Vilken hage för fång-ponny?

S

soffipripps

Vi har en åtta-årig shettis (sällskap till min ridhäst) som förra sommaren hade fång. Han stod - efter behandling och två veckor extra box-vila - i en "jord"-hage av modell mindre fram till i oktober då han fick gå i vanliga hagen. Nu stålsätter man sig ju inför årets fång-säsong. Tar gärna emot tips från er med erfarenhet. Är det nån idé att sätta en "skogs"-hage så han kan beta lite i alla fall när säsongen sätter igång? Munkorg? Synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt.

Sv: Vilken hage för fång-ponny?

Jag hade inte vågat låta den beta om jag vore du. Kanske på sin höjd att den fått beta lite under mkt kontrollerade former i en hage med mkt övervuxet gräs, men absolut inte i en riktig beteshage.

Min fångponny kommer att gå i skogshage (utan gräs) och äta hö hela sommaren, jag vågar inte riskera ett återfall.

Min shettis fick somna in pga fången, trots skogshagar och noggranna åtgärder. Jag kommer aldrig mer ta några risker med en fångponny. Mitt tips är att du vidtar alla åtgärder du kan, men som ändå ger ponnyn ett bra liv.

Absolut munkorg och komma in på natten och fodring med hö.

Det handlar inte bara om bete ang fång, utan villket väder det är spelar stor roll för hur mycket fruktan det finns i gräset vid olika tidpunkter. Att komma in på natten betyder inte alltid bra eftersom vid soligt väder med temp från 15 och uppåt är den bästa betestiden på natten och tidigt på morgonen som ex.

Jag låter min häst komma in på natten pga att hon ska kunna vara utan munkorgen och äta riktigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 971
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka