vilken hinderhöjd ska man börja på ?

A

APOLONIA

Köpte min första häst för två månader sen , och i höst så ska jag börja tävla henne. Men vilken höjd ska man börja på? Jag har bara ''tävlat'' lite klubbhoppningar innan upp till 1m (Lc) och just nu hoppar jag banor på 90 1m med henne. Vilka höjder började ni på när ni skulle tävla första gången? :D

Sv: vilken hinderhöjd ska man börja på ?

Hoppade mycket på träningstävlingar innan. Min tävlingsdebut i hoppning blev lite konstig :laugh: Hoppade LD och LC med en häst som jag aldrig hoppat förut :p

ja, vad vill du ha för svar.. man börjar ju nerifrån och går uppåt.

och en till fråga började ni på träningstävlingar eller lokal ? (:

Om du tränar henne på 90-100 så kanske du kan börja tävla 70-80 ? :)

japp (:
taaaack för alla svar ;D

Jag har d-ponny men jag började hoppa L:d-L:c, på lokalnivå :)

okej :) hoppade du bana på dom höjderna då innan tävlingen eller hoppade du bana på lite högre? ;D

Min häst jag köpte förra året som var startklar 110cm började jag själv med en träningshoppning på 80-90cm. Sedan blev det klubbhoppning på 90-100cm och nu ligger vi på 90-100cm på lokal nivå. :laugh:
Tänk på att ta det lungt och inte gå för fort fram, du hinner. ;)

okej , funderade på att börja med 80 - 90 så de blir en clear round också :D

jag red 100-110 på våran första tävling :). på ponnyn red jag LB första. Det beror ju helt på vilken nivå du och hästen ligger på.

Jag och min d-ponny (han hade aldrig tävlat&jag hade hoppat in honom) hoppade 60&70 på vår första tävling :) Vi blev felfria i båda klasserna och det kändes som om vi lika gärna kunde hoppat högre . Men det ångrar jag verkligen inte att jag inte gjorde , för han har fått bra självförtroende av de låga höjderna :) Du vinner ingenting på att pressa hästen runt första gången om du förstår vad jag menar ;) Och det kan ju vara lite speciellt när det är hinder man inte känner igen och sånt :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Emro
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka