Vilken halm är minst aptitlig?

E

Eeiram

Hej!

Jag har funderat på att byta ut spånet till halm, men oroar mig för att hästen skall äta upp halmen. Jag köpte havrehalm förra året men det åt hästen upp och blev riktigt tjock. Jag vill inte att det skall hända igen!

Frågan är om det skulle gå bättre med vetehalm? Är den mindre aptitlig?

/Marie

Sv: Vilken halm är minst aptitlig?

Nä, vetehalm brukar många hästar tycka är riktigt smaskigt. Vi har fått korn och råghalm, men se de verkar inte falla pållen i smaken. Hon är ändå en sådan som äter det mesta, kan man säga.

Ok, men råg- och kornhalm är svårt att få ta på häromkring.
Om jag vänder på frågan - vilken sorts halm är MEST aptitlig då?

- Marie

Havrehalmen är för de flesta hästar mest aptitlig. Vetehalm brukar funka bra för de flesta att halma med.

Ylva86 skrev:
Havrehalmen är för de flesta hästar mest aptitlig. Vetehalm brukar funka bra för de flesta att halma med.
Det har jag också hört, men jag var inte säker...

Jag har fått tag på kornhalm, bara två mil härifrån, men är den bra? Är den smaklig likt havrehalmen?

Jag skulle vara väldigt tacksam för svar!

Kan kornhalm vara lika smaklig som havrehalm (den åt hon ju upp)?!

Havrehalmen är väl den som är mest smaklig för hästar, har hört att man ska använda vetehalm som strö, men korn kan nog oxå fungera, tror dock att det kan finnas kvar stickiga strån från axen i den... däremot ska man INTE använda råghalm den kan vara farlig för hästen att äta.. och smaka på den gör de ju... tror jag inte man kan komma undan alls..
fast det är ju bara bukfylla, innehåller inga näringsämnen...

Jag har för mig att havrehalm ska vara mest aptitlig och kornhalm minst. Fast det är nog väldigt individuellt, vi har kornhalm i vårt stall nu och 2 av 3 hästar mumsar glatt i sig den också. Fast det kanske är den tredje hästen som är normal...

okey, sorry, fel av mig... :crazy: det är bara protein som saknas... i havre- och vetehalm... vet inte vad jag tänkte på....:angel:

Tack för svaren!

Men, halm innehåller alltså bara energi, inget protein = tjock häst om den äter? Så var fallet för mig när jag hade havrehalm. På mornarna hade halmen minskat trots att hon fick mycket hö på kvällen, men så är hon ett riktigt matvrak...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar