Sv: vilken färgtyp?
Jag har precis byggt klart alla boxar, så mina galler är helt obehandlade men har hunnit börja få ganska mycket ytrost. Vi tänkte satsa på att göra det ordentligt på en gång, och förhoppningsvis inte behöva bekymra oss så mycket om dom sen.
Vi ska blästra dom först, det finns blästerpistoler så att man kan blästra direkt på plats. Sambon har både kompressor (pistolen går på tryckluft) och blästerpistol, så vi gör jobbet själva, helt gratis. Finns säkerligen att hyra om man inte känner någon man kan låna av. Sen ska det målas med rostprimer två varv, som en slags grundfärg, och sen två varv metallfärg. Det blir blank svart. Betydligt mer jobb än med hammarlack, men jag hoppas å andra sidan på att det ska stoppa i många år! Jag kan egentligen inte så mycket om metallfärg, men sambon har testat lite allt möjligt på sina bilar, och han menar på att fördelen med hammarlack är att man inte behöver göra så mycket grundarbete, men det håller å andra sidan inte så länge heller. Gör man det riktigt, med blästring, primer och ytfärg så håller det betydligt längre. Receptet på hammarlack har tydligen ändrats sista åren, så den fungerar inte lika bra som förr heller tydligen.
Tillägg: man kan inte måla med bara "grundfärgen", rostprimer, då rostar det väldigt snabbt, man måste på med ytfärgen också. Fått det förklarat som att grundfärgen öppnar upp porerna så att ytfärgen lättare ska tränga in, och lägger man på bara den så kommer istället fukten lättare in.