Vilken foderstat?

F

farminetta_

vad är rimligt att ett sto på 17 år av typen kallblods trvare med gott om energi som är under igång sättning/inridning på nytt som skrittas 20 - 80 minuter om dagen att äta??

Sv: Vilken foderstat?

Som vanligt vid frågor av det här slaget; Vad får hon idag och vilka värden har ditt grovfoder?

Det bästa är ju om du har ett såpass bra grovfoder att du inte behöver ge nåt tillskott av mer än selen.

idag får hon ca 6-7 kg hö om dagen och typ 0.4 -0.5 kg krafft grund om dagen...

har ingen anning om mera..

Låter som lite lite grovfoder tycker jag, men det beror ju också på vad hästen väger. Absolut minimum är 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt, det motsvarar ca 1,2 kg hö, men gärna mer.

Hur ser hästen ut i kroppen?

Om ni inte har analys på höet så tycker jag absolut att det är värt att göra en. Om jag inte hade analys på mitt grovfoder så hade jag lagt till ett par kg lusern, för att inte riskera alltför stort underskott av protein och inte heller ett skadligt överskott.

hon är inte jätte rund men lite rund är hon, hon har juh mer kilon än hon behöver... hon väger 465kg och är typ 150-155 i mkh

Då är grovfodergivan i minsta laget tycker jag, men om du ger 6-7 kg hö och ett-ett par kg lusernhack. Lusern är ju också ett grovfoder...

jo kanske men är så jävla rädd att hon ska flyga i taket.. så fort man ger henne havre så är hon livs farlig den kommande veckan.. har ökat lite hon får nu:

Morgon/kväll: 3dl grund och 2dl betfor

jag vet det är lite men hon är så jävla känslig...
hos dom som hade henne innan.. där hon iförsig inte gjorde något fick hon bara 2 kg hö om dagen typ...

2 kg om dagen kan väl nästan räknas som vanvård av en häst av den storleken? Kan du inte ge henne fri tillgång eller i alla fall några kg mer grovfoder, kanske hon blir lugnare om hon äter sig riktigt mätt? Skulle gärna ge min kallblodstravarvalack på 20 år fri tillgång på grovfoder (han får bara en näve kraftfoder som sällskap när unghästen får sitt), men just nu är han så grymt överviktig eftersom han bara stått i hagen länge. Håller dock på liksom du att sätta igång honom, så ev. får han fri tillgång så fort vi kommer igång lite mer.

farminetta_ skrev:
jo kanske men är så jävla rädd att hon ska flyga i taket.. så fort man ger henne havre så är hon livs farlig den kommande veckan.. har ökat lite hon får nu:

Morgon/kväll: 3dl grund och 2dl betfor

jag vet det är lite men hon är så jävla känslig...
hos dom som hade henne innan.. där hon iförsig inte gjorde något fick hon bara 2 kg hö om dagen typ...

OBS ! Jag menade inte att du vanvårdar din häst nu, utan att det var på tok för lite som hon fick förut innan du fick henne.

cafu skrev:
2 kg om dagen kan väl nästan räknas som vanvård av en häst av den storleken?

Jamen varför ge kraftfoder öht? Om du ger hö och lusernhack så får hon ju bara grovfoder, dessutom får hon i sig proteiner från lusernet i det fall höet inte innehåller bra med protein. Ev. överskott av protein är ingen fara då det kommer från grovfoder.

jo kanske.. men hon mådde bra iaf...
fri tillgång till hö har hon i princip... hon och halvblodet får på morgonen ca 15 kg i hagen.. som räker hela dagen... min har en lite foder krubba mitt i hagen och den andra i hörnet.. vi brukar lägga fyra - fem hos min häst å resten hos den andra så jag har inte super koll på mycket hö hon äter men det stora ätter mer än hälften iaf... men ska jag ge henne en deciliter av kraftts blåa vitaminer om dagen tror du??

Coffeaclub skrev:
Jamen varför ge kraftfoder öht? Om du ger hö och lusernhack så får hon ju bara grovfoder, dessutom får hon i sig proteiner från lusernet i det fall höet inte innehåller bra med protein. Ev. överskott av protein är ingen fara då det kommer från grovfoder.

vet inte ett skit om lusern så jag är lite skeptisk.. :) berätta lite.. (hmm.. låter som en jävla interjuv :rofl: )

Lusern är ett grovfoder, precis som hö, halm, silage. En baljväxt om jag inte minns fel. Innehåller mkt bra proteiner. Det naturligaste för hästen är ju att ge grovfoder eftersom hästar är gjorda för att livnära sig på detta. Lusern finns i både pellets och hackad strå. Om hästen har bra tänder är lusernhack det bästa eftersom det tar längre tid för hästen att pilla i sig...

men då ska hon ha hö och luser... grund me?? betfor??? hehe.. förlåt att jag fattar segt har precis typ gått upp har hunnit vara i stallet bara.. annars helt nyvaken.. :)

farminetta_ skrev:
men då ska hon ha hö och luser... grund me?? betfor??? hehe.. förlåt att jag fattar segt har precis typ gått upp har hunnit vara i stallet bara.. annars helt nyvaken.. :)

Nä, ta bort Grunden och använd endast lite betfor att blanda mineraler i.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.