vilken hingst/låna ut sto till avel

bapro

Trådstartare
Hej . Funderar på att betäcka mitt underbara sto e. Lux Z - Legaat, mörkbrun 9 år 160 cm. Importerad från holland där hon fått 2 föl (-00 & -01). Hade tänkt komma igång med träningen på henne så att hon kunde komma ut på tävlingsbanan lättare klasser, men hon har problem med muskulaturen bak (trol. gammal skada) och har en liten rörelsestörning bak som vi försöker jobba bort med lätt träning massage och streching. Om inte detta gett resultat i maj, så planerar jag att betäcka henne men vet inte vilken hingst som skulle passa. Hon är ett litet ädelt sto som har lätt för att sätta muskler. Mycket fin exteriört och vacker att se på. Hon rör sig lätt med naturligt undertramp och hoppar med stor spänst och hög bakdel.
Skulle vilja ha en långbent hingst med stor vägvinnande galopp och ett stort hopp på henne. Har funderat lite på Santa Cruz som ser väldigt trevlig & ridbar ut(sett video)
Jag är tacksam för alla tips, då jag själv är helt "ny" på det här med avel...
Har annars funderingar på att låna ut stoet till avel då det är svårt för mig ekonomiskt att ha fler hästar än 2. Vill gärna ha en avkomma, eller få tillbaka stoet om något år då jag förhoppningsvis har bättre möjligheter att behålla både sto och föl...
Någon som har tips hur jag ska lösa detta (om hästen nu inte blir så pass bra att vi kommer igång med träningen inom ngn månad)
Alla tips mottages tacksamt både på eventuell hingst och om /hur jag ska låna ut henne om jag själv vill ha en avkomma senare...
:confused:Tack på förhand / Erica
 
hallå
Jag har också förhoppningar på att ta ett föl efter mitt sto, och jag har väl i princip sett ut hingsten. Men mitt problem är att jag nu verkar bli utan sällskap till hästen! Hon går hemma hos mina föräldrar nu, men de som har ponnyn som går tillsammans med henne funderar på att hitta en ny fodervärd som rider och pysslar oftare. (jag är inte fodervärden kan tilläggas, den är i stort sett bara inackorderad hos mig)

Därför är jag lite på jakt efter en ny kompis till henne som gärna skulle kunna få föl under samma vår -> fölkompisar!

Nu vet inte jag hur aktuellt det är för dig eftersom vi bor rätt långt ifrån varandra, men det finns kanske fler som har samma tankar/behov.

Detta med att ta ett redan dräktigt sto på foder var faktiskt min tremännings idé då det är rekommendabelt att ha två eller fler föl + mödrar tillsammans, samtidigt som jag aldrig i mitt liv skulle ha råd att betäcka TVÅ ston med alla extra utgifter som KAN komma.

Dags att revolutionera hästutlåningen?
 
Ett tips ang hingstval, är kanske att ta reda på hur hennes tidigare föl ser ut, och vad de har för fäder. Olika blod passar ju olika bra tillsammans!
Men stammen låter :d
Men först och främst skulle jag utreda henne totalt.
Ta reda på vad det är för gammal skada. Rörelsestörningen. Är den ärftlig?
Jag hade blivit misstänksam.
Fick hon föl i Holland, för att hon stod skadad (troligen inte, eftersom hon borde fått fölen som 4 och 5åring)?
Hur länge kan hon ha varit skadad då tro...
Fick jag köpa henne till sverige, för att de trodde att hon inte skulle bli frisk? Ta inte illa upp, för det var bara frågeställningar som JAG hade ställt mig.
Men så är jag misstänksamt lagd! ;)
Jag betvivlar inte att det är ett underbart sto! Hon har en mycket eftertraktad stam, och det är just det som får ut "antennerna". Varför "släppte" de henne?
Hade jag haft möjlighet, hade jag helt klart kunnat tänka mig ett sto, med den stammen, för avel.
Men då hade jag velat ha just den informationen...
Finns det "en naturlig förklarning", så kan jag nog hitta en bra uppfödare, som kunde tänka sig att använda henne ett år! ;)

Har själv ett sto ifrån en "misstänkt" stofamilj. Jag undrade hur i all världen ett exemplar hade släppts till sverige. Var var haken? Efter mycken tids efterforskning, kom en naturlig förklaring. Uppfödaren till ett av de ston som har producerat svårklasshästar, hade tom exporterat sitt eget sto. I samma släng kom mitt stos mamma hit (inte samma sto).. Då började avkommorna visa vad de gick för därnede, deras IBOP är skyhöga. Och uppfödaren importerade tillbaka sitt sto, för dyra pengar (men han får inte köpa mitt!). Men jag var övertygad att det låg en hund begraven någonstans, och började inte avla på henne, förrän jag visste. Vilket jag då kan ångra i dag! ;)

mvh
 
Hej, det är så sant som du säger. Jag borde kolla upp hennes tidigare avkommor först. Denna hästen är en gåta.. vill inte ha någon mer kontakt med människan jag köpte henne av, som lurade mig på många punkter. (hon bedriver försäljningsstall och har själv importerat hästen) Hästen kommer från en ganska stor uppfödare i Holland, har adress men inga telnr. Det är den vägen jag måste gå trots att jag vet hon sålts och fått föl hos en ny ägare. Importören påstod att hennes hollänska kontakt bott granne med de som haft mitt sto och att de satt föl i henne (föräldrarna skötte hästen)när deras dotter reste utomlands för att plugga, antagligen tappade hon intresset och hästen såldes.
I själva verket är jag ganska säker på att hon stått skadad. Vi har gjort många hältutredningar, men kan inte komma fram till ngt konkret, vi har röntgat igenom alla benen (även hovar, spattbilder mm) utan att hitta ngt. Rörelsestörningen bak har hon inte haft hela tiden utan det kom i somras. Hon har haft bäckenet roterat vilket vi rättat till med equiterapeut 2 ggr, hon har lätt för att sträcka sig och så. Har nu kollat henne med värmekamera vilket visar att hon har mkt spänningar på bakdelen och i halsmuskulaturen. på vissa fläckar på baken är cirkulationen dålig (kall). Trots detta ser hästen mkt välmusklad ut (otroligt fin i kroppen). Hon har högre CK-värde än normalt har vet sagt. Vet intee exakt vad det mäter, men det är nåt med musklerna & hästar med korsförlamning har tex höga värden av detta (dock betydligt mkt högre än vad min häst har men..) Nu går hon med Back on Track täcke för att öka cirkulationen samt att jag masserar och strechar ganska mkt.
Jag är somsagt ganska säker att pålle stått skadad höger bak där rörelsestörningen finns, hon har flera konstiga överben där oxå, troligtvis har hon stått still längre perioder, därav den sämre blodcirkulationen...
Hursomhelst, jag älskar denna hästen... hon har ett helt otroligt psyke. Hon har aldrig, menar aldrig lagt öronen åt en människa !När man drar sadelgjorden t ex står hon bara där och ser glad ut för att hon ska få komma ut och röra på sig. Hon är så nyfiken på allt...
Nu blev detta långt...
Tack för tipsen i af / Erica
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 257
Senast: Masse
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 872
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp