Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar Ja han e så ospecifik i färgen. Men en bicolor är han väl iaf?Jag skulle säga att den är brunmaskad. Möjligen choklad. Är dock ingen expert på maskade katter
Du menar typ tabbymönstrad?Ja han är bicolor, men han ser ju även lite mönstrad ut även om det just är diffust
Hmm, riktigt svårt.
Vad tror du om dessa katters färger då?Ja och när jag ser det så tror jag att han snarare kanske är blå ev blåtabby.
Blå till vänster, choklad till höger
Dessa e mina kissor, som jag oxå undrar färgerna på, för jag antar jag har fel om deras färg oxå.Är det här dina katter? Vad är det du funderar på?
Det är vansinnigt knepigt! Bäst är att höra av sig till erfarna uppfödare av rasen upplever jag eftersom olika raser har olika beteckningar för samma färger ibland.Dessa e mina kissor, som jag oxå undrar färgerna på, för jag antar jag har fel om deras färg oxå.
Märker hur svårt det är att färgbestämma vissa maskade kattor då de ibland ser ut att ”ligga på gränsen” till olika färger. Jag och min kompis håller på tjafsar om detta och jag är dåligt insatt trots att jag googlar.
Oj din killes beteckning lät XL knepig Tack ändå!Det är vansinnigt knepigt! Bäst är att höra av sig till erfarna uppfödare av rasen upplever jag eftersom olika raser har olika beteckningar för samma färger ibland.
Min kille är liksom en cream ticked tabby (inte maskad), jag hade aldrig kunnat gissa det om det inte stod på papperet.
Förra ägaren sa brun på den högra, där ser man hur knepigt det är. Tack!Blå till vänster, choklad till höger
Känner du till föräldrarnas färger? Jag tycker också att hans färger ser lite annorlunda ut än brun och blå. Den här sidan har bra illustrationer tycker jag för att förstå de olika färgerna. Och så får man inte glömma att pga han är maskad så är det mest färgen i ansiktet man får bedöma då kroppen är nog lite blekare.
Jag tycker inte att den ser så brun/choklad ut i färgen tänkte dock samtidigt är den lite för mörk för blå, men tänkte att de kan ha olika toner i den färgen kanske och hittade detta blåa exempel på GoogleJag skulle säga att den är brunmaskad. Möjligen choklad. Är dock ingen expert på maskade katter
Behöver inte vara rätt färg på stamtavlan alltidOj din killes beteckning lät XL knepig Tack ändå!
Är det någon åldersskillnad mellan dem? Tänker att färgen kan förändras än om honan är ung än, den brukar mörkna/förändras fram till ca 3 år gammal.Men jämför man med hans ”fru” ser han ut som brun/choklad. Ser du bild?
Katten kanske är fortfarande väldigt ung på det fotot, men jag är böjd till att hålla med @cirkus . Ragdollklubben har bra foton på sin hemsida över de olika färgerna. Men det som kan hjälpa till att avgöra i den frågan är att veta vad för färger föräldrarna har. Jag kände inte till brun och choklad så väl men hittade en sida om detta där nedan står:Förra ägaren sa brun på den högra, där ser man hur knepigt det är. Tack!
Så om du kan kolla om vad för färger föräldrarna har så vore det hjälpsamt.For cat breeds with color point coats, seal points are always more common than chocolate points. This is because seal points are genetically dominant. Kittens only need to inherit the gene for seal points from one of their parents, and it will mask any other instructions received from the other parent.
Chocolate points, on the other hand, are a genetically recessive trait. That means kittens will only develop chocolate points if they inherit the chocolate gene from both parents. Kittens which inherit the gene for chocolate points from one parent, and the gene for seal points from their other parent, will have seal points. But they will carry the chocolate gene silently, and could pass it on to their own kittens.
Lilasköldpaddstabby bicolor* ska det såklart varaBehöver inte vara rätt färg på stamtavlan alltid
Min ragdoll är egentligen maskad lilasköldpaddstabby, vilket en erfaren uppfödare skulle ha kunnat räkna ut från föräldrarnas färger (vilket är vad jag fick hjälp med från buke när jag började fundera på om det verkligen var rätt färg I stamtavlan), men min uppfödare var nybörjare och tog den färg hen såg på henne som kattunge och satte den på stamtavlan. Hennes creme områden syntes inte förrän hon hade blivit lite äldre, typ ett par år gammal.