Vilken dressyrgjord om gjorden hamnar för långt fram?

mily

Trådstartare
Det finns ju så många olika modeller och märken på dressyrgjordar som ska vara bra om sadeln åker fram eller om hästen har gjordläget långt fram och det har min lilla.

Vill ha lite tips på vilken som är bäst om man vill att gjorden inte ska ta i armbågarna på hästen.

Tixerant, Bates, Mattes, rak, svängd, svängd åt vilket håll, material osv?

Bild på hästen. Han är ganska skavkänslig med om saker inte ligger still.
ccc02_202468986.jpg

Sv: Vilken dressyrgjord om gjorden hamnar för långt fram?

Jag skulle prova en Bates/ Wintec CAIR eller en vanlig svängd gjord.

Jag har en svängd Glen Gordon, min är svart och har tyvärr släppt färg i hällarna gjorden går igenom. Men är supernöjd och den ligger bra. Kraftig resår som inte töjs.
Tyvärr har jag också en skavkänslig häst så han får ha en vanlig neoprengjord tre månader över sommaren.

Jodå! Tyckte bara att fler kunde säga något :D Glad att det fanns någon som hade tips iallafall :) Undra om man kan låna sadelgjord någonstans och testa?

Kolla begagnade sidor, man kan kanske inte alltid prova (men bor man nära brukar det funka) men ofta kan man göra riktiga klipp.

Tixerant, inget snack! :love:
Då ligger både sadeln stilla, plus att pålle blir glad som får andas.... ;)

Min häst har också sadelgjordsläget långt fram vilket gör att gjorden drar fram sadeln.. Svängd gjord funkade inte alls på min häst. Däremot fungerar tixerantgjorden riktigt bra. Men, när han är betesrund glider den fram lite. Har nu beställt en h-gjord o hoppas att den ska funka ännu bättre än tixeranten. Kan återkomma med rapport när jag provat den!

Låter spännande, blir kul att höra :) Tycker H-gjorden ser så hård ut till en häst som är skavkänslig men har inte sett någon i verkligheten.

Håller med jag är helt åld på tixerantgjordarna, på min lillkille glider allt både framåt, bakåt och åt sidorna och dessutom är sadelgjordsläget längre fram än sadelläget men tixerantgjorden liksom löste allt :love:
Dessutom är han skavkänslig och tixerantgjordarna är de enda han inte fått skav av :)

Så även min nya häst som mest troligt kan ha vilken gjord som helst fick också tixerantgjordar till sina sadlar :)

Låter spännande, blir kul att höra :) Tycker H-gjorden ser så hård ut till en häst som är skavkänslig men har inte sett någon i verkligheten.

Vad jag kommer ihåg när jag klämde på den så var stoppningen riktigt mjuk. Mkt mjukare än tex min Amerigo-gjord.

Tja, min donna är glad att slippa den! Lånade en för att prova då 'allt' åker fram på min ena häst. Det var första gången hon försökt hugga efter mig när jag spände sadelgjorden, tog det vääldigt försiktigt. Provade en gång till och hon blev lika sur - bytte till den vanliga och hon blev glad igen.

Där ser man, dom är ju individer minst sagt :p
Min har haft sadeltvång hela livet och blivit superängslig bara man lagt på sadeln. Men ett par dagar med Tixeranten så var hon heelt lugn, inga problem att spänna, inget kuta rygg, mer gång, allt! :love:

Fast att sadeln ska ligga still med den är lite bluff;) På mitt sto gled sadeln fram ändå. Men jag tänkte oxå tipsa TS om den då det är en trevlig gjord!

Bra att höra allas åsikter :)

Min sadel ligger som sagt stilla, det är bara gjorden som hamnar för långt fram :mad: :D

Nej det håller jag verkligen inte med om!! Har en H-gjord och jag får lägga en neoprenpad under magen annars får hästen kraftig sadeltvång. :crazy: Tycker den är jättehård jmf med andra gjordar i den prisklassen. :(

Kunde ha kostat på sig lite mer vaddering, eller tagit fram fårskinn som passar till den.

Funkar nog bäst för hästar som inte är så känsliga för gjorden. Nu verkar min tycka illa om den även med pad. :crazy: Får nog sälja den och köpa en kortare Tixerant istället.

Ett av mina sämsta köp får jag väl säga. Så dyr och har användt den typ 10 ggr. Blev dyr timkostnad!

Tror det blir en Tixerant, idag när jag ridit så var halva min gjord vit av stöv på utsidan frammåt, så den ligger verkligen inte där den ska och det märks på hästen när man rider också, blir mycket motigare :( Dyr investering så vi hoppas pålle gillar!

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama