vilken färg???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
N

nettanbabe

vilken färg tror ni att fölet kan få om mamma är fux me vita ben o bläs o pappan e skäck mörkbrun/vit finns d inga sätt att få reda på kön på fölet förutom ultraljud...som d finns på människor...(fast det e myter det mesta) vissa sajjer att det e stoår ibland att d föds nästan bara ston den sommaren o sen hingstår året därpå...stämmer det???vad e d för år nu isåfall sto eller hingst....vill så gärna ha ett sto...så bara för d kommer hon få en hingst tror jag...hoppas på skäck men tror chansen e liten då hon har mycket fux bakom sig..men d e iof 50% chans att den blir d eller????

Är hingsten halvblod? I så fall har du 50% chans till skäck. Huruvida hingsten har fuxanlag eller ej, känner du kanske inte till? Men om han har det så har du ju även chans på fux. Annars är nog mest troligt att fölet blir brunt.

Vad jag vet kan man inte se könet på fostret ens med ultraljud (på hästar). Stoår eller hingstår är nog mest en myt det också. Du har 50% chans på endera könet. Spelar det verkligen någon roll vilket kön fölet får? Om det är viktigt, och du får ett hingstföl, så får du väl betäcka om stoet och sälja fölet när det är avvant.

egentligen spelar inte könet nån roll...men men..mamman e varmblod o pappa e halvblod/tinker...han har lämnat en svartbrun o en skäck tidigare...den svartbrunes mamma e fux så d skulle inte förvåna mig om mitt föl får samma färg..bara d att mitt sto har så mycket vitt...massa vita hår i pälsen..men jag får väl vänta o se kommer ju vilken dag som helst nu...3 aug e hon beräknad..men hon går väl över tiden bara för att man vill att den ska komma nuuu

Vad heter hingsten som är pappa till fölet?

Låter som att ditt sto är stickelhårigt. Det är vanligt, mitt är det också.

är pappan mörkbrun eller möröfux? om han är brun så blir det:

50% att det blir skäck. (ca 30% rödskäck, ca 15%brunskäck, 5% svartskäck.)

30% fux
15% brun
5% svart

pappan e skäck brun/vit har lite svart oxå o mamma e mörkfux med vita ben o bläs...samt vita hår lite varstans på kroppen...pappa e halvblod/tinker mamma varmblod.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: cewe
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 867
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka