T
TeamWahlund
Sv: Vilken hingst?
Va e de för fel på hennes typ ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du måste lära dig att tolka de svar du får på rätt sätt - de vill bara få dig att tänka åt rätt håll - dvs granska henne ordentligt för att hitta rätt hingst! Sen kan vi bara bedömma henne på en bild och vad du skriver, och av det kan ingen göra en fullvärdig analys.
Jämför man med många andra ston som är verksamma i avel så har ditt sto både hyffsad stam, hon har tävlat om än väldigt lite och hon ser rätt snygg ut. MEN ta åt dig av vad de andra skrivit för det stämmer det också. Rent krasst så hade man önskat mer prestation av både henne och stammen plus lite ändringar på typen, och det är ju de svar du fått.
Careme tycker jag är rätt tänkt typmässigt, men även där saknas prestationer. Till det här stoet skulle man vilja ha en ädel, långbent hingst som visat var han nedärver genom många generationer.
Balous avkommor är fortfarande unga och har inte kommit ut på banorna så mycket än, och de jag sett är ganska rejäla, jag hade velat se något ädlare. (Jag har dock gillat alla avkommor jag sett, han är en favorit.)
Jag hade kunnat tänka mig Casir Ask på det här stoet. Du får linjeavel på Landgraf men det är i mina ögon inte negativt. Andra du kan kika på är Fighting Alpha, Cellestial, Cagancho, Calido, Contendro, Odermus, Orlando mfl.
Du bör välja en äldre hingst som har visat vilken typ av häst han nedärver samt avkommor som själva presterat på banorna. Nu skiljer typen/ädelhet ganska mycket på vissa av de jag föreslog men på det stora hingstar som nedärver bra typ!
Jag hittar ingenstans hur stor hon är? Vissa av de ovan ger lite mindre avkommor och tvärtom!
Knapplån
Jag anar att det kan vara ett mycket intressant möderne på din häst, Raldo Polo har använts mycket av Gustaviis, är det en ättling på någon av deras stostammar du har? I såfall tycker jag att hon är mycket intressant för avel.
Precis som flera har påpekat så är det nog önskvärt att lätta upp henne lite ( Om det är en Gustavii stam stärker det mig i den åsikten). Jag skulle verkligen passa mig för Robin Z, som ofta lämnar mycket tunga och långsamma hästar med dålig bakbensaktivitet.
Calidohingstarna lämnar ofta bra typ och mycket god galopp, samt det mod som många Roderik hästar saknar.
Som någon nämnt tidigare lämnar Cuper en väldigt fin typ på sina avkommor.
Jag tycker hur som helst att du ska satsa på en rörlig, ädel hingst av god typ och gärna med ett stort fullblodsinslag. Ditt sto har säkert den power som behövs, så välj en hingst med en lätt och bra galopp.
Jag är medveten om att jag när jag är av en annan uppfattning är dålig på att ta emot de vissa skriver på rätt sätt.
Jag tänkte bara poängtera att de so.m skrivits som negativt om hennes "raka" haser är just tvärt om då de är önskat hos hoppahästar.
Jag har svårt att ta till mig att hennes typ är fel osv.. eftersom jag anser att hon är en av de hästar jag mött som inte har några svagheter i typen. Har efter kritiken hon fått på sin typ frågat runt mer bland mina kunniga bekanta osv, och ingen styrker de som har sagts här.
*kl*
Jag är faktiskt lite förundrad över en del av svaren i denna tråd, hur kan man döma ner exteriören så mkt på denna faktiskt riktigt dåliga bild förstår jag inte för fem öre.
Roderik har ju inte helt dåligt blup så något måste han ju ha lämnat på tävlingsbanorna.
Raldo Polo blodet anser jag vara väldigt intressant då det representerar fint tävlingsblod.
Dessutom så har mamman lämnat en väldigt fin fälttävlanshäst förutom detta stoet som både hoppade och rörde sig väldigt bra.
Så jag tycker att det är helt rätt att använda detta stoet i avel trots att den själv inte har så mycket meriter än