Vilken del av Diagonalerna?

C

C_L

Nyfiken fråga som kan utvecklas till Intressant Diskussion.

Om vi beser de 4 olika del-diagonalerna Höger fram, Vänster Fram, Höger Bak, Vänster Bak..

Vilken av dessa är ditt största problemområde?

Vilken har du sämst kontakt med?

Vilken är Automatiserad i sin funktion?

Och såklart:

Är du höger eller vänsterhänt?

Frågan grundar sig i 4 rutor som sätts ihop, sett rakt uppifrån och neråt på Ekipaget.

(Ex: Höger fram innefattar Del-diagonalen som berör Höger framben, Höger hand, Höger sida mun/Bett
Och ev. Höger Sittben/Ben/Skänkel.)

Är det olika från Häst till häst eller har ni samma Funktion på alla Hästar Ni rider?

Själv är jag Ambidexter med Stark Högersida, Låser gärna Vänster - Fram - Del - Diagonalen och får tvärstopp i hela Rörelsegenomströmningen om jag inte aktivt jobbar med det.

Min Vänsterfot i det åker utåt och jag ser ut som en Ostbåge.

Det är min problematik.

Vad är Din?

:)

Sv: Vilken del av Diagonalerna?

Jag är högerhänt. Mina två hästar är högerhänta.

Vänstersida inner - höger tygel ytter
När vänstersidan är insida så har jag lätt att få kontakt på höger tygel som yttertygel. Det är förståeligt eftersom hästarna naturligt drar sig åt höger + att jag själv är högerhänt. Men det är inte alltid bra för jag tar i för mycket emellanåt och låser hästen.

Högersida inner - höger tygel inner
När högersidan är insida så skall jag ju egentligen inte använda höger hand till mer än att ställa hästen. Tyvärr så fortsätter jag att hålla ett fast tag om denna tygel även när den är inner. Det är helt klart automatiserat att svänga och stanna på innertygel för mig :mad:. Höstens projekt går ut på att åtgärda detta :bump:.

Eftersom vi som ekipage är högerdominanta så är det omvänt för min vänster sida.

Vänstersida inner - vänster tygel inner
När vänsterhand är insida funkar den hyfsat bra. Eftersom höger hand då är nöjd och glad över att få hålla i utsidan så har jag tydligen inget behov av att tjyvhålla i vänster tygel. Däremot så glappar den emellanåt istället :D. Målet är naturligtvis att bli jämnare här.

Högersida inner - vänster tygel ytter
När höger sida är insida så har jag problem att få bra kontakt i vänstertygel som yttertygel eftersom jag har fullt upp med att dra i den högra ..... typ.

Vad gäller skänklarnas inverkan och de två "bakre del-diagonalerna"... i och med att jag är så pass "hand-dominant" ännu så vet jag inte riktigt om det är att jag har för dålig/svag/okoordinerad skänkel eller om det är handen som skapar problem i en viss diagonal situation. Förmodligen en kombination. Just nu är jag mer medveten om mina händer och kontakten i munnen än hur mina skänklar fungerar. Men nu har jag börjat nysta i det här så om några år så kanske jag kan ge ett bättre svar :D

Vad gäller kroppens position i sadeln så åker gärna vänster axel och höft fram. Ostkrokspositionen är jag väl bekant med :mad:. Så fort jag skall göra något så vrider sig kroppen lite till höger. Rent teoretiskt så borde ju då även vänster skänkel åka fram och höger tillbaka. Alla mina grejer (sadel, stigläder, stövlar) slits alltid mer på vänstersidan så den sidan fladdrar helt klart omkring mer.

Jag jobbar nu ganska fokuserat med att få ordning på detta. Det är skitsvårt . Jag blir faktiskt ibland fysiskt illamående när jag tvingas lätta i höger hand, ta fram handen och styra med ben och säte . BUT MY HORSE LOVES IT! Tacka f*n för det :D.

Kalasroligt och utvecklande svar!! Så bra beskrivet!

Hur går det med dina fötter, åker dom fram i "Fram- Diagonalerna" Ibland?

Är det ok för dig?

Och dina axlar, Tillåter du dom vila i Fram-Diagonalerna eller drar du bak dem i "Bak-Diagonalerna" När du försöker korrigera?

Mer! Mer! Mer!

:D

Jag är helt blank vad gäller mina fötter :o. Är för närvarande inte medveten om vad jag gör med dem :crazy:.

Vad gäller axlarna så har min danske tränare skrikit i ett halvår "dra tillbaka vänster axel" ... det är mycket, mycket bättre nu :) ... men jag måste tänka på det annars åker den fram igen som ett brev på posten. Så svaret är att jag drar tillbaka dem i/mot "bak-diagonalen". Mental bild är att jag hänger och dinglar i en köttkrok som är fastsatt i bröstbenet :D ... då åker skuldrorna automatiskt tillbaka :laugh:.

Senast ändrad:

Jag är alldeles för stark i högern, med en skada i vä skänkel, som gör att jag hela tiden får kämpa med att inte rotera medsols i sadeln.
Vänster varv, skänkelvikn o skolor f vä sk nästan outhärdligt jobbiga, orkar inte ens ett halvt varv. Försöker tänka på hörnet i boxen diagonalen till vänster, och skärpa stabiliteten i höger sida, paradoxalt nog har det hjälpt mycket. Någon kanske kan förklara i antagonistiska termer?
Men allt detta är hemmasnickeri, än så länge är det bara skogsrået som sett mig...

Känner du att:

Skänklarna ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Sittbenen ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Axlarna Ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Höger sida/Vänster sida ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Det beror lite på vilken häst. Å andra sidan tycker jag inte man kan jämföra om man inte ridit alla hästar man jämför med ganska mycket. En gång/ett par gånger säger ju inte mycket iom att det kan vara ordinarie ryttaren som inverkat annorlunda på hästen.
Så huruvida det är samma på alla eller olika kan jag tyvärr inte svara på. Att det uttrycks olika på olika hästar kan jag iaf med säkerhet säga.

Min svåra diagonal (jag säger min, men jag menar min förmåga att inverka på hästen = hästens svåra diagonal när jag rider) är vänster fram/höger bak. Höger höft vill gärna använda mindre bra teknik. Önskar jag kunde formulera hur, men hittills har jag bara lyckats experimentera mig till att identifiera känslan, inte så jag kan sätta ord på det. Men jag tror iaf det är höftens rörelsemönster som är nyckeln och v. fram sekundärt. Det är vänsterfram det märks tydligast på, som i att den lätt blir "fast" om jag inte jobbar med det, å andra sidan så blir det i regel bättre per automatik om jag kommer åt tekniken i höfterna (höger höft).

Samtidigt har jag fortfarande svårt att säga exakt vad som är jag och vad som är hästen. För de största skillnaderna till det positiva märker jag inte om jag själv varit på behandling, tränat extra mycket, eller överhuvudtaget av ridningen. Utan de största skillnaderna rent historiskt har inträffat när man hittat en sån "nyckel" i hästen som man kunnat förbättra fysiskt (som t ex hovarna för vår del, ibland efter behandlingar av hästen har mycket trillat på plats, osv). Och likaså till det negativa. Har hästen gått extra ojämnt en dag så har det antingen på ett eller annat sätt gått att spåra till hästens fysik överlag (behöver inte vara stora saker) eller att någon annan än jag själv ridit.

Tro´t eller ej, så baserat på ovanstående tror jag faktiskt att jag själv påverkas MER negativt fysiskt av hästen än vad han påverkas negativt av mig. Jag får såklart ändå passa upp, egna snedheter är ju inte bra oavsett vart de kommer ifrån, blir ju lättare att komma ur spiralen ju jämnare och starkare jag blir, och bättre inverkan jag själv får.

Både jag och pålle är högerhänta.

Som exempel på vad jag upplever som typiskt, så har jag lättare för att tippa fram bäckenet på höger sida, medans jag är mer "stadig" i vänster bäcken. Därför har jag ex. svårt att hålla koll på bakdelen i vänstervarvet, medans jag har lättare att kompensera det i höger, men man märker ändå ofta på höfterna att de inte riktigt rör sig jämnt (hästens tänker jag på). Eftersom höfterna rör sig MYCKET på pållen så ser man det om man tänker på det, medans det på nästa häst säkert inte hade yttrat sig lika tydligt. Men de små marginalerna gör stor skillnad.
Jag vill gärna hamna med tyngden i höger stigbygel, och jag hamnar lätt långt bak med högerskänkeln, kollapsar lätt i sidled med ryggen ffa i vänstervarvet.
Å andra sidan; en dag då hästen är tiptop (utifrån sig själv, med mycket petiga mått mätt men som ändå märks i ridningen) då är det som att mina problem inte heller alls blir lika tydliga. Jag får mycket lättare att inverka jämnt.

Senast ändrad:

Känner du att:

Skänklarna ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Sittbenen ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Axlarna Ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Höger sida/Vänster sida ligger i främre eller bakre diagonalerna?

Vä skänkel främre, hö bakre
vä sittben främre, hö bakre
vä axel främre, hö bakre
sidorna rätt lika
ute på djupt vatten nu efter lite vin...:angel:

Får nog fan ta och ringa tränaren.

Jaha, jag visste inte ens att det hette så men då är jag ambidexter:D

Men starkare i högersidan, det är trots allt så att mycket görs åt höger, man tränar den mera. Mycket är gjort för högerhänta, helt enkelt.

Hästen föredrog från början diagonalen vä fram höger bak. Mcyket mycket envist, hon hatar att känna sej osäker och det gjorde hon på andra diagonalen. Hon släppte ogärna tryggheten.

Hästen har ju gärna lagt sej på högertygeln och jag har inte klarat att få bort henne därifrån med skänkeln. Jag har haft svårt att få kontakten på vänster, men som inner har hon även kunnat ta tag där.

Ett problem för mej har ju varit att få lugnet och balansen och då har hon försökt slinka ut där det går, helt enkelt.

Har mest varit i höger fram diagonalen tror jag. Lite som puppan beskriver det, fast skänklarna för tillbakadragna. Har behövt dra tillbaka både höger axel o höft.

Jag har haft svårt att använda vänsterskänkeln utan den har ofta hängt där bara, :o men den behövs som ytter så jag har fått jobba på det:angel: nu sämre på höger.....som inner i alla fall.

Finns mycket att säga om det här, så ungefär.

Nu har jag jobbat massor med det, och jag tycker inte det hjälper att dra bak axlar osv utan att det måste komma nerifrån själva hållningen s a s. OCh av att hästen arbetar rakare för då åker man inte heller fram ner i hål eller hamnar med vikten lite här och var. Det är ju mycket lättare att sitta rakt över och vara i balans, använda sin sits, när man fått hästen dit:angel:
Mycket lättare. Så parallellt med att jobba med sej själv behöver man jobba med grunderna på hästen, faktiskt både för hästens och sin egen skull.

Så jag tränar för en bättre hållning och rörlighet i ryggen/höfter öht. OCh märkte tex att jag har svårare själv att komma ner på höger sittben på rätt sätt, (åka ner i hål är ngt annat:o) nu när jag kan det, så böjer hästen lätt som en plätt åt båda hållen, tex.

Så just nu skiftar det åt vilket håll hästen arbetar lättast, fn faktiskt höger, på många sätt, bättre kvalitet i åtminstone travrörelserna.

Jag har haft hästar som varit åt båda hållen s a s och det var nyttigt att ha särskilt samtidigt. Men där har det också varit så att när man får hästen mera jämn så blir en period rörelserna åt det svåra hållet bättre, mera kraft i dem.

För mej har hästar som varit motsatt den här varit absolut lättast, tycker jag.

En häst som jag rider nån gång som är så otroligt välbalanserad och jämn i sej själv är rena drömmmen. Jag rider honom ibland för att inse också att allt inte beror på mej utan att vi växelverkar, min häst och jag. Den hästen är född mera liksidig, den här har fått kämpa för det...hästar har så olika förutsättningar de också.

Hm, var nog inte vid mina sinnen inatt...
Ja, det handlar ju om hur man uppfattar sin kropp, och det är klart att tex hö fram o vä bak är diagonaler. Frågan var ju var jag uppfattar att tex skänklarna ligger, och det är olika på vä o hö. (Beroende av min kroppsliga konstitution).
Rumsligt blir det ganska komplicerat med bilder som är arkitektoniska till sin karaktär, med vektorer som drar i varandra både diagonalt, framåt/bakåt och upp/ned, men också sidledes. Dessutom uppifrån tex höger ned i vänster. Så man är fanimej full av diagonaler...
Om man utgår från "boxen", en låda, är det ganska enkelt, men eftersom kroppen är ledad på en massa ställen, så uppstår ju ett oändligt antal variationer som borde vara olika för alla mänskor. Någon har en axel som är lägre än den andra, med alla kompensationer för det som uppstår, en annan har ena armen längre etc.
Sen tycker jag det känns olika i olika rörelser också. I en vändning på bakdelen känns det ju som att överskänklarna hör till framdelen, men underskänklarna hör till bakdelen. Sidorna stöttar allt och överkroppen anger riktningen, sittbenen i centrum och följsamma.
I vridningarna blir diagonalerna tydligare för mig. Kan jag hålla reda på var i kroppen vridningen ska ske, blir rörelsen bättre. Råkar en axel hamna för långt bak påverkar det ju resten.
OBS gravt hemmaslöjdat! ära vare gud i höjden!

Nu har jag jobbat massor med det, och jag tycker inte det hjälper att dra bak axlar osv utan att det måste komma nerifrån själva hållningen s a s.

Att bli medveten om placeringen av mina skuldror har för mig varit nyckeln till att kunna börja inverka rätt. Jag har jobbat otroligt mycket med att få rörlighet i mitt bäcken eftersom jag trott att detta är nyckeln till en bra inverkan i ridningen. Pilates, feldenkrais, bäckenklocka, stolövningar, bollövningar, maken and u name it!!! Men det har inte givit något direkt break-through i min ridutveckling.

Det var när en ny Pilatestränare började fokusera övningar för mina skuldror och just min hållning (som du skriver om Flash) som det började hända grejer. När jag sträcker upp hela ryggraden och får skuldrorna mjuka, fina, rörliga och på rätt plats så fungerar bäckenet alldelens utmärkt av sig självt :eek:. Det är ju helt logiskt egentligen. Nu fokuserar jag alltid på ryggrad o skuldror istället för rörlighet i själva bäckenet.

Så för mig funkar det bättre om det kommer "uppifrån". Att man tar bort tyngden från bäckenet så att säga ... så att det får möjlighet att jobba "fritt". Därför funkar köttkroks-metaforen så bra på mig ... där sträcker man ut hela sin längdaxel och skuldrorna faller naturligt tillbaka!!

Senast ändrad:

Ja, jag var nog otydlig, jag tränar skuldrorna också, absolut:idea: Det måste jag, var ju jättestel där när jag var hos naprapaten, (datorer - det är numera en folksjukdom:eek:) Det jag menade var bara att det hjälpte inte ett dugg när en tränare sa att jag skulle sänka vänster axel, eller vad det var, då hamnar mitt fokus fel...

Men mycket av det kommer också med att vara mer rörlig och kunna rida med i rörelseriktningen med bålen, s a s, och ha kontroll över sittbenen, det hänger ju ihop, man kommer inte att få rätt svar om inte helheten stämmer. Men förbaskat svårt är det, :crazy:

Jag klarar inte din köttkrok:crazy::D Har nog för livlig fantasi:o Men jackos tänk baikfrån och fram är perfekt för mej, däremot (och då tänker jag bäcken, och påminner mej att vara rörlig där. OCh det rätar också upp, tycker jag:idea:

La ju in en video med ryttarövningar, de har jag använt själv en del och det tycker jag har varit bra för bla skuldror, bröstrygg och hela bålen med mycket fokus på att kunna vrida, man borde rida direkt efter för det känns verkligen vad man får tag på:D.

om du ger stabilitet där uppe så släpper du lös där nere

jag håller med om att det är en enorm skillnad

om du ger stabilitet där uppe så släpper du lös där nere

jag håller med om att det är en enorm skillnad

Fast vad är hönan och ägget? Det kan man diskutera. Att stabilisera där betyder inte automatiskt att bli rörligare nertill. Det är kanske också olika för var och en.

Jag klarar inte din köttkrok
:D .. man kan tänka "show me your goldmedal" istället. Alltså att man har en OS-medalj hängandes runt halsen som man vill visa upp :idea:.

La ju in en video med ryttarövningar, de har jag använt själv en del och det tycker jag har varit bra för bla skuldror, bröstrygg och hela bålen med mycket fokus på att kunna vrida, man borde rida direkt efter för det känns verkligen vad man får tag på.
Var det Eckart Meyners??? Jag har den DVD'n och där finns superbra övningar. Skulle man gå igenom hans 40 minuters program t.ex fyra gånger i veckan så är jag säker på att man skulle förbättra sig avsevärt i ridningen. Problemet är att det aldrig blir av :o :mad:. Man börjar projektet med glöd och gnista och sedan några månader senare så sitter man där med ett glas vin framför sig istället :D.

E Meyners är ju väldigt feldenkraisinspirerad ... många av övningarna är direkt plankade därifrån :). Skall nog ta och plocka fram DVD'n igen ...

I våras så tränade jag Pilates i direkt anslutning till mina träningar på hästen. Åkte direkt från Pilatespasset till stallet. Det var en enorm skillnad på på rörlighet i kroppen när jag hade varit på pilates en timme innan.

Senast ändrad:

Var det Eckart Meyners??? Jag har den DVD'n och där finns superbra övningar. Skulle man gå igenom hans 40 minuters program t.ex fyra gånger i veckan så är jag säker på att man skulle förbättra sig avsevärt i ridningen. Problemet är att det aldrig blir av :o :mad:. Man börjar projektet med glöd och gnista och sedan några månader senare så sitter man där med ett glas vin framför sig istället :D.

Ja eller hur,:rofl: Samma med yogan jag skulle köra.....Men jag försöker i perioder i alla fall, så jäkla svårt att ta den stunden bara:cool: skulle kunna ha hästen på skrittmaskinen medan jag gymmar på en matta i ridhuset:rofl:

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·
Träning Sto 4 år, lusitano-welsh partbred Problem: varma haser från och till (spec. höger), korsgalopp, oliksidig. För tillfället lite...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Antiqua
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama