Vilken färg kan han vara?

Lyan

Trådstartare
För några år sedan föddes en blandiskull här i stan. Pappan är bedlington och mamman pudel(mix) med okänd stam. Pappan är sandfärgad (lever med silver?), mamman är dassigt svart.

Färgerna på valparna blev ganska knepiga, bla en som föddes svart men nu är enfärgat asfaltsgrå, vad kan det vara som gör att han inte ser ut som en vanlig silver? En annan valp föddes "rävfärgad", jag vet inte exakt hur han såg ut som valp men nu som vuxen är han typ rödbrun med leverfärgad näsa. Silvret gör ju också att färgen blir förvanskad men han är inte leverfärgad under silvret utan det måste vara någon variant av rött med leverbotten.

Någon som vet vad han kan vara? Utbudet borde ju vara lågt eftersom pappan är ren bedlis och inte borde bära rött så färgen måste komma från mamman. Ska se om jag kan fixa bild

Någon som vet någon sida som tar upp färgerna hos bedlington? Lyckas inte hitta någonting för jag och google kommer inte överens :crazy:

Sv: Vilken färg kan han vara?

Min hund kommer oxå mest troligt bli asfaltsgrå inom 2 år. Idag är han grå nedrakad med silvernos och när pälsen blir 1 cm så är den grå under och svart över + silver stickelhår överallt. Hans mamma precis som min föddes svart blev dassig och sedan grå. Hon är storpudel/mellanpudel med en nakenkines bakåt. Mormorn är svart storpudel. Min hunds pappa är 50% eng. cocker och 50% mellanpudel och var grå. Färgen är folk oeniga på. En pudeluppfödare och den enda som sett honom live säger BLÅ och andra säger att det är silvergenen som bleker det svarta till dålig svart och andra säger mörkgrå. Jag säger :confused::confused::confused:

Blå låter mest logiskt för mig eftersom en blå misstas för svart spec på foton och på håll samt kan ta upp till 4-5 år att blekna till mörkgrå och min är fyllda 3. De föds svarta dessutom. Blå är en blekt svart kan man säga.

Att den svarta blev grå beror nog på att ena föräldern var dåligt svart men varför vet jag ju inte. Och bedlingtonen är väl lever eller brun/beige, beige tror jag de heter? När de har brun nos. Och pudeln kanske hade röd eller brunt bakom sig? Men varför den fick silvriga toppar är jag jättenyfiken på vad det är för gen som ger eftersom min oxå bleks på samma skumma sätt! Min har dock vita syskon med svart nos som föddes som beige oxå.

Senast ändrad:

Bedlington finns även som b&t, så visst kan hunden fått lite tanfärg från pappan (om nu han har b&t nånstans bakom sig) som i kombination med mammans gener gett den färgen. Även den blå kan alltså ha fått blå från pappan.

Senast ändrad:

Bedlington finns även som b&t, så visst kan hunden fått lite tanfärg från pappan (om nu han har b&t nånstans bakom sig) som i kombination med mammans gener gett den färgen.

Det där lät intresant eftersom tanteckningen sitter i "viltzonerna" på hund och hundar som bleks till silver och likaså min hund, bleks just i dessa viltzoner. Dvs kinder, nosens sidor, tår, frambenen, bröst, öron, ögonbryn, öronkanter osv först.

A wild stab in the dark... men bedlingtonklubbens hemsida har inte fakta om färgdefinitioner?

Jag tror att jag sett en av dom avkommorna, den dyker upp ibland i stan. Men en röd har jag nog inte sett, inte kopplat att den är efter den kombon iaf.

Svarar alla på alla håll och kanter :p

På bedlingtonklubbens hemsida står det att de ska vara antingen blå, lever eller sandfärgade, med eller utan tantecken. Vad som är skillnaden mellan lever och sandfärg vet jag inte. De har inget genetiskt blått utan den blåa färgen kommer sig av silver på svart, alltså med svart näsa. Lever och sand ska båda ha leverfärgad nos och det är där jag blir förvirrad, lever är ju rätt självklart men sandfärgen, var kommer den sig av? Eftersom man parar färgerna med varandra kan ju inte sand vara blekt lever (isabella) för i så fall hade det också funnits genetiskt blå hundar med blåa nosar.

Vad jag har förstått bleks tanfärgen också, vilket den inte gör på tex yorkie, så vad skiljer dem genetiskt?

Och alla bedlisar borde ju vara homozygot för silver, alltså är alla valparna silver, bara det att den gråa av någon anledning inte bleks som en "normal" silver :confused: Den som var rävfärgad (uppfödarens färgbeskrivning) är definitivt silver iallafall.

En annan sak jag har funderat på är om han är sobel, men det är dominant så i så fall skulle en av föräldrarna varit det.

paradiset: Vilken färg har din jycke på nos och trampdynor? På en blå hund är de inte svarta, vilket de är på en silverfärgad. Vilken färg får pälsen på din när den växer ut efter ett sår? Syskonet till din som blev vit kan jag ganska säkert säga att det är silver som gör det, har den svart nos är den röd på svart bas under silvret. Fast den kan också vara så ljust cream att den ser vit ut när pälsen växer ut.

Jag har också ett gäng gråingar som ingen har en susning om färgen :p Marsvin dock. Jag kallar dem helt enkelt "Vivi vet inte vad" (den som är mest mysko heter Vivi) De har så många färggener och modifierare som krockar åt alla håll och kanter och eftersom de är långhåriga är det dubbelt svårt eftersom det förvanskar färgen.

Gnist: Tan ökar med åldern så om den bara haft extremt utbredda tantecken hade det synts när den var liten. Det blåa på bedlis är inte genetiskt blått som jag skrev ovan.

Disen: Du får inte byta namn bara sådär ju :eek: Nej, de har bara vad färgerna heter, inte vad de beror på. Ser den du sett ut som en halvskabbig gatukorsning är det nog den jag menar, han ser verkligen annorlunda ut :D Denna jag pratar om här bor inte i stan, jag har bara sett honom som valp, och det är så många år sedan att jag inte minns färgen, och nu som vuxen på foto.

Senast ändrad:

Jag tänkte att folket skulle känna igen hundarna :D

Ja... nog ser den skabbig ut... ser ut som om dom har klippt 40% av hunden sporadiskt och struntat i att ens kamma resten varav testar bildats :crazy:. Förfärligt. Den ser ut att gå konstigt också? Men det kanske bara är jag...

Min hund har svart nos och trampdynor. Och efter hans bit sår och dränage är det nu svarta prickar. En bit upp på hans tår är han silver. Åsikterna går isär om min hund och troligtvis är det som dina marsvin för många gener som krockar, från kines, pudel och cocker så det går inte att säga. En säger absolut INTE silver medans andra säger absolut INTE blå...silver på svart tycker jag docl låter mycket logiskt och vill gärna veta mer om! Är detta alltså typsikt för bedlington?

Här är min hunds pälsfärg:

melvinsgrhr.jpg

Och så här blir han rakad ( ignorera texten det var till vetrinären när han hade drän )

information.jpg

Väldigt mörkt grå blir helheten, ljusare grå på sina ställen, grå under och svart över + stickelhår som är silver i hela sin längd.

Senast ändrad:

Jag tänkte att folket skulle känna igen hundarna :D

Ja... nog ser den skabbig ut... ser ut som om dom har klippt 40% av hunden sporadiskt och struntat i att ens kamma resten varav testar bildats :crazy:. Förfärligt. Den ser ut att gå konstigt också? Men det kanske bara är jag...

Hehe, ja, det var vovvarna jag kände igen ;)

Jag har inte tänkt på om han går konstigt. Pälsen är väldigt rak så det är därför han ser lite skabbig ut, svårt att klippa rak päls utan att det blir hack. Pälsen måste ju komma från mamman men det är svårt när man inte vet vad hon har bakom sig. Hon köptes som pudel med ev. någon droppe tax

Min hund har svart nos och trampdynor. Och efter hans bit sår och dränage är det nu svarta prickar. En bit upp på hans tår är han silver. Åsikterna går isär om min hund och troligtvis är det som dina marsvin för många gener som krockar, från kines, pudel och cocker så det går inte att säga. En säger absolut INTE silver medans andra säger absolut INTE blå...silver på svart tycker jag docl låter mycket logiskt och vill gärna veta mer om! Är detta alltså typsikt för bedlington?

Här är min hunds pälsfärg:

melvinsgrhr.jpg

Och så här blir han rakad ( ignorera texten det var till vetrinären när han hade drän )

information.jpg

Väldigt mörkt grå blir helheten, ljusare grå på sina ställen, grå under och svart över + stickelhår som är silver i hela sin längd.

Har han svarta nos och trampdynor är det genetiskt omöjligt att han är blå då en blå hund har blå nos och trampdynor. Däremot kan de vara väldigt mörkt blåa så de ser svarta ut men helt svarta går inte. Att pälsen blir svart när den växer ut är också typiskt för silver. Jag har aldrig sett en genetiskt blå cocker eller kines, om blått finns på dem borde det vara ytterst ovanligt, det är även ovanligt på pudel så sannolikheten talar för att han är silver (fast sannolikheten brukar ju vara duktig på att jävlas också :crazy:)

Det verkar ju som din jycke och den gråa här har samma knasiga färg, silver som inte bleker "normalt" utan stannar vid asfaltsgrått av någon anledning.

Här finns lite om silverhttp://abnormality.purpleflowers.net/genetics/greying.htm

På hund kan man ofta gå efter vilka färger som finns inom de inblandade raserna, det är därför jag vet att blandisarna här är silver, även om de ser lustiga ut, men det är också därför jag behöver hjälp med den rävfärgade eftersom jag aldrig har hört talas om rött eller sobel inom bedlington. Jag håller på att leta efter skillnaden mellan sand och lever nu.
Inom marsvin får man blanda raser och färger hej vilt och ändå kunna regga dem som renras, så länge de följer rasstandard får de reggas och ställas ut. Därför är det svårare än med hund eftersom det då blir ännu fler anlag som krockar, det finns också mååånga fler färger än hos hund :crazy: Vivi kan vara det första långhåret i Sverige som har färgen carob, men hon kan lika gärna vara en vanlig grey med taskig färg. Att de blekta färgerna som jag håller på med fortfarande är väldigt ovanliga i Sverige gör inte saken lättare :crazy: Häftiga är de iallafall :D

Fast blå på pudel ÄR INTE genetiskt blå det är därför den inte är godkänd som färg! Den HAR svart nos och trampdynor på pudel och ställs idag ut som grå för silver som färgnamn har bytts ut till grå idag. Och blå på pudel beter sig som min hunds färg. Föds svart och bleks sakta till asfaltsgrå som kan bli åt det beige hållet som solbrun och bleks över flera år.

Halvt knapplån

Ok, blir så jäkla förvirrad på allt blått som inte är genetiskt blått :crazy: Kom på en sak också, om man har en blå hund, alltså en gentiskt blå hund, och den är merle, vad kallar man färgen då :confused: Blue merle är ju redan upptaget av genetiskt svarta merle

Vet man vilka gener som ger blått hos pudel? Vilken färg hade din som liten? Blanksvart eller mattsvart?

Har kollat runt lite och det verkar kunna finnas fler gener som samverkar för att ge en "riktig" silver. När jag letar i minnet och alla färgbilder jag har så har faktiskt blandraserna sällan varit helt genomfärgade utan de har varit rätt mycket mörkare. Om det är så kanske det funkar lite som gulanlaget på häst, en upplaga ger blekare färg, två upplagor bleker dubbelt.

Jag har fått bild på hundarna som valpar nu och den rävfärgade är helt klart brun och inte röd, alltså kan jag stryka alla sorters rött och tan och även sobel.

Två av valparna är ljusare än sina syskon, den bruna i tråden och en syster som var mattsvart. De andra var två blanksvarta och en brun. Väntar på svar om de andra mörka är lika mörka som den asfaltsgrå som vuxna och om den mattsvarta är ljusare. Är de det borde det tyda på modifierare i farten.

Min tibbe terrier blir ju gradvis grå. Han var svart med några få vita strån som 6 månaders och nu är han dassigt svart,grå och brun med helt klart vitgrå hårstrån. Rakas han ned ser han blå ut med vita stickelhår på ryggen. Det mörknar lite när det växer ut för att bli svart/brun/grått.

Svart
mini003.jpg

Naken
ute-036.jpg

Blöt och lång päls, så det grå/bruna syns inte men det gråvita som breder ut sig syns
MentalHealthCeasar-11.jpg

Naken igen, nyligen
photo.php

photo.php

Han är inte fullt lika brun i pälsen i verkligheten som det ser ut på bilden, utan mer grått.

Tibetansk terrier har silver i rasen :)

KL

Kom på nu att tex yorkie blir ju inte alls lika ljusa som pudel och bedlington. På yorkien är ju också tan opåverkat medans tan på bedlington bleks, ännu en misstanke om extra modifierare

Ett knapplån till

Min pudelmix är också gråaktig. Hon har också väldigt knasig päls, vilket en uppfödare på blå pudel skrev att de blåa har. Har inte ens tänkt på att hon kanske är något annat än fissvart

228248_1910975628114_1653597191_1919901_7677282_n.jpg

230445_160743057322278_100001597550688_393645_5538759_n.jpg

Japp, jag har en bild på en från samma kennel som är lhelt jusgrå, hon lär ha varit svart sju år tidigare.

Vad menar du med knasig päls?

Tycker din är blå ja!

Escodobe, jag tror våra hundar är rätt lika i färgen. Min var oxå blanksvart när han var 13 mån men hade redan då grå strån i violkörteln på svansen och fick fler och fler över manken, sedan började frambenen skifta i brunt och nu i grått. Först var en tå silver nu alla.

Jag tror alla våra hundar är blå!! Och jag tror blå är en uppsättning silver istället för dubbla!

Melvin nyligen, nedrakad:

tavla.jpg

Man ser hur manen som är 1 cm är mörkare:

musklad.jpg

För ett år sedan:

stnt.jpg

Melvin024mindre.jpg

Betydligt svartare när han var 1 år:

slutkrd.jpg

Hans tass då:

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/Melvin/hgerbak.jpg

Hans tassar 1 år senare med silver tår:

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/Melvin/nyrakad.jpg

Senast ändrad:

Nja min skiftar inte i "tanteckens" mönster, utan vitas hårstrån kommer över bakryggen, mot korset, där är det de långa håren som skiftar först. i Ansiktet och på benen blir han brun/grådassig både i underull och sedan de långa håren.

I ansiktet utgår det från stopet ungeför.

Han började skifta när han kom in i tovåldern vid 9-10 månader.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Övr. Hund En liten kluring:confused:Jag har en 9 månaders tik som uppfödaren säger att mamman är vit schäfer(herdehund) som tjuvbetäcktes med en...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: liljekonvall
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 690
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Det skulle vara intressant om någon här kunde se vilken färg pappan måste ha till dessa kisseungar. Vi tog hand om Lucy; mamman, åt...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Heulwen
·
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama