Vilken hingst jag än väljer....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fortfarande Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
F

Fortfarande Grevinnan

....så säjer alla "ta inte den".....vilken ska jag då ta???:angel:
Var inne på Lemon 769 men det var tydligen inget bra val....han heller.

Sv: Vilken hingst jag än väljer....

tro på vad du själv tycker, det är ju du som ska gilla avkomman, eller den ska säljas? Antar att det är en hopphästavkomma som du är ute efter! Lycka till!

Vad är det för hingstar du har funderat på, då? Icke godkända hingstar, eller sådana som är c-premierade, ska man kanske helst inte välja (om man har ett halvblod), men annars är det ju en fråga om tycke och smak. Blup-värdena kan ju också ge en fingervisning.

SE på ditt sto med fördelar brister o fel, titta lika kritiskt på hingsten sedan försöker du hitta den hingst du gillar bäst bland dom som passar bäst till ditt sto, strunta i vad andra säger att välja hingst är personligt och det är du som ska gilla honom och det är till ditt sto hingsten ska passa! Lemon är en mycket fin hingst, ta honom om du gillar honom och han passar ditt sto!

Jag utgick från att hon väljer bland godkända hingstar, alla ej avelsvärderade hingstar avråder jag ifrån om han ej ägs av dig själv.
(spelar ingen roll för mig i vilket land han är avelsvärderad endast att han är det)

Klart att den ska vara godkänd.
Bilberry har fått föl med Briar och Casir Ask hos sin förra ägare och nu ska jag göra hennes sista.
Och jag ska inte ha en tävlingshäst för jag rider bara i skogen och då känns det inte så motiverat att välja en jättedyr hingst och jag behåller mina hästar tills dom har gjort sitt om det inte skulle hända något akut i mitt liv, således behöver den inte ha något supervärde.

Jag tror det är helt omöjligt att hitta en hingst som ALLA gillar.

Jag hade ju en del förslag till min dam, och bad om flera. Men fö varje hingst så finns det ju folk som tycker att det är ett jättebra val, medan andra tycker 'nej, nej, nej INTE den!!'. Så man får helt enkelt lyssna på VARFÖR folk tycker 'inte den!', se om det ligger något i det. Är det t ex så att de tycker 'nej, nej inte den till ditt inåttåade sto, den är också inåttåad' så har de ju en poäng. Om de däremot tycker 'nej, den ger så trista avkommor' så får man ju titta vad den har gett för avkommor och se om man själv tycker de är trista etc.

Den hingst jag valt har faktiskt två av de personer som jag framförallt vänder mig till i avelsfrågor och verkligen tar till mig vad de säger (eftersom de kan så otroligt mycket mer än mig) avrått från (medan andra tycks att det varit ett väldigt bra val). Den ena pga att hon är rädd för att det gångartsmässigt kan bli si och så. Hon gillar alltså hingsten i sig, håller med om att han exteriört är ett bra val till stoet, men påpekade risken att det kn bli en viss typ av gång på avkomman. Den andra personen tycker helt enkelt inte om hingsten, tycker den har lämnat trista, tråkiga avkommor utan utstrålning, som inte rör sig bra. (Andra har tycks 'superbra val!').

Jag åkte iaf och kikade på hingsten, och hade förmånen att se en hel massa avkommor. Och sen bokade jag honom. Helt enkelt för att JAG tror det blir bra, och JAG gillade väldigt skarpt både modell, typ och psyke på avkommorna osv. Och jag kollade upp va avkommorna gjort och hur de blivit, och det var väldigt bra och väldigt mycket vad jag vill ha. Och det är ju jag som ska ha fölet i slutändan liksom.

Sen, om det blir en exteriört snygg (det måste det banne mig bli, annars ska jag kräva pengarna tillbaka *s* Han & mitt sto passar väldigt bra ihop exteriörmässigt och båda är snygga) avkomma men som har noll utstrålning, trista, tråkiga gångarter etc - ja det får man ju se, risken finns. Kanske blir det så att de får rätt och det blir det, kanske blir det som jag vill. Men så är det ju med alla hingstar, det kan bli något annat än det man vill ha. För det finns ju inte en enda hingst därute som jag kans äga att 'det blir den perfekta avkomman med mitt sto om jag tar den'.

Så, lyssna på de som kan, ta till dig vad de säger och sen skaffar du dig en egen uppfattning baserat på fakta, med andras åsikter i bakhuvudet, och sen väljer du SJÄLV. Det enda du inte ska göra är att tycka att 'äsch, det gör nog inget att den är inåttåad, så farligt inåttåad är ju inte mitt sto' eller liknande som verkligen går helt emot den kunskap som ändå är allmänt vedertagen! Utstrålning och sådant är ju värdeuttryck och högst personliga tolkningar, men vissa saker är allmänt erkänt och det ska man lyssna på!

Senast ändrad:

Fortfarande Grevinnan skrev:
....så säjer alla "ta inte den".....vilken ska jag då ta???:angel:
Var inne på Lemon 769 men det var tydligen inget bra val....han heller.

Varför är han inget bra val? Nu vet jag ju inte riktigt vad som passar till ditt sto, men Lemon tycker jag inte alls verkar så tokig. Han är dessutom väldigt trevlig själv. Har träffat honom flera gånger på stationen där han står nu.

Hmmm.....vi kan inte bo så långt ifrån varandra, bor 2,5 mil utanför Falköping......

Sätt dig ner och fundera riktigt noga på vad för slags kvaliteter du vill ha i en framtida häst, sortera bort de som ej platsar- då försvinner direkt 90%:smirk:

Om du känner för Lemon,åk och kika på honom lite extra, man ska alltid lyssna på ens eget "inre" till viss del....

Jag rider bara i skogen så jag har inte så stora krav mer än att den ska förbättra exteriören, mitt sto har väldigt kort rygg tex. och naturligtvis ett bra temprament vilket mitt sto har till 100%.

Fortfarande Grevinnan skrev:
Jag rider bara i skogen så jag har inte så stora krav mer än att den ska förbättra exteriören, mitt sto har väldigt kort rygg tex. och naturligtvis ett bra temprament vilket mitt sto har till 100%.

Fast även om du bara rider i skogen så är det ju trevligare att rida i skogen på en häst med hyfsat gång t ex. Så jag tycker inte du ska bortse från sådana saker heller.

Vad har stoet för exteriör i övrigt? (tung/lätt, hur ser benställningen ut, halsen osv?) Hur stor är hon och vad önskar du för storlek på avkomman? Hur är stoets gångarter?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
841
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
528
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 962
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat