vilken färgtyp?

bigganl

Trådstartare
Vilken typ av färg använder ni när ni målar gallren i stallet? för och nackdelar med den?
(jag funderar på att börja måla med annan färg, om det finns något som verkar bättre)

Sv: vilken färgtyp?

Hammarlack. Jag är lat och bekväm, behöver bara ta en gammal hovklinga och skrapa av lös färg och sedan går det att måla med den utan att behöva ta bort rosten först. :D

Jag har målat med roskskydds färg. Luktar väldigt starkt men den blir "slät av sig själv" fast jag penslar. Skitbra och väldigt snyggt...

Jag gör likadant, men började fundera på om det finns något som är ännu bättre.

Finns det blank rostskyddsfärg? eller är det helmatt?
Vilket underarbete behövs för att måla med den?

Hammarlack är ju en sorts rostskyddsfärg i sig. Visst den är dyr men håller mycket bättre än vanlig rostskyddsfärg. Hammarlack finns ju i olika nyanser och med eller utan den där krackelerande effekten. Det är bara de lösa bitarna som du måste ta bort från gallret och det måste du även om du målar med rostskyddsfärg.

Det allra bästa om man ska riktigt snygga galler är nog att lämna in dem till sandblästring och pulverlackering men det kostar nog skjortan och lite till.

Jag har målat med hammar lack finns i olika nyanser och är rost skyddad. Det är lätt att måla och blir super snyggt.

Vi lämnade våra galler till en som galvade dom. Det var inte dyrt heller. Vi betalade 50 kr per galler.

svarar alla.
hammarlacken har jag som sagt målat med varje sommar men jag tycker det är jobbigt att använda oljefärg. Mycket lättare att jobba med vattenlöslig färg. Jag skrapar bort allt löst och går över gallren med stålborsten, men sommaren därpå måste det mesta målas igen. Jag blev också lite fundersam för jag har även målat stalldörren med Hammarlack (plåtdörr) och det blev inte alls bra. Färgen släppte i flagor och det så ganska trist ut. När jag pratade med dem i färgaffären sa de att vattenburen färg är lämpligare till plåt, men jag vet inte om det gäller även järn som det är i gallren. Det var bara en fundering.
Våra galler sitter fast så de går inte att skicka bort på blästring eller lackering. Annars hade det nog varit bästa lösningen.
Kontentan, rostskyddsfärgen sitter alltså inte lika bra som Hammarlacken om jag förstått rätt?
Jag fortsätter nog att måla med Hammarlacken då.
Tack för alla svar och förslag.

Jag har precis byggt klart alla boxar, så mina galler är helt obehandlade men har hunnit börja få ganska mycket ytrost. Vi tänkte satsa på att göra det ordentligt på en gång, och förhoppningsvis inte behöva bekymra oss så mycket om dom sen. :) Vi ska blästra dom först, det finns blästerpistoler så att man kan blästra direkt på plats. Sambon har både kompressor (pistolen går på tryckluft) och blästerpistol, så vi gör jobbet själva, helt gratis. Finns säkerligen att hyra om man inte känner någon man kan låna av. Sen ska det målas med rostprimer två varv, som en slags grundfärg, och sen två varv metallfärg. Det blir blank svart. Betydligt mer jobb än med hammarlack, men jag hoppas å andra sidan på att det ska stoppa i många år! Jag kan egentligen inte så mycket om metallfärg, men sambon har testat lite allt möjligt på sina bilar, och han menar på att fördelen med hammarlack är att man inte behöver göra så mycket grundarbete, men det håller å andra sidan inte så länge heller. Gör man det riktigt, med blästring, primer och ytfärg så håller det betydligt längre. Receptet på hammarlack har tydligen ändrats sista åren, så den fungerar inte lika bra som förr heller tydligen.
Tillägg: man kan inte måla med bara "grundfärgen", rostprimer, då rostar det väldigt snabbt, man måste på med ytfärgen också. Fått det förklarat som att grundfärgen öppnar upp porerna så att ytfärgen lättare ska tränga in, och lägger man på bara den så kommer istället fukten lättare in.

Senast ändrad av en moderator:

Aha. Tack för informationen. Din sambo har helt rätt när det gäller Hammarlacken. Förut satt den bättre, men de senare åren har den suttit sämre och nu fick jag förklaringen på varför. Den är inte lika bra som den var förut.
Sund att det inte gick att bara måla med rostskyddsgrundfärg. Jag målade mina plåtdörrar samt ramen till dem häromdagen. Efter allt slipande och skrapande lade jag på grundfärgen och dörrarna har aldrig varit så snygga. Sen lade jag på täckfärgen (som täckte dåligt trots tre lager färg) och dörrarna var inte alls lika snygga längre. Ramen runt dörrarna har än så länge bara grundfärgen på och jag hade hoppats på att det gick att ha så för det är så snyggt, men nu vet jag att jag alltså måste måla med täckfärg också (attans), men TACK för hjälpen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: WildHorse
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve