Vilken halm är bäst?

G

GUMZAN

Hejsan! Är det någon som vet vilken halm som är bäst för hästar? Alla säger olika. Är vete halmen bättre än korn?
 
Sv: Vilken halm är bäst?

Om hästen är överkänslig mot havre, på grund av dålig mage går det att bädda med havrehalm i alla fall eller bör man välja någon annan sort och i så fall vilken, vete eller korn?
 
Sv: Vilken halm är bäst?

jag använder havre eller korn halm. tycker att vete halmen är så "hård/sticksig". mitt halvblod har ganska känslig hud och får små "utslag" av vetehalm, det blir som små knutor ibland med en "krusta" på.
 
Sv: Vilken halm är bäst?

Jag kan tänka mig att använda både havre och vete halm, men inte varken korn eller råg, pågrund av dom små hulingarna (vet inte om det heter så eller om det är det skånska uttrycket för dom bara), dom små stråna som sitter ute vid axen, som kan fastna i både ögon och slemhinner och orsaka inflamationer där, är inte helt ovanligt tyvärr.
 
Sv: Vilken halm är bäst?

Vad bra att veta att man bör undvika kornhalm. Jag har hört att det är någon sort som är full i "hullingar". Det är bra att veta vilken.
 
Sv: Vilken halm är bäst?

Vetehalmen är den som har bäst "sugförmåga".
Havrehalm kan ju vara både bra och dåligt beroende på vad man har för sorts häst..(äta eller inte äta) då den är mest aptitlig. :)
 
Sv: Vilken halm är bäst?

GUMZAN skrev:
Hejsan! Är det någon som vet vilken halm som är bäst för hästar? Alla säger olika. Är vete halmen bättre än korn?

Jag läste i en gammal, gammal bok av Wrangler från början av 1900-talet om hästhållning.
Där stod det att havre- vete- och kornhalm var bäst till häst. I den ordningen också, alltså havrehalm bäst.
Det stod också att för mycket kornhalm kunde vara lite förstoppande.
Det är ju gammal kunnskap men den kan stämma ;)
 
Sv: Vilken halm är bäst?

Kornhalm kan ge "allergiska" reaktionera på hästens ben.
Råghalm är INTE alls bra för hästar,kan ge kolik.
Jag föredrar havre och vetehalm! Havrehalm är väl mer som utfodring,de äter ju en hel del av den av förklarliga själ :d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
878
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp