Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Mustasukka skrev:
Min son har varit påskgubbe idag med mina småsyskon.

Själv kommer jag inte öppna om det kommer påskkärringar hit :angel:

Du släpper iväg ditt barn att tigga godis av andra, men vägrar att öppna din egen dörr? :crazy:
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Nu var det min mamma som kom och hämtade min son.
Han gick påskgubbe med mina systrar som är 5 och 9 år för att de ville ha med honom.
Jag tvingade honom inte.

Jag orkar inte köpa hem godis för att ge bort till barn som kanske kommer. Måste man göra det?
Eller borde inte min son få gå påskgubbe bara för att jag inte orkar öppna åt såna?
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Mustasukka skrev:
Eller borde inte min son få gå påskgubbe bara för att jag inte orkar öppna åt såna?

Hemskt att inte öppna dörren, tycker jag. Då är det bättre att öppna och förklara att man tyvärr inte har något att ge.

När jag var barn och ringde på dörren hos folk som inte öppnade (men som man hörde/såg var hemma - det gör man ju oftast) tyckte jag att det var skumt och otäckt. Blev illa till mods.

Men om du tycker det är okej att din son utsätts för sånt, då borde det väl vara okej att behandla andras barn så oxå.
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Just därför tycker jag faktiskt att just våran tradition med att ge bort godis i påskbreven känns bättre än att skicka iväg barnen på nån "tiggarrunda" till folk som egentligen inte alls vill ge dem något... :crazy:
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Jag har alltid lidit av lite socialfobi och öppnar gärna inte dörren åt folk som ringer på som jag inte känner.
Andras barn tycker jag är lite otäcka också.
Men nu har jag haft turen att bara haft påskkärringar vid dörren en gång, för nästan 10 år sen när jag precis flyttat hemifrån.
Då öppnade jag. Men som 16-åring hade jag inte så mycket godis eller frukt hemma att bjuda på.

Går man påskkärring får man räkna med att alla inte vill öppna.
Får väl förklara för sonen varför man kanske inte vill öppna, tror inte han tar så hårt på det.
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Här går man antingen skärtorsdagen eller påskdagen.

Jag tycker att det är lite kul med påskkärringar, MEN dom måste vara utklädda och ha påskkort med sig, annars känns det som rena tiggerirundan.

Min son har aldrig gått, han har ända sedan han var riktigt liten hatat att klä ut sig.

Dottern har dock gått varje år, men aldrig som vanlig påskkärring. Iom att hon haft häst sen riktigt liten så har den alltid fått följa med på rundorna. Det har varit mycket uppskattat kan jag säga och vi brukar ta ett extra varv i samhället bara för att visa upp oss!

Vi sätter påskfjädrar i man, svans och pannlugg på hästen och målar påskkärringen, sedan bär det iväg!

Det är ju tyvärr lite knepigt med klädseln när man ska rida och köra, så därför har det fått räcka med målning och huckle.

I år hade hon (dottern) engagerat sig ordentligt med påskkorten och ritat som ett litet häfte med tre olika teckningar i.

Vi knäpper alltid kort på påskekipaget. Bilden sedan i torsdags har vi inte hunnit få in i albumet än, men jag ska se om jag hittar någon annan... :)


1468ORG_pasktaggen_6_kopiera.jpg



1468ORG_pasktaggen_3_kopiera.jpg



1468ORG_25_kopiera.jpg


Ursäkta att bilderna blev lite stora.. :crazy:
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

bananabambi skrev:
Men hur mycket la du i då? Jag har köpt ett kilo som jag hoppas ska räcka till.


Jag gav en näve till varje kärring. Sen sa jag generat "hoppas det blev rättvist nu" varpå den lilla ängeln svarade att det var hon säker på. Gulligt tyckerr jag!!! När jag var liten och gick påskkärring var det ju SÅÅÅÅ orättvist när någon fick mer än nån annan. Slagsmål kunde startas för mindre!

Sen fick jag faktiskt inte besök av fler påskkärringar i torsdags så godisskålen åts upp av mig och några vänner som var här på påskfest igår. Hoppas nu inte det dyker upp kärringar idag igen för då måste jag åka och köpa godis igen :crazy:

Jag såg dock några "kärringar" igår också. Men de var svartklädda (killar), och såg allmänt läbbiga ut - typiska halloweenutstyrslar. Jag kan faktiskt inte fatta att föräldrarna släpper ut dem så där. Jag tycker man ska skilja på påsk och halloween. Jag skulle bli riktigt skraj om några såna ringde på och sa "bus eller godis" om man inte hade något godis hemma.
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

OT men är det ditt hus som syns på kortet? :love:

Här är det på Skärtorsdagen man är påskkärring/påskgubbe och jag är som flera andra uppfostrad med att man har med sig en liten påskteckning eller något liknande i "utbyte" mot godis/frukt/peng som man får. När vi var nyinflyttade kom det en liten (inte så liten, i tio-årsåldern kanske) kille och ringde på, han var inte utklädd och frågade helt enkelt: "Har ni godis eller pengar?" Ska man skratta eller gråta? :crazy: Stackars unge, hade föräldrarna ingen koll eller hade de inte brytt sig om att förklara vad "påskandet" handlar om?
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Salandge skrev:
Här var det två påskkärringar nyss... Småtjejerna önskade Glad Påsk och bjöd på godis och egenhändigt gjorda påskkort. :) Jag fattade dock inte att de ville bjuda så jag sprang och hämtade lite godis och hällde ner i deras korg varpå den ena tjejen pep fram "men vill inte DU ha"?:rofl:

Så där gjorde jag med. Klädde ut mig på skärtorsdagen och bjöd andra på godis. Jag tycker det är fel att skicka ut ungarna på "tiggarrundor".
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Förra året hade vi köpt en massa godis men då kom det inga kärringar. I år hade vi inget och då kom det typiskt nog några som hade ritat ett fint kort. Vi fick ge dem russin, stackars barn.

Skärtorsdagen var det som gällde när jag var liten (i småland) och dessa kom också på skärtorsdagen (sthlm).
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Tyvärr är det inte mitt hus, det är grannens...

Fast det kanske inte är så synd, för jag skulle aldrig orka tvätta alla dessa fönster.. :smirk:
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Yamaha skrev:
Iom att hon haft häst sen riktigt liten så har den alltid fått följa med på rundorna. Det har varit mycket uppskattat kan jag säga och vi brukar ta ett extra varv i samhället bara för att visa upp oss!

Sånt tycker jag är jättetrevligt! Fina bilder!:)
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Har inte läst hela tråden, men skummat igenom och det ser ut som om alla skriver Torsdag, vilket jag också trodde det var, men de ända barnen som kom till oss kom igår :o (fredag). Undra om de inte visste vilken dag det var ?? :p :angel:
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Mustasukka skrev:
Min son har varit påskgubbe idag med mina småsyskon.

Själv kommer jag inte öppna om det kommer påskkärringar hit :angel:
Så där skulle inte vi kunna göra. INte för att jag vill heller men jag tycker faktiskt det åär fräckt att skicka iväg sina barn på påskrunda och sedan inte öppna när andra kommer.
 
Sv: Vilken dag är det barnen går påskkärring?

Knapplån
Här går dom på skärtorsdag - min 7-åring var tjusig i skorstenshatt o mustasch o fulladdad m teckningar -de 3 kompisarna likaså.
På 20 hus fick dom ihop MASSOR m godis och 20 kr var.

Jag tyckte nog att det var onödigt mycket folk gav.
Men ungarna var hemskt nöjda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 318
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp