Vilken bok ?

J

jack

Tänkte jag skulle köpa mig en bok, men kan inte bestämma mig vilken.:confused:
Valet står mellan "Spänst & Harmoni i ryttarens sits" eller "Dressyr med Kyra"
Kan ni hjälpa mig med valet, ni som har läst dom?

Är medelmåttig dressyrryttare på LA nivå. Men känner att jag behöver jobba på min sits.:crazy: Ville ej ha förslag på andra böcker utan bara valet av dessa två.

Sv: Vilken bok ?

Har båda böckerna. Om det är sitsen du vill jobba med så är "spänst och harmoni i ryttarens sits" en jättebra bok. Rekommenderas!
Dressyr med Kyra är också en väldigt bra bok, men där är det inte fokus på sitsen. Kanske bra att börja med "spänst och harmoni" och köpa Kyras bok efteråt?

Jag fick tips här om "Spänst och harmoni...." och måste säga att det helt klart är ett av mina bästa hästboksköp! :bow:

Helt klart den första i så fall, den innehåller mycket bra tips om sitsen, och små guldkorn från kända ryttare.

Håller med ovanstående, har själv flera sitsböcker och tycker att "Spänst och harmoni..." är klart bäst. Den är skriven av en sjukgymnast och det tycker jag märks, man får konkreta svar på varför man sitter som en kratta:D och tips på vad man skall göra åt det.
Tips om andra sitsböcker: Sally Swifts böcker är också bra, men de har ett helt annat, lite flummigare, språk. Rid i harmoni med hästen av Perry Wood tyckte jag också var givande att läsa. Finns också en bok av en svensk sjukgymnast som heter något med Balans till häst. Vet dock inte hur den är då jag inte läst den.

En av de aller beste bøkene i rideteori finner gratis for nedlasting, på svensk! "Den klassiska ridkonsten" av Alois Podhajsky. Også kjent som "The Complete Training of Horse and Rider" på engelsk.

Ellers synes jeg "The Principles of Riding" utgitt av det tyske rideforbundet er en fin, klassisk bok.

Sjekk gjerne bloggen min, jeg har anmeldt begge de overnevnte bøkene, samt et par til.

Jeg synes ikke Kyra-boka er spesielt bra. Den beskriver øvelser og sånt greit, men det er mange andre bøker jeg foretrekker fremfor den. Den andre boka dere snakker om har jeg ikke kjennskap til.

Jag tror att det blir den första, "Spänst och harmoni...", Har redan båda Sallys böcker och även "Balans till häst" och har fått nojja på sits böcker:) De böcker jag redan läst kommer ju faktiskt fram till samma slutsats fast på olika pedagogiska sätt. Min häst gillar också att jag läster böckerna :laugh:
Tack för alla tips...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
994
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 821
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 193
Kläder & Bli fin Behöver hjälp med att köpa ny väska. Har hittat 2 potentiella: Gillar denna men är inte säker på att det går ner en 50 cls flaska i...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka