Vilken hingst?

T

TeamWahlund

Jag har ett 7 årigt sto e.Roderick ue.Raldo Polo som jag funderar på om jag ska ta föl på.
Har mina tankar på Balougraph, vad tror ni?
 
Sv: Vilken hingst?

Ingen som har några tankar eller tips ?
Kanske tips på andra hingstar som ni tkr är mer passande till stoets stam?

Kanske ska poängteras att fölet ska bli hopphäst, framgångsrik sådan ;)
 
Sv: Vilken hingst?

Det krävs lite mer info än stam för att kunna ge bra hingsttips.
Skriv ut ditt stos bra egenskaper som du vill förstärka, hennes svagheter, hur hon ser ut i exteriören och lägg ut bilder om du har så ska du nog få fler svar!
 
Sv: Vilken hingst?

De va de som va tanken men min data vill inte som jag.
27982805.jpg

Här kommer är en bild på henne.

Hon ären pigg o nyfiken häst med mktvilja, älskar att hoppa, hoppar allt.
Alltid glad. En bestämd dam som gärna vill bestämma.
Fantastisk galopp o hoppteknik.
 
Sv: Vilken hingst?

Vad har hon för meriter i hoppning?

Oprövat sto i sporten utan speciella meriter tycker jag att man skall använda en väl beprövad hingst som man vet förärver sig väl i hoppning och med en exteriör som kan komplettera stoets.

Och tvärtom, Meriterade ston som kanske hunnit lämna avkommor som är meriterade, då kan man använda unga, oprövade, välstammade hopphingstar för att försöka få ett snabbare avelsframsteg.
 
Sv: Vilken hingst?

Hon har bara tävlat 110 än så länge
Mwn håller inte riktigt med om ditt resonemang då jag vet hur bra hon hoppar, otrolig kapacitet oavsett tävlingsmeriter, o fölet är ju till mig så...
 
Sv: Vilken hingst?

Men då så:) Då behöver du ju inte fråga om råd här, du har ju din plan klar;)

Ditt sto har meriter i 110m och Balougraph i 120m...

Roderik är känd för att lämna försiktiga, tittiga och fega hästar, Balou du Roet också... Men dom är vackra och går högt på unghästtester! Vad är ditt avlelsmål? Förutom att du skall ha den själv?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hingst?

De var inte så jag menar, alla mina hästar har kap. för minst 140cm. O fölungen ska ju helst bli en 150 häst.
Balougraph är ju bara fem år så man kan ju inte riktigt kolla på hans meriter man får ju kolla på honom hur han hoppar o hur han är i lynnet.

De du hört om roderik avkommor tkr jag är bullshit (inte att du säger de men att folk ofta antar de du säger) har mött många av hans avkommor o ingen har varit sådan heller inte min.

Men eftersom du tkr B är ett dåligt val så var ju de jag ville ha tips på andra hingstar.
;)
 
Sv: Vilken hingst?

Inflikar att SeagirlM har rätt ang Roderik-avkommor, iaf alla jag hört om och varit i kontakt med. Så även om din inte är så är det något att ha i åtanke vid hingstval.

Har hon inga exteriöra svagheter? Är hon av lättare eller tyngre modell?

Jag skulle nog också rekommendera en hingst med bevisad förärvning.

Cardento är ju ett säkert kort, även en beprövad kombination, finns en godkänd hingst, Cosmopolite S e. Cardento - Roderik.

Camaro M har också visat bra förärvning. Cuper är en yngre hingst vars avkommor gått bra på 3-årstest.

Alt hingst med svårklassmeriter.
 
Sv: Vilken hingst?

Cardento är absolut inte ett alternativ men de andra lät intressant.

Tänker inte bry mig om vad som sägs om roderik avkommor då jag inte upplevt de på någon av dem jag mött ridit eller skött.

Hon är nog mot de tytngre hållet, absolut inte tung eller så men knappast fullblodstyp, mer "standard" halvblod eller hur jag ska förklara, du ser ju på bilden.

Jag har funderat på om inte Balougraph (som de mest lutar åt) ev något tyskt blod.
 
Sv: Vilken hingst?

De du hört om roderik avkommor tkr jag är bullshit (inte att du säger de men att folk ofta antar de du säger) har mött många av hans avkommor o ingen har varit sådan heller inte min.

Det är INTE bara vad jag har hört, jag har upplevt det med flertalet hästar som jag själv varit med och utbildat, samt sett flera hästar i min närhet som utbildats av proffs, alla är ganska eninga om att de är tittiga, hoppar inte gärna vatten (Roderik själv hade stora problem med detta!)

Men de är min uppfattning om de hästar jag har sett runt omkring mig på tävlingar, Breeders etc.

Hur många avkommor har han som hoppar Svår klass?

Men eftersom du tkr B är ett dåligt val så var ju de jag ville ha tips på andra hingstar.

Jag tycker Inte Att Balougraph är ett dåligt val! Men jag tycker att det är fel att betäcka ungt oprövat sto utan meriter med en ung oprövad hingst där man inte vet säkerheten i hingstens förärvning!

Jag tycker att du skall titta på Äldre beprövade hingstar som bevisat sin förärvning ex Som Gabby_Ossi skriver Cardento är en outstandinh hoppförärvare oavsett sto material, det har han bevisat än en gång på Breeders i år, Camaro M har lämnar bra, Cortez, Irco Mena, Robin Z, Cuper (avkommorna är väl ganska unga ännu?), Emmerton, Calido, Contendro I, Emillion, Cornet Obolensky, Stakkato, Mfl, mfl

Finns massor av fina hingstar utomlands tillgängliga för spermaimport!

Själv funderar jag till mitt Elit sto att köra ner henne och bet med RGB:s fina Casall...
 
Sv: Vilken hingst?

Har du någon uppställd bild på ditt sto?
skulle valt en meriterad hingst om jag var du som man vet lite mer vad dom lämnar. Titta på Calido I, Cellestial och Tangelo v/d Zuuthoeve
 
Sv: Vilken hingst?

Haha, det där med vatten stämmer ju också - den Roderik-avkomma jag känner bäst var väldigt försiktig på vatten - och blåa hinder överlag :p
 
Sv: Vilken hingst?

Å kan de ju varit med de du sett, men de finns ju en mamma med som nedärver en del...
Eftersom de är mitt sto som ska tas föl på o inte någon av de tittiga.
Ester hoppar allt, inte rädd för något hinder. Inte rädd för nåt utom möjligtvis för får.

Cardento är absolut ingen hingst jag vill ta men de andra är bra tips, har funderat lite på Robin Z
 
Sv: Vilken hingst?

En hingst med bra extriör (eller som bevisat nedärver det) är nog på sin plats,då ditt sto har en del i övrigt att önska.
 
Sv: Vilken hingst?

Robin Z avråder jag dig att betäcka med efter att sett exteriör bilden på ditt sto, han nedärver ju inte alltid den "bästa" typen på sina hästar och det är ju kanske i ditt fall ett sto som man bör förbättra typen på.:)
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 466
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp