anser att hon är en av de hästar jag mött som inte har några svagheter i typen. Har efter kritiken hon fått på sin typ frågat runt mer bland mina kunniga bekanta osv, och ingen styrker de som har sagts här.

Jag är uppiktigt förvånad över ditt uttalande:confused:

Att du får uttalande om din hästs exteriör utifrån bilden du har satt in behöver inte betyda negativ kritik utan saklig kritik utifrån bilden och hur hästen är uppställd, vilket kanske inte är ur den bästa positionen.

Att hästen benäms som rakhasig är ett konstaterande och ett beaktande ur avelsperspektiv att du bör välja en hingst som inte är rakhasig för att dubbla på det anlaget, risken är då att avkomman kan bli både rakhasig och vek i bakkotorna, vilket är ganska vanligt på avelsston som kommer upp i åren med ett par föl födda, dom kan "veka" ner sig i bakkotorna av tyngden vid upprepade dräktigheter så att dom nästan har karlederna i marken, vilket inte är bra....

Sen att det är gjort olika undersökningar på hopp och dressyr hästar aktiva i sporten och att dom kommit fram till att en del bra hästar är rakhasiga, det skall man inte bara hänga upp sig vid som positivt i sitt avelsarbete, utan man skall konstruktivt titta på sin häst och säga vad är bra på denna hästen, vad är mindre bra och sedan försöka komplettera med en hingst som inte har samma exteriöra svagheter:)

Du älskar din häst och vill absolut inte höra någonting negativt om henne eller andra åsikter som inte du är öerens med andra om;)

Be en exteriör domare titta på henne och ge ett omdöme, allt detta rådgivande är ju i all välmening eftersom du bad om råd...:crazy:

Stoet är välstammat på pappret, men utan meriter, hon är fantastisk att rida och hoppar väl, du har fått råd att ta välbeprövade hingstar som lämnat bra avkommor i sporten, vad mer kan vi säga?

Självklart ska du avla på henne om det är det du vill, men konstruktiv kritik bör inte mottagas enbart som negativ kritik, vilket jag upplever att du gör och sedan hamnar i någon konstig försvarsposition över din häst...

Den är säkert så bra som du skriver! Ser fram emot att se den på tävlingar!
 
Sv: Vilken hingst?

*kl*

Jag är faktiskt lite förundrad över en del av svaren i denna tråd, hur kan man döma ner exteriören så mkt på denna faktiskt riktigt dåliga bild förstår jag inte för fem öre.

Roderik har ju inte helt dåligt blup så något måste han ju ha lämnat på tävlingsbanorna.

Raldo Polo blodet anser jag vara väldigt intressant då det representerar fint tävlingsblod.

Dessutom så har mamman lämnat en väldigt fin fälttävlanshäst förutom detta stoet som både hoppade och rörde sig väldigt bra.

Så jag tycker att det är helt rätt att använda detta stoet i avel trots att den själv inte har så mycket meriter än

Tack.
Känner du till Galathea? Eller du har hittat de på nätet? :)
 
Sv: Vilken hingst?

Jag känner till henne eftersom det är min väninna som tävlade henne. Mkt fin häst med stor utstrålning och härlig gång
 
Sv: Vilken hingst?

Vad kul :) Min mamma ägde hennes mamma Romani Polo under hela hennes liv.
Och hade Galathea tills hon var 3-4 år :) Och nu har jag två avkommor efter Polo, Ester då såklart och Marengo en hingst på 3 år e. Etrusco.
Sen hade vi en till en hingst e. Maloubet de Pleville men han dog endast 3 månader gammal( 5 år sedan nu).
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 466
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp