Re: Kan definitivt få...
Eftersom mamman är fux vet du att alla hennes föl, oavsett färg får ett fuxanlag. Detta för att hon inte har några andra anlag på E-locus att ge. Det är det enda som kan sägas säkert. Vilken färg har stoets pappa? Inget av anlagen på A-locus syns nämligen på en fux, men om fadern är svart, eller om hon själv har lämnat svart avkomma, då vet du att hon har en "svartgen" (a). Om hon har lämnat brun avkomma med svart hingst vet du att hon har den gen som inskränker den svarta färgen (A). Det är den gen som ger en brun häst svart man/svans och svarta ben. Avsaknad av den genen gör alltså den bruna hästen helt svart.
Förutsättningen för att du ska få en isabell (eller fux) är dock att hingsten också har ett fuxanlag. Du skriver att du tror att farmor är fux. Menar du då fölets farmor, eller menar du hingstens farmor? Om det är fölets farmor du menar, dvs hingstens mor (vilket jag tror att du gör), och om hon verkligen är fux, då har hingsten ett fuxanlag. Då är chansen till fux ganska stor. På det är det sen 50% chans att hingsten nedärver sitt gulanlag, och förvandlar fuxen till isabell.
Gulanlaget på en svart häst kan vara väldigt knepigt att se, eftersom det har svagare effekt på svart än på brunt och fux. Ibland kan de som vuxna se ut som svettfuxar, eller som mörkbruna eller svarta med ett gulaktigt skimmer (svårt att förklara) över hela kroppen, men de kan också vara svarta med en rödaktig ton. Gulsvarta föl är om möjligt ännu svårare att färgbestämma, men titta noga på fölets ögonfärg vid födseln och några dagar framåt. En gulsvart har ofta betydligt ljusare ögon, men de mörknar efterhand, så det gäller att titta efter ordentligt i början. Ett tips är att du fotograferar fölets ögon (men inte i solsken), så att du har det dokumenterat. Det kan annars vara svårt att komma ihåg HUR ljusa de var, om de inte såg ut fiskögon förstås. Jag fick en sån fölunge en gång, som för övrigt var kolsvart. Ögonen såg ut som på en Siberian Husky, men redan efter nån vecka var de hasselnötsfärgade.
Kolla också på färgen på huden runt ögonen. Om den inte är brun/rosa (ungefär samma färg som en kopparorm) vid födseln, kan du iallafall säkert säga att fölet inte är mörk fux, om ID-kontrollanten sen skulle vilja få den till det. Jag har varit med om nåt liknande, fast tvärtom och den gången var det jag som var ID-kontrollanten. Hästägaren ville inte gå med på att fölet var gulsvart (alt mörkt gulbrunt) utan svettfux. Fölet var e halvblodshingsten Dragon, och eftersom det var ett stoföl, tyckte jag att det var extra viktigt att det skulle bli rätt. Hästägaren gav sig dock inte, och det hela slutade med att hon tog ut en annan kontrollant som skrev mörk fux. Jag måste erkänna att jag kände lite skadeglädje när jag flera år senare såg den här "fuxen" på premieringen. Hon hade en fölunge vid sidan som såg ut som en halmbal med svarta balsnören! Fadern var brun, så därifrån kom definitivt inget gulanlag. Men jag måste väl också erkänna att stoet onekligen påminde om en svettfux, fast med lite gulaktigare ton.
Vet du om hingsten har lämnat svart avkomma? Om han har många avkommor och inga svarta, kanske han inte ens har någon "svartgen"? Då slipper du isåntfall bekymret, för då kan du inte få vare sig svart eller gulsvart. Oavsett om ditt sto har två. Fast då utgår jag från att hans föräldrar är fux resp gulbrun. Om någon av dem är svart, har han förstås också en sån gen.
Man kan numera testa för gulanlaget. Man kan också få reda på hur hästen ser ut på A-locus. Dvs om en brun häst har en "svartgen" eller ej. Jag tror dock inte att man utför någon av testerna i Sverige ännu, men man kan skicka hårprov till USA. Fuxanlaget kan man testa i Sverige, men det är ju inte nödvändigt när det gäller ditt föl.
Lycka till med fölningen, och lägg gärna ut lite bilder på den nyfödda sen....