Vilken färg får fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mayara
  • Startdatum Startdatum
M

Mayara

Hej! Mitt sto skall föla vilken dag som helst. Man är ju jättenyfiken på vad som kommer ut... Vilken färg kan fölet få? Mamma, mormor och morfar är fux (halvblod) pappa är buckskin (quarter) farmor fux tror jag och farfar buckskin. Vilka färger kan det bli? Hoppas ju på palomino eller buckskin, men huvudsaken är ju att allt går bra för både sto och föl. Skynda och svara så får vi se vem som har rätt! :bump:

Mayara

Kan definitivt få...

...följande färger:

fux
brun
isabell
gulbrun

beroende på eventuella dolda anlag är det också möjligt att den kan bli

svart
gulsvart

Skall man gissa utan någon sannolikhetsbedömning gissar jag på isabell, eftersom det är min favoritfärg :d.

Anneli

Re: Kan definitivt få...

Tack för snabbt svar! Var osäker på brun, men OK nu vet jag. Hur fanken ser "gulsvart" ut. Är det svart där hästen är "gul" i t.ex. ljumskarna? Hur vet man egentligen vilka anlag hästen har? Genom att titta på vilka färger som förekommer i släkten eller genom mer tekniska tillvägagångssätt? (Prover?) :confused:
Mayara

Eftersom mamman är fux vet du att alla hennes föl, oavsett färg får ett fuxanlag. Detta för att hon inte har några andra anlag på E-locus att ge. Det är det enda som kan sägas säkert. Vilken färg har stoets pappa? Inget av anlagen på A-locus syns nämligen på en fux, men om fadern är svart, eller om hon själv har lämnat svart avkomma, då vet du att hon har en "svartgen" (a). Om hon har lämnat brun avkomma med svart hingst vet du att hon har den gen som inskränker den svarta färgen (A). Det är den gen som ger en brun häst svart man/svans och svarta ben. Avsaknad av den genen gör alltså den bruna hästen helt svart.

Förutsättningen för att du ska få en isabell (eller fux) är dock att hingsten också har ett fuxanlag. Du skriver att du tror att farmor är fux. Menar du då fölets farmor, eller menar du hingstens farmor? Om det är fölets farmor du menar, dvs hingstens mor (vilket jag tror att du gör), och om hon verkligen är fux, då har hingsten ett fuxanlag. Då är chansen till fux ganska stor. På det är det sen 50% chans att hingsten nedärver sitt gulanlag, och förvandlar fuxen till isabell.

Gulanlaget på en svart häst kan vara väldigt knepigt att se, eftersom det har svagare effekt på svart än på brunt och fux. Ibland kan de som vuxna se ut som svettfuxar, eller som mörkbruna eller svarta med ett gulaktigt skimmer (svårt att förklara) över hela kroppen, men de kan också vara svarta med en rödaktig ton. Gulsvarta föl är om möjligt ännu svårare att färgbestämma, men titta noga på fölets ögonfärg vid födseln och några dagar framåt. En gulsvart har ofta betydligt ljusare ögon, men de mörknar efterhand, så det gäller att titta efter ordentligt i början. Ett tips är att du fotograferar fölets ögon (men inte i solsken), så att du har det dokumenterat. Det kan annars vara svårt att komma ihåg HUR ljusa de var, om de inte såg ut fiskögon förstås. Jag fick en sån fölunge en gång, som för övrigt var kolsvart. Ögonen såg ut som på en Siberian Husky, men redan efter nån vecka var de hasselnötsfärgade.

Kolla också på färgen på huden runt ögonen. Om den inte är brun/rosa (ungefär samma färg som en kopparorm) vid födseln, kan du iallafall säkert säga att fölet inte är mörk fux, om ID-kontrollanten sen skulle vilja få den till det. Jag har varit med om nåt liknande, fast tvärtom och den gången var det jag som var ID-kontrollanten. Hästägaren ville inte gå med på att fölet var gulsvart (alt mörkt gulbrunt) utan svettfux. Fölet var e halvblodshingsten Dragon, och eftersom det var ett stoföl, tyckte jag att det var extra viktigt att det skulle bli rätt. Hästägaren gav sig dock inte, och det hela slutade med att hon tog ut en annan kontrollant som skrev mörk fux. Jag måste erkänna att jag kände lite skadeglädje när jag flera år senare såg den här "fuxen" på premieringen. Hon hade en fölunge vid sidan som såg ut som en halmbal med svarta balsnören! Fadern var brun, så därifrån kom definitivt inget gulanlag. Men jag måste väl också erkänna att stoet onekligen påminde om en svettfux, fast med lite gulaktigare ton.

Vet du om hingsten har lämnat svart avkomma? Om han har många avkommor och inga svarta, kanske han inte ens har någon "svartgen"? Då slipper du isåntfall bekymret, för då kan du inte få vare sig svart eller gulsvart. Oavsett om ditt sto har två. Fast då utgår jag från att hans föräldrar är fux resp gulbrun. Om någon av dem är svart, har han förstås också en sån gen.

Man kan numera testa för gulanlaget. Man kan också få reda på hur hästen ser ut på A-locus. Dvs om en brun häst har en "svartgen" eller ej. Jag tror dock inte att man utför någon av testerna i Sverige ännu, men man kan skicka hårprov till USA. Fuxanlaget kan man testa i Sverige, men det är ju inte nödvändigt när det gäller ditt föl.

Lycka till med fölningen, och lägg gärna ut lite bilder på den nyfödda sen....

lånar tråden lite och frågar dig ccc

Har ett QH-föl hemma som är 2 veckor. Mamman är en buckskin (vars pappa är buckskin och mamman chestnut) pappan till fölet är sorrel (hans pappa är också fux men osäker på mammans färg)

När fölet föddes var hon sandfärgad, ungefär samma färg som mamman, men med röd man och svans samt en ål, men ålen är skarp bara över rumpan och blir svagare över ryggen sedan. Huden runt ögonen rosa och hovarna vita. Hon har blivit något lite rödare i färgen i ansiktet dessa 2 veckorna.

Tror du att hon kommer bli en sorrel eller en red dun?

Malin

Oj! Tack för ett så bra svar CCC! Jag vet inte om stoet har svartanlag, men jag tror inte det om jag fattat det rätt. Hon fick ett brunt skäcksto tillsammans med en svartskäckig hingst för två år sedan, och det fölet borde väl ha blivit svartskäck om hon hade det? Men å andra sidan är stoets morfar svart, tror jag (Herkules). Pappan till det blivande fölet är buckskin och när jag skrev "farfar" och "farmor" menade jag det blivande fölets. Vilken färg tror du har "störst chans"? Som tack för hjälpen skall jag lägga ut bilder, antagligen på den tråden så håll utkik! Gissa om jag längtar efter min fölis, oavsett färg... :love:/Mayara

Om ingen av föräldrarna är black (dun) kan inte heller fölet vara det. Kan någon av dem vara felregistrerade? Det låter onekligen som om fölet är rödblackt, men ål (sk fuskål) kan även icke-blacka hästar ha. Den är mer diffus än en äkta black-ål, men kan ibland faktiskt vara ganska så skarp. Var tex och kollade på några Akhal-Teke´s för ett tag sen. En var gulbrun med en rätt tydlig ål. Det fanns också en likadan fast fux. Hennes man var vit med en liten diffus röd strimma i mitten, och hon hade tom en tendens till svansfjäder. Ingen av föräldrarna var dock blackfärgade, och enligt ägaren finns dessutom inte blackanlaget i rasen (?) Alltså är det en omöjlighet att de skulle kunna vara blacka.....

Är pappan till ditt föl en godkänd hingst? Isåntfall bör han väl inte vara felregistrerad, så börja med att kolla färgerna bakom mamman. Skulle hon ev kunna vara gulbrunblack (dunskin)? En brun häst med både gul och blackanlag kan vara lite knepig att färgbestämma. Hon borde dock ha några av blackfärgens kännetecken. Tex vara lite mörkare på huvudet än på kroppen. Eller ha mer eller mindre iögonfallande zebraränder på benen (kan blekas en del av gulanlaget). Har hon ål? Är den isåntfall diffus och "utfluten", eller är den skarp? Hur ser öronen ut? En gulbrun häst har mörkare hår i öronen, medan en brun el gulbrunblack har ljusare. Båda har dock en svart kant runt öronen och svarta örontippar, men kan vara mer iögonfallande på en black pga de ljusa öronhåren. Hur ser man och svans ut? En gulbrun kan vara lite "frosted", dvs med lite vitt/grått i det svarta, både i man och svans, men den blacka ser mer ut som den skulle vara slingad i manen. Den är ju ljus på båda sidor och mörk i mitten (=ålen som fortsätter genom manen). Den blacka har också svansfjäder, men som sagt, flera av dessa kännetecken kan vara mer eller mindre diffusa, blekta av gulanlaget.

Ett enkelt sätt att få reda på om en häst är black är att rycka loss lite täckhår (ej man/svans) från en mörkare del av kroppen. Sen tittar du på hårtussen från båda håll. Om hästen är black är undersidan nästan ofärgad, medan det på en icke-black har samma färg på båda sidorna. Om ditt sto desutom är lite skuggtecknat, dvs har lite mörkare överlinje, borde du lätt kunna se skillnaden.

Blackanlaget är dominant, vilket innebär att en häst med blackanlag alltid är black. Det innebär i sin tur att en blackfärgad häst alltid måste ha minst en förälder som är black. Med andra ord måste således en av föräldrarna vara felklassade, om din fölunge verkligen är rödblack.

Kan du inte lägga in bilder på fölet och föräldrarna?

Du har fattat det rätt såtillvida att stoet bara kan få svarta föl med svart hingst (eller fux om hingsten också har ett fuxanlag), men det gäller endast om hon har två "svartgener". Genom den brunskäckiga avkomman bevisar hon dock att hon inte har det (eftersom den svarta hingsten inte har något anlag som ger brunt), men hon kan fortfarande ha en "svartgen". Det vet vi i nuläget inget om. Om så är fallet kan hon ge svart avkomma med brun hingst som bär anlaget, och förstås även med svart hingst. Eftersom morfadern är svart har stoets mor garanterat en "svartgen" ialla fall, så chansen finns att dottern har ärvt den. Det får väl framtiden utvisa....

Det går att räkna ut hur många procents chans det är till vissa färger, men då måste man veta exakt hur hingsten och stoet ser ut genetiskt. I det här fallet vet vi ju inte riktigt hur A-locus ser ut. Om ingen av dem har någon "svartgen" blir det inga svarta el gulsvarta överhuvud taget. Precis som Indiana Jones skrev. Det är dessutom slumpen som avgör vilken färg det blir, och det känns därför som ett onödigt jobb att räkna ut något som kanske ändå inte stämmer helt.

Det är iallafall 50% chans att fölet blir rött i någon form, antingen fux eller isabell. Det kan du jämföra med att för en brun och en gulbrun tex, är samma chans 25%. Det är ju inte speciellt ovanligt att två bruna får fuxföl, men kom ihåg att detta endast är statistik. Slumpen avgör som sagt, och det krävs att fadern nedärver både sitt fuxanlag och sitt gulanlag för att du ska få din önskefärg.

Håller nu tummarna för ett friskt OCH isabellfärgat föl, och ser fram mot bilder sen....

hej jag har ett sto som jag ska betäcka, hon är stickelhårig (vit o fux) men mest fux färg, i svansen har hon mest vitt tagel men även en hel del svarta strån och så vanliga fux färgade, har hon anlag för att få bruna eller svarta föl då eftersom hon har svarta strån i svansen? hon har fått två föl innan, båda fuxar.
:confused: /Tickan

Hoppar in och lånar en knapp...

Nästa vecka betäcker jag äntligen mitt sto... Givetvis har jag funderat lite på färgen. Troligtvis blir fölet brunt men efter diskussionen ovan kanske även dun (black) eller fux?

Mitt sto är brunt e. fux (ee. fux eee. palomino eeu. brun, eu. brun eue. brun euu. fux) och u. brun (ue. brun uee. fux ueu. brun, uu. brun uee. brun ueu. dun)

Hingsten är registrerad som brun e. dun (ee. brun eee. brun eeu. brun, eu. fux eue. fux euu. fux) och u. red roan (ue. red roan uee. red roan ueu. svettfux, uu. palomino uee. palomino ueu. svart)

Hingsten är reggad som brun men upplevs som svart eller nästintill. Har lite ljusare hår i ljumskarna och mot nosen. Möjligen kan han vara dun men det går inte att se. Han lämnar enligt uppgift ofta fölisar som är dun.

Någon som kan detta med färger som kan tippa vilka färger det kan bli????

Hur långt tillbaka spelar färgerna in? Tre generationer bakom fölet eller mera?

Med förhoppning om svar,

// Eva

Fuxen kan ha en del svart pigment, men det har inget att göra med hennes ev anlag för att få svart eller brun avkomma. En brun häst (A- E-) får ju sina svarta ben, man/svans av den gen (A), som begränsar den svarta färgen till dessa delar. Saknas genen sker ingen begränsning alls, den svarta färgen breds istället ut över hela kroppen, och hästen blir helsvart. Men det räcker inte med det. Det måste också finnas ett anlag för svart färg (E) för att hästen ska kunna bli brun eller svart. Den kan även ha ett anlag för svart och ett för rött (Ee), men det gör ingen skillnad här. Fuxen saknar detta anlag, den har istället två gener för rött (ee), och det gör däremot stor skillnad. Det spelar alltså ingen roll hur fuxen ser ut på A-locus, helt enkelt därför att den inte har någon svart färg att begränsa eller breda ut. Detta sker istället med rött pigment, och en röd häst förblir röd, oavsett om den röda färgen breds ut över hela kroppen, eller inskränks till ben, man och svans. Hängde du med? En fux bär således generna på A-locus dolda.

Med hjälp av härstamning och avkommor kan man ibland lista ut hur hästen ser ut på A-locus. Tex om någon av föräldrarna är svart, så vet du att hon har en "svartgen". Om du betäcker ditt sto med en svart hingst och får ett brunt föl, då vet du att hon har detta anlag (A), eftersom en svart alltid saknar det. Av hennes två tidigare fuxungar får du däremot ingen hjälp. Det säger bara att hingsten hade minst ett fuxanlag. Om du betäcker med fuxhingst får du inte reda på något alls, då blir det bara fux.

De dominanta färganlagen hoppar inte över några generationer alls. Som tex blackanlaget, konstantskimmelanlaget och gulanlaget. De kräver alltid en förälder med samma färg. Recessiva anlag kan däremot ploppa upp efter hur många generationer som helst. Därför kan tex två bruna få svarta eller fuxfärgade föl, även om det inte finns några svarta eller fuxar inom synhåll i stamtavlan.

Vad gäller hingsten så kan han naturligtvis vara black (dun), men är då isåntfall felregistrerad. Eftersom han är så mörk låter det dock mera troligt att han kraftigt skuggtecknad, och därmed kan han ge en sk fuskål till avkomman, som kan förleda ägaren att tro att den är dun. Har du någon bild på hingsten? Eftersom du använder termer som dun, palomino och red roan antar jag att det är en Quarterhingst det handlar om? Är han registrerad som bay eller brown?

Ditt sto är genetiskt A- Ee. Stort A och stort E därför att hon är brun, och fuxanlag (e) därför att hennes far är fux. Strecket efter A:et betyder att du inte vet om hon är AA eller Aa. Det spelar ingen roll heller, eftersom en brun häst ser likadan ut vare sid den är AA eller Aa. Skillnaden är att den som är Aa kan få svart avkomma, men det kan inte AA.

Det är precis likadant med hingsten. A- Ee därför att han är brun med ett fuxanlag från den rödskimliga mamman. Men han kan som sagt inte ha något skimmelanlag. Jag tar inte med blackanlaget här eftersom det är så osäkert om han verkligen har ett sånt.

Tänkbara färger på fölet är brunt i någon nyans, fux och ev svart om båda har en "svartgen" (a). Och om hingsten är en felregistrerad dun är det 50% chans att fölet ärver blackanlaget och blir brunblack, rödblack el ev musblack.....

Tack så jättemycket ccc för ditt uttömmande svar :)

Jo, du gissar helt rätt, det är en quarterhingst och sannolikt kan den vara felreggad i färgen. (Åtminstone misstänker ägarna det). På regbeviset är han bay. Blir det stor skillnad i "färgenetiken" om han är brown eller bay?

Jag såg några av hans fölisar, bla någon tvååring, när vi var där för drygt en månad sedan. Tvååringen var rödbrun med en rikigt tydlig ål och strimmor på benen.
Ingen fuskål som mitt eget sto har på sommaren (då är hon ljusare brun med en mörkare brun ål på ryggen). Mitt sto är reg som bay.

Tyvärr hade jag hjärnsläpp när vi var där för jag fick inte med mig några bilder.... (iq fiskmås..) Men jag tänkte ta ett gäng nu när jag åker ner igen.

mvh Eva

Brown och Bay är två olika nyanser av brun, så där spelar det ingen roll.

Om jag har förstått saken rätt finns det olika teorier om vad svartbrun (brown/seal brown) egentligen är. Några genetiker tror att det är en variant av svart, andra att är en variant av brunt. Att jag frågade om färgen har dock inget med det att göra. Jag tänkte mest på att om han var registrerad som brown, skulle man kanske kunna tänka sig att han varit lite mörkare vid födseln? Kanske missades därför blackanlaget? Å andra sidan brukar man se ålen tydligt även på en brown dun. De behöver inte vara så mycket mörkare vid födseln, men ibland någon/några nyanser mörkare än den som ska bli "bondbrun" ändå. Det här var bara en fundering, och eftersom han nu inte blev registrerad som brown, sprack den teorin i vilket fall....

Om hingsten finns i din närhet kan du väl ta ett hårprov. Ryck loss en tuss från pälsen, håll den i rotändarna och titta från båda håll. På en black häst är håren på insidan (det som är vänt mot huden) väldigt ljusa. Hårstråets speciella pigmentering är det säkraste sättet att fastställa blackanlaget, om andra kännetecken saknas eller är diffusa........

Hej! Den natten till den 17 juni fölade hon och allt gick perfekt! Ett litet underbart vackert stoföl såg dagens ljus! :love: Och färgen.....? Fux som mamma såklart! Bra "gissat"!

Mayara

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Gimlan
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar