vilken gps ??

R

ringen

(har läst tidigare poster om gps) nu undrar jag vilken som är mäst pris värd att köpa :idea: nu rider jag med en gps som man håller i (satt den i en mobil fick på armen) det är så krångligt när mna vill ta ur den i traven eller galoppen och kolla vilken hastighet man har . känner att en gps på armen vore :rofl:
ser man även på dom armbands gps én vilken hastighet man håller:confused:
tacksam för all hjälp
Mvh ringen

Sv: vilken gps ??

Man ser tid, hastighet, sträcka. Sen kan man lägga in lite favoriter som ex medelhastighet mm.
De heter Forerunner. Hur avancerad vill du ha? De finns med pulsmätare också (man köper till ett extra set som bygger om den från människa till häst). Den "vanliga" modellen heter 201 men jag vet inte om den säljs mer, börjar bli gammal modell.
// Linda

Garmins 201 fanns när jag beställde hem min 205 för ganska exakt ett år sedan men jag är himla nöjd med min 205 och vill inte byta ut den ;) Det finns ju 305 också med pulsmätare. Jag har en länk någonstans till någon extragrej så man kan sätta pulsmätaren på hästen. Du får PM:a om du vill ha den men jag klarar mig gott och väl med 205:an.

Tack bÅda tvÅ.
Ska kolla upp dessa. Just nu kÄnns en pullsmÄtare onÖdig men man vet ju aldrig i framtiden, Är det hos mia man kÖper ombygg kitt ??

*KL*
Jag har en 305 med ombyggnadskit från Mia, pulsdelen funkar superbra men jag är JÄTTEoteknisk så kart och positions funktionerna har jag inte satt mig in i ännu.
Ett problem som jag stött på är dock hastighetsvisaren, nånting är fel och jag lyckas inte klura ut vad. När jag skrittar så pendlar hastigheten mellan 7-12 km/h vilket är rimligt, beroende på häst. Men när jag travar så ligger det på runt 5-7 km/h och i galopp på 3-4 km/h. Satte mottagaren på kompisens travhäst och hon fick också samma resultat ca 3-4 km/h på rundbana i jämn takt ca 6000m.
Har inte kontaktat åf ännu pga. jag inte vet om garantin täcker eftersom jag har gjort om pulsbandet.
Så, är det någon som har haft liknande problem och/eller vet vad man gör åt det?

Den visar förmodligen inte km/tim utan hur många minuter det tar att rida 1 km. När den visar tex 4 min/km är det lika med 15 km/tim.

Lasse

Det är en inställning på apparaten o inget fel. Det blir att trycka på knapparna!
// Linda

Haha nu funkar det! Med lite enveten knapptryckning så! Jag som tyckte att jag hade gått igenom alla knappfunktioner, men inte då.
Nu blev det ju superkul att rida med den, nästan svårt att släppa den med blicken. Pulsen såg bra ut, himmla kul att se skillnaden i pulsen i det olika gångarterna jämfört mellan travaren och araben.

Nu är jag SUPERNÖJD! ska bara vänja mig vid att ha den på höger handled nu... Tack för hjälpen/peppen!

Hej!
Om man vill ha en GPS som visar sträcka, medelhastighet och momentanhastighet vilken ska man välja då? Och var kan man hitta dem? Letade på distansritt.nu men hittade inget där. Garmin 201 verkar finnas kvar, är det den enklaste varianten? (väldigt oteknisk)

Jag har Garmin Forerunner 305 och är rysligt nöjd med den! Den är med på varenda ridtur och jag har svårt att slita mig ifrån den all övrig tid på dygnet :D Det är inga problem att se hastighet osv under ritt - fast man behöver ju kunna ta tyglarna i en hand då förstås... ;) Sen jag fick GPS:en har jag blivit "modigare" i galoppen - gasar på järnet nu för tiden för att se vilken "högsta hastighet" vi kommer upp i! :angel: URKUL!!!
(för att inte tala om hur kul det är bara att veta hur långa alla ridsträckor är... eller sätta en tid och försöka slå den nästa gång osv... ) Underbar liten pryl det där.. :bump:

*kl*

Om man bygger om pulsmätaren till häst, finns det fortfarande möjlighet att "bygga tillbaka" den till människa? Så att jag och hästen kan turas om att ha den, menar jag...

Hej!
Om man vill ha en GPS som visar sträcka, medelhastighet och momentanhastighet vilken ska man välja då? Och var kan man hitta dem? Letade på distansritt.nu men hittade inget där. Garmin 201 verkar finnas kvar, är det den enklaste varianten? (väldigt oteknisk)

Då är 201 ett bra val.
// Linda

*knapplån*

Finns det någon bra hand/rid-gps som visar karta också? Tycker att det vore spännande med den funktionen!

Finns 201 att köpa längre? Jag har letat runt på nätet nu, och det är knappt så man hittar en 205, det verkar bara vara 305 som gäller...

Finns det andra märken/varianter man kan titta efter? Helst inte över 1000-lappen

Ja, det finns med karta. Har dock ingen aning om vad de heter eller om de fungerar bra.
// Linda

Ok! Då får jag leta mig fram till någon sån antingen på nätet eller i nån bra prylbutik! :bump:

En hästsida i USA säljer Garmin eTrex Legend. Kanske något för dig att kolla upp?
// Linda

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 686
Senast: Niela
·
Träning hejsan! jag har ett problem som jag tänkte fråga er lite om, rider nu ett fullblods sto som är otroligt snäll i hantering osv, men...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: Lillan86
·
Hästmänniskan IJanurai åkte jag och tittade på en häst. Blev kontaktad av säljaren som läst min "häst köpes annons" Hade skrivit i annonsen att hästen...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka