Vilken flughuva ska jag välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 193
L

Lord Owen

Jag ska köpa en flughuva åt min häst (den gamla var bara skit) och har tittat på två från hööks, den lila i lycra material för 149 kr och den vita från Thermo Master med vitt ludd för 159 kr. Någon som har erfarenhet av dessa och vilken skulle ni köpa? Jag tycker att den lila ser ut att kunna ge skav för att den sitter så tight men just det att den sitter tight gör ju att flugor inte kommer in å andra sidan. :crazy:

Finns det någonannanstans man kan få tag på bättre? Problemet med min gamla är väl mest att den inte sitter tillräckligt tätt mot ganascherna så att flugor kan krypa in där.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken flughuva ska jag välja?

det finns nog ingen som sitter smäck på dom , utan det är väl mest för att dom inte skall få så mycket flugor i ögonen....jag har globus eller bucas...dom tycker jag är bäst, men jag har inte provat andra än dessa( jo nån billig vit sak som inte var alls bra)

Jag har den ljusblå TM med öron för 159 kr. Köpte den förra sommarn och den sitter bra. Dock tar min häst av sig den då han trivs bättre med flyweil och grimma. Men jag vill gärna ha huvan på han istället då han får skav av grimmor lätt på sommarn.. :(

tror intede säljer den ljusblå längre men den vita som "passar ihop med flugtäcket" är väl samma, ungefär? min häst trivs med/bryr sig inte om varesig grimma med flyveil eller flughuva men han får skav av grimman. :crazy:

den där vita blliga saken, visst var den en vit med svart ludd utan öron? :D för en sådan har jag nu och den är bara skit. vet du någon hemsida där man kan hitat bucas huva? globus finns ju på deras hemsida. tack för tipsen. :bow:

Ja, precis så såg den ut.....sen tror jag att det inte var ludd "runt ganacsherna" ..vet inte, men bucas borde väl ha en hemsida???

Satsa på en Bucas, bra och inte dyrare än andra. Tror jag gav 169:- för min, men möjligen är min travshop (samma som Martas?) låga i pris.

Jo, jag hittade den. :)

Är det den här ni menar?
buc_huva.jpg

Min skrutta har själv valt en svart med mjukt ludd utan öron. Inte riktigt samma lowclass som den vita med svart ludd, men inte dyr heller.
Har provat både Bucas och en annan, men dem tog hon av sig direkt. Den här sträcker hon fram huvudet till :D !

Men jag antar att det är en smaksak, om hästen vill ha öronen innanför eller utanför.

/Jossan

det är inga öron på den jag har och så är det väldigt liten (fast det skall vara rätt storlek)

Min har en globus med öron. Men jag klippte av öronen för de gick bara sönder :p

Bucas tycker jag är överlägset bäst! Horsware är för stel och för varm. Hööks sina har jag ingen erfarenhet, men deras grejer brukar vara ganska dåliga... :devil:

*lånar*

Men är det ingen som provat Hööks lila/svarta?
Jag är nyfiken och vill ha utlåtande!

Jag har haft ett antal flughuvor, de flesta av dem har gått sönder efter en halv säsong. Men i fjol hittade jag Shires flughuva som höll hela förra säsongen och är fortfarande i toppskick. Den har öron, är vadderad runt kanterna och sitter åt bra på min häst (halvblod 162 cm med 25% fullblod). Den rekommenderas varmt! Jag minns tyvärr inte var jag köpte den eller vad jag gav för den, men jag hittade en bild på den. https://secure.saddleuponline.co.uk/acatalog/shires - 6653.jpg

På samma sida som jag hittade bilden finns även några andra flughuvor (som jag inte vet något om).
https://secure.saddleuponline.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Fly_Face_Protection_418.html

/Petra

Lord Owen skrev:
tror intede säljer den ljusblå längre men den vita som "passar ihop med flugtäcket" är väl samma, ungefär? min häst trivs med/bryr sig inte om varesig grimma med flyveil eller flughuva men han får skav av grimman. :crazy:
Det finns en ljusblå, artnr 430033 med öron för 159 kr.
Står om man går in där att den "matchar flugtäcket perfekt" ja!
Men dom kanske är vita nu i år bara att det är en gammal bild.. Har inte kollat på dom i butik nu...

Jo jag har prövat den. Om det nu är den som ni menar. Är den rätt så stor med tunnt, tunnt tyg över ögonen? Den sitter tätt ända ner till mulen är gjort i tunnt lycratyg eller vad det heter. Tyget töjer sig iaf så den passar till alla hästar. Det skaver inte och det kommer inte in några mygg. Man behöver inte ha grimma eller rättare sagt det går inte att ha grimma när den sitter på. Den kostade 149 kr förra året. Tror att det är den ni menar. Rekomenderar den varmt. Håller en säsong visserligen men tycker iaf om den. Den var lila och svart förra året.

Senast ändrad:

jag köpte en från TM (159:-) ljusblå med ludd och öron förra året...köpte dock stl M vilket var för litet...så den satt ju inte alls bra..men jag har hört att den inte sittetr något vidare annars heller...så just nu har jag ingen! bucas ska väl vara bra?

Faasiqah skrev:
jag köpte en från TM (159:-) ljusblå med ludd och öron förra året...köpte dock stl M vilket var för litet...så den satt ju inte alls bra..men jag har hört att den inte sittetr något vidare annars heller...så just nu har jag ingen! bucas ska väl vara bra?

hur stor häst hade du den i strl M på?

Lila flughuvan med öron höll 1 dygn :o , tror jag (gick sönder nere i ena kanten), men jag har tråcklat ihop den, och det har inte gått sönder mera. Men annars är jag jättenöjd, sitter bra och skavar ej. Men en dag hade båda hästarna haft riktigt roligt, tydligen: De hade båda tagit av sig huvorna, och huvorna låg ca. 1 m från varandra. På ett en hektars bete. Man kan ju undra om de har brist på susselsättning. :bump:

Liknande trådar

S
Utrustning Jag har tre pållar, som jag gärna vill ha flughuvor på, eftersom skogen i hagen gör att flugor, bromsar & mygg kryllar runt dom 24 h om...
Svar
7
· Visningar
801
Senast: Patience_ox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stora canvasburar
  • Kattbilder #10
  • Mellanpudel