alice
Trådstartare
I helgen var jag iväg och köpte mig en beg dressyrsadel till tanten (äntligen!). Nu kom nästa problem; Gjord!
Eftersom tanten har ganska välvda revben tänkte jag att jag behöver en sån där svängd gjord. Men så hittade jag denna text på lillhästen i stavs hemsida:
Tanten har för visso väldigt rund profil på sidan av magen, men BUKLINJEN är rak på henne! Jag har ett minne av att när jag provade tränarens svända gjord så "släppte" den aningens i framkant. Hon kanske ska ha en rak gjord iaf? Vad tror ni? Detta är den bästa bild jag har av henne för tillfället: http://i70.photobucket.com/albums/i117/Optimaal/Uppstlld10feb2007.jpg?t=1180436214
Nu har hon musklat sig mer så maglinjen är lite mer "uppdragen" pga starkare muskelgördel.
//Alice
Eftersom tanten har ganska välvda revben tänkte jag att jag behöver en sån där svängd gjord. Men så hittade jag denna text på lillhästen i stavs hemsida:
VIKTIG INFORMATION: Denna typ av sadelgjord passar inte alla hästar. För att denna gjord ska ligga korrekt, måste hästen ha en sk. markerad bröstebenskurva. Hästen ska alltså ha en "böj" i övergången mellan bröstbenet och magen. Läget för detta brukar vara ett 10-15cm bakom armbågen. Om du tänker dig biten bakom armbågen först vågrät, sedan faller linjen neråt och den rundare magen tar vid. Det är i denna "backe" som gjorde ska ligga. Har hästen en rak buklinje så måste hästen ha en vanlig, rak gjord (och då får man finna andra lösningar. Tex svankappa). Orsaken är att spänner man fast en svängd gjord på en häst med rak linje, så kommer gjorden att trycka endast vid den bakre delen av gjordens anläggningyta. Du kan själv känna efter genom att sticka in fingrarna framifrån resp. bakifrån under adelgjorde, mitt under magen på hästen. Trycket ska vara helt jämt.
Tanten har för visso väldigt rund profil på sidan av magen, men BUKLINJEN är rak på henne! Jag har ett minne av att när jag provade tränarens svända gjord så "släppte" den aningens i framkant. Hon kanske ska ha en rak gjord iaf? Vad tror ni? Detta är den bästa bild jag har av henne för tillfället: http://i70.photobucket.com/albums/i117/Optimaal/Uppstlld10feb2007.jpg?t=1180436214
Nu har hon musklat sig mer så maglinjen är lite mer "uppdragen" pga starkare muskelgördel.
//Alice