Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, dom kommer bara bli svarta. Eventuellt kan dom få medaljongen, prick på magen i navelhöjd, vita tår eller vit svanstipp. Det är samma anlag som de vita stickelhåren på bröstet. S.k. recessiv vitfläckighet.
Misstänker liksom de andra att det troligen blir svart.
En liten parentes. När min huskatt (svart med lite vita strån på bröst och mage) fick ungar för många år sedan tillsammans med en svart hane med mycket vitt fick de 4 helsvarta ungar med lite vita strån. Kändes som det är rätt ovanligt, eller hur ärvs vitanlagen i ett sådant läge? Jag vet bara att min katts mamma var svart-vit, men annars vet vi ju inte vad som fanns bakom föräldrarna .
Visst, det är väl ett lite för litet urval. Men jag minns att jag blev rätt förvånad när det kom helsvart efter helsvart efter helsvart vid födseln. Lite variation är ju självklart roligare, även fast man inte själv valt partner åt sin katt.Vitfläck (dvs den med större fläckar än vit spot/tå/svanstipp) är dominant. Om din honkatt bara hade enstaka strån hade hon "ss", dvs inget anlag för vitfläck. De flesta "vanliga" vitfläckar är "Ss", vilket din hane också måste ha varit ("SS" ger van-teckning och annat höggradigt vitt). Av en slump fick ingen av ungarna det där "S" av din hane, så alla blev "ss".
Inget konstigt direkt, fyra är alldeles för få för att ge ett statistiskt urval. Hade de fått 100 ungar och ingen vitfläck hade det varit lite märkligt