Vilken färg blir det på fölingen???

A

Augustine Lava

Hej jag undrar jag har betäckt mitt islandssto som är brunskäck med en svartskäck är det 100% att det blir ett skäckföl eller? Någon som vet??:confused:

Sv: Vilken färg blir det på fölingen???

Det beror ju på, vad för färger de har i släkten. Bär han på någon dominant gen, och hon med, kan det hända att en helt annan färg slår igenom. Hästen kan vara bärare av en dominant färg-gen, som inte visar sej förrän den träffar på en likadan..
Det är en hel vetenskap att bestämma färg på föl, man bör veta farmor, mormor, farfar, farmor och fler generationer tillbaka, vad de hade för färger, för att kunna veta.

Oki, ja själv är jag dålig på hur olika färger nedärvs men det är ändå rätt intressant. Stoet har lämnat ett silversvart föl och 2 skäckar hingsten har lämnat ca hälften av avkommorna som skäckföl även om stoet varit en färgat

Jag vill också vara med med en fråga!

Om man skulle betäcka med Glampi eller Hjalmar (Glampis son), vilken färg bör då stoet ha för att man ska få antingen en enfärgad med stooora tecken eller en skäck med mycket vitt?

http://www.geocities.com/hjalmar92/

Krävs det att stoet också bär på bukskäckanlag? Vad händer om man betäcker en "vanlig" brun? Och vad händer om man betäcker en "vanlig" skäck?

Spännande det här med färg, har jag börjat förstå......

Oki vet du hur det funkar med färgerna om det blir svart eller brunt som oftast slår igenom? Stoet är ju som sagt brunskäck och hingsten svartskäck? 75% ganska stor chans då =)

Om hästarna inte har något dolt rött anlag så är det 50/50 för svart och brunt.

För att du ska få en bukskäck måste stoet också ha bukskäckanlag. Har hingsten och stoet ett bukskäckanlag var har du 25 % chans på bukskäck, 50 % ett bukskäckanlag (oftast vita tecken) och 25 % inget bukskäckanlag. Har hon inget bukskäckanlag är det 50 % chans att avkomman får ett bukskäckanlag.
En häst med röd grundfärg brukar få större vita tecken än en med svart/brun grundfärg.

Aha! Så det är lika stor chans för bukskäcksanlag om bara hingsten har det, men om bara hignsten har anlaget så blir det ingen ren bukskäck?

Men bukskäck+bukskäck då? Blir det samma?

Tack för svaret, jag känner mig helt lost! :)

samma chans att avkomman får ett bukskäckanlag
bukskäck+bukskäck=bukskäck

Stoet har ju stora vita partier ca 50% brun och 50% vit, hingsten var mest svart och lite vit. Men är det olika hur partierna med vitt sitter är det som det låter att buken ska vara typ vit ...?

50 % blir det om bara en förälder har ett skäckanlag. Med två skäckföräldrar kan avkomman få ett skäckanlag från vardera föräldern (ToTo), ett från pappa (Toto), ett från mamma (Toto) eller inget alls (toto), räknar du ihop ToTo, Toto och Toto blir det 75 % skäck.

Hej vad innebär det att en häst är bukskäck? Hur ser de ut?

Titta på länken jag skickade med i mitt förra inlägg, Hjálmar frá Vatsnleysu är bukskäck.
Hans far Glampi bär på bukskäcksanlag.

Det är alltså stora vita tecken, mycket vitt i huvudet, ibland/ofta med blåa ögon.
Bukskäck är alltså skäck och med den speciella teckningen, de med bukskäcksanlag är helfärgade men med stora vita tecken, kanske blåa ögon.

Så harj ag förstått det iaf, men det finns säkert bättre förklaringar.

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 760
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka