Vilken Hingst Ger Stora Avkommor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare louise H
  • Startdatum Startdatum
L

louise H

Någon som har tips på hopphingst som ger stora avkommor generellt? Har ett hbl sto som är 162 cm men som har gett något små avkommor och om jag ska ta ett till föl vor det bra att välja en hingst som "garanterat" ger större avkommor, gärna någon hingst som gar lite gång också, någon som vet vem som kan vara lämplig?:confused:

Sv: Vilken Hingst Ger Stora Avkommor?

Garanterat finns ingen men Briar ger överlag så stora avkommor. Här är ett utdrag från hans förvärvsbeskrivning:
"Briar 899 kan med sin jämna och goda förärvning rekommenderas till de flesta typer av ston
för en prestationsinriktad avel. Briar är en av de hingstar i vår avel som ger störst avkommor,
vilket särskilt bör beaktas vid urval av ston till Briar."

Hip Hop 1045 vet jag har betäckt några mindre och "spattiga" ston , och det har bivit bra resultat. Men eftersom att han själv är f.99 så är ingen jag vet riktigt färdigvuxen men de ser ut att bli stora....

Passa på nu med honom när Maria Gretzer satsar stort med honom!

Hur är hon i kroppen? Ädel och lätt eller lite kraftigare?
Har sett ett par föl e Spender S och små ädla ston, de har blivit större och mycket snygga.

Men han är ju ganska rejäl så jag skulle inte lägga honom på ett litet grovt sto.

Skulle personligen inte satsa på Hip Hop för att få upp storleken, varken Feliciano eller Electro är kända för att ge stort.

Cortez är det väl bevisat på att han ger storlek? Har även sett stora Briarhästar, som andra nämnt.

Jaguar Mail är ju stor själv och så var Hand in Glove xx. Har sett hästar ur samma stofamilj som JM med rejäl mankhöjd.

Cortez samt Carte d`Or

:idea: Aerline H brukar ge större precis som sin far Cortez. Han lämmnar också fantastiskt steg och oslagbart temprament. Aerlines exteriörpoäng är oxå höga liksom hans blup-index...
Lycka till..

Tack alla för svar! Mitt sto är lite grövre i typen men rör sig väldigt lätt, de 2 avkommor hon har (som är 3 och 4 år nu) är inte så kraftiga ännu i alla fall =) ska läsa på lite om de hingstar ni tipsat om!

Hälsn louise

Kanske läge att göra två flugor på smällen? :idea:
Jaguar Mail med sin stora andel fullblod, som själv är hög, kanske kan ge dig den avkomma du vill ha?

briar lämnar både hopphästar å dressyrhästar. lite allround tävlingsmodell. och överlag stora avkommor. Har själv en 180 och de tillhör nog vanligheten att de hamnar på ca 180

Kan vara att TS redan har betäckt sitt sto, men det ska kanske betäckas fler gånger.
/Ulrika

Alla jag har sett efter cardento har varit minst 170cm så det kanske kan vara något?

Haydn 977 lämnar stort alla jag sett. min nuvarande e:haydn är 165 å endast 2 år gammal. om haydn rör sej super vet jag ej men han rör sej bra å har ett oslagbart temperament. Min avkomma efter honom rör sej mkt mkt bra. jag kommer absolut använda honom på mitt sto antingen i år eller nästa för att få en större avkomma. mitt sto e bara 159 cm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 354
Senast: Gimlan
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka