Vilken hingst till prestationssto i hoppning?

Jate Volim

Trådstartare
Ja, ännu en sån här tråd men jag vill ha era åsikter.
Jag har fått hem ett kanonsto e. Racot som har vinster och placeringar i 140 som 7-åring, därefter gått i avel. Enl. uppgifter har hon en super kapacitet och ridbarhet. Temperamentet är super, hon har varit stencool från första sekunden i stallet.

Hon rör sig bra i skritt och trav, någon galopp har jag inte hunnit se ännu men jag förutsätter att den är bra med tanke på hennes hoppförmåga. Hon är ganska "normalt" byggd varken grov eller tunn. Väldigt bra framparti med välansatt och lång hals, bra bogar. Benställ är bra både fram och bak. Lite lång i ryggen men det är lite svårt att se då hon har haft 4-5 föl vilket har satt sina spår.

Jag vill helst ha en prestationshingst i hoppning men kan ändra på mig med rätt hingst ;) Avkomman ska bli ridbar med bra temperament. Goda rörelser är ett stort plus men hoppningen är viktigast.

Vilka hingstar hade ni funderat på? Tyvärr har jag ingen bild än då stoet kom hem igårkväll men jag kanske kan ordna det framöver. Jag har lite egna funderingar men jag sparar dem till senare.

Målet är att få fram en riktigt bra hopphäst!

Mvh JV

Sv: Vilken hingst till prestationssto i hoppning?

Ja jag hade tittat på de avkommorna som hon redan har först. Är det någon som står ut? Kan jag tänka mig samma hingst eller någon med liknande härstamning? Eftersom hon har såpass många avkommor så borde du veta någelunda hur hon förärver sig vilket också hjälper till i hingstletandet. Jag skulle börja i den änden.

Vad är det mera än Racot ?
Och vilka hingstar har man använt tidigare ? Hur är de avkommorna ?

Här brukar vi skoja om att betäcker man med Cardento så är det hoppgaranti på avkomman... :D
Han producerar ju kanonhopphäst efter kanonhopphäst, med grymt bra psyke, fast de har sällan några fina gångarter.

Heartbeat, (Heartbreaker ska tydligen lämna hästar med väldigt bra temprament)
Colmar, jag gillar det jag sett av den hingsten
Camaro M
Lavinio, vet jag är väldigt trevlig i tempramentet själv
Irco Mena
Maloubet de pleville, Ramiro brukar vara bra att kombinera med Almé Z.
Andra hingstar med Almé Z blod i sig som ger bra hopphästar.

Svarar alla :)
Hon har 4 avkommor sedan tidigare och jag vet inte så mkt om dem. En har sålts dyrt som unghäst e. Lancier. Vi ska åka och titta på ett par av avkommorna senare i vår. Hon har även betäckts med Quintender och Camaro M samt Lancier en gång till men två av dessa avkommor är i ej ridbar ålder så det är lite svårt att veta vad hon lämnar utan att ha sett avkommorna själv.

Hon själv är en dansk import och morfar är Asferg Cyklo som vad jag förstått även lämnat gångartshästar. Uue är Cenzor II

Cardento har jag haft i åtanke men funderar lite över hur han förvärver ridbarhet och typ. Jag vill inte ha en ännu längre avkomma. Samtidigt så har han lämnat presterande hästar vilket jag tycker visar på en god ridbarhet.
Moonstruck: Bra förslag men jag vill dubbelkolla hingstarna innan jag uttalar mig. Jag känner mig inte tillräckligt påläst om alla för att uttala mig :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 319
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag sitter och tittar på hingstar och funderar lite... Jag har ett kanonfint prestationssto e. Racot som används i avel. Hon är ca...
Svar
3
· Visningar
1 480
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama