Vilken del av Diagonalerna?

Sv: Vilken del av Diagonalerna?

:D .. man kan tänka "show me your goldmedal" istället. Alltså att man har en OS-medalj hängandes runt halsen som man vill visa upp :idea:.

Smart! Blir lite mer detaljerat men samtidigt enkelt jämfört med att "bara" låtsas som att man är en GP-ryttare på en GP-häst som jag brukar göra! :D

:
Var det Eckart Meyners??? Jag har den DVD'n och där finns superbra övningar. Skulle man gå igenom hans 40 minuters program t.ex fyra gånger i veckan så är jag säker på att man skulle förbättra sig avsevärt i ridningen.

Jag glömde svara att ja, det är det:laugh: Det är övningar som verkligen känns som att det är rätt som ryttare. :bow: Det svåra är som du säger att inte hoppa över....Man blir väl inte en toppryttare av det, men nog tror jag att man får bättre hjälp åt rätt håll än många andra träningsidér för ryttare:idea:

Åh vilken intressant och rolig tråd!
Jag kommer ihåg att du kommenterade i ngn liknande tråd för länge sen och det var oerhört fascinerande, så nu vill jag höra det igen!

Jag är bådhänt.
dvs jag gör allt lika bra med höger som med vänster, utom skriva och klippa, vilket jag gör med vänster, även om jag KAN göra det med höger om jag måste....

Hästen är starkare i sin högersida.

Jag har lättare att ha honom på ytter i vänster varv. och rent allmänt känns allt bättre för mig i vänster varv.

dock kommenterar tränaren att jag ofta blir för stark i vänster sida (min egen sida).

I höger varv har jag svårare att få kontroll på hans vänster bak, samt yttersidan rent allmänt.

Jag är svagare i min vänsterskänkel - i höger varv, dvs jag "glömmer" den på ett sätt jag inte glömmer höger skänkel i det varvet. I höger varv måste jag verkligen tänka på att ha hästen framför mig på ett annat sätt än jag behöver göra för vänster varv. Upplever att detär för att jag har svårare att få med mig vänstersidan i höger varv.

Jag rider alltför sällan andra hästar, men jag tycker jag har lättare med dessa än min egen. Min egen är dock, trots min känsla, enligt tränare, ganska så liksidig, dvs inte katastrofalt oliksidig, han spårar bra osv. (Tränaren , som regelbundet rider hästen varje vecka, är högerhänt, så vi förefaller komplettera varandra en del vilket är positivt för hästen och dess utbildning iallafall :)). Men min känsla i höger v/s vänster varv och problemen jag har så att säga, känns ändå tydligt för min del.

Kan tillägga att jag också sen flera år går till kiropraktor var 14:e dag, för problem med klämda nerver i nacken. Dessa tar sig uttryck i att jag har sämre styrka i hela min vänster sida, om jag inte regelbundet går hos kiro som fixar det.

Har jag trasslat till det nu? :D

Men hallå frau CL.

fall inte tillbaks i gamla hjulspår nu och starta en massa trådar som du sen inte underhåller och följer upp ;)

kom in med förväntan att få mitt horoskop, ridtypmässigt, att läsa här på kvällskvisten, 24 timmar senare, och vad finner jag ? NADA :mad:

Men hallå frau CL.

fall inte tillbaks i gamla hjulspår nu och starta en massa trådar som du sen inte underhåller och följer upp ;)

kom in med förväntan att få mitt horoskop, ridtypmässigt, att läsa här på kvällskvisten, 24 timmar senare, och vad finner jag ? NADA :mad:

Haha jag förväntar mig ju att alla andra ska fylla dem :angel:

Mitt i packning o flytt, men ska gå igenom o läsa så fort jag kan o såklart svara :-)

:bow:

Mina snedheter.. Starkare motorik i höger sida, ger mer vikt på stöttebenet: vänster och iom det mer spänning kring vä höft. Även mer spänning i hö sida rygg då den sidan då bär vikten på vä ben.
Följder blir styvare mindre rörlig vä skuldra och sämre motorik vä hand pga min högersidighet. Bättre teknik i höger sida, men brukar försöka anpassa den bättre sidan efter den sämre. Alltså inte spinna iväg o vara nöjd med den bättre som ideal, utan fila på den sämre så får den bättre haka på bara.

Häst ett, gammal skada vä bak, även mer styvhet i vä höft sedan tiden innan jag köpte henne. Bär mer vä bak, kanske därav spänningen i vä höft och ländrygg. -Bär som i jobbar mindre dynamiskt där, får lättare korta hamstrings.
Höger bak får lättare mer muskelmassa och vä bak stabilare (precis som matte :crazy:) Således lite svårare att böja åt höger pga den kortare länden vä sida ouppvärmd, men lättare att hitta andra saker i höger varv. Vä bog kan lätt ta för mkt vikt pga att höger bak jobbar mer bakom kroppen om det själv får välja.. Mkt högerbenad häst!

Annars rätt liksidig, det är det där i länden som gärna drar ihop sig emellanåt, vid brunst osv.

Häst två.
Vill bära med höger bak och skjuta på med vänster. Får spänning i höger sida rygg och länd+gluteor om något. Lika krängig åt alla håll pga sin längd och överrörlighet, men har lättare att böja rent åt höger, viker sig gärna framför bogen åt vänster då det är svårare att ta igenom riktigt i länden däråt.

Så sammantaget har vi alla tre våra små snedheter som vi får arbeta med att stabilisera och sedan röra -Lagomt!
är själv överrörlig och måste jobba med "Yogaspänning" i bäcken o bål för att inte flaxa omkring. Det känns att ridning är superdupermedicin för min kropp!!

Sorry!

Har inte övergett tråden, ska kolla igen i den så fort det värsta med flytten är över.

:p

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·
Träning Sto 4 år, lusitano-welsh partbred Problem: varma haser från och till (spec. höger), korsgalopp, oliksidig. För tillfället lite...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Antiqua
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama