Vilken bil?

K

katjaKaj

Jag och min pojkvän väntat vårat första barn som väntar komma i december.
Vi har börjat kika lite på bilar, men Ingen passar oss!

Vi har två hundar (schäfer och labrador) så dom ska få plats i bakluckan tillsammans med en barnvagn! Men alla bakluckor är så små!

Vi eller det är mestadels jag som Inte vill ha någon stor bil i chrysler voyager stuk. Jag vill ha en vanlig kombi, vi har nu en v70 men bakluckan där är för liten. Har kikat på volvo och saab men tycker att alla är så små.

Vet ni hur det är med toyota eller subarus bagageutrymmen? Visst så skulle vi kunna åka till en bilfirma och kolla, men jag vill helst kika hemifrån till att börja med och Sen åka till en firma och kika lite.

Sv: Vilken bil?

Finns väl ingen bil som har större baklucka än en volvo 945. Där kan du ju typ lasta 2 shetlandsponnyer inkl, körutrustning och vagn i skuffen ;)

När jag har frågat runt och kollat runt på vilka bilar som har störst bagageutrymme så har jag fått rekommenderat, volvo 945, volvo v70 samt opel Vectra. Det är tydligen dom som är ströst.
Har dock själv inte kollat hur det ser ut i dom bilarna.

Letar själv en bil som ska ha plats för 1 hund + barnvagn o kassar om man storhandlar.

vi har köpt ny bil för att ha plats med syskonbarnvagn och storhandling. Det blev faktiskt en BMW 528 och vi är jättenöjda. Ett stort shabrak men väldigt lättkörd och pigg trots få hästar på sina kg. Är automatlåda med sportläge och man kan även ställa om den till manuelltläge om man vill det, t.ex. om man kör släp. Drar faktiskt en bit under litern oxå vid långkörning.

Vi köpte oss en VW Passat några veckor innan Ella föddes och i den får: ett stycke hund, barnvagn ( + hård liggdel ), babyskydd +bas, samt 2 vuxna och en hel del packning med lätthet plats :)

Vi är supernöjda med valet av bil :)

En sådan:
05vwPassat_m_m.jpg

TS:
Jag tror du får ge upp drömmen om att få bra plats i en vanlig kombi faktiskt.
Vi har en av de större kombi-bilarna och det blir ändå fullt när vi åker på semester. Då har vi en mindre hund ( ni har ju två stora )..

Senast ändrad:

TS:
Jag tror du får ge upp drömmen om att få bra plats i en vanlig kombi faktiskt.
Vi har en av de större kombi-bilarna och det blir ändå fullt när vi åker på semester. Då har vi en mindre hund ( ni har ju två stora )..

Precis vad jag trodde :/
Våran vagn har inte kommit ännu, men av bilderna att döma kan man göra det något mindre, så en del kan man ha i bagaget och den andra baksätet.
PICT0008.jpg

Bilbarnstolen har vi dock inte köpt.
- - --

Föressten passat har vi blivit rekommenderade att införskaffa oss så det lutar mot en sådan om vi inte hittar en med större utrymme.
Vilket årsmodell har du?

Vi har en 07:a :)

Den är stor i kupén, bättre benutrymme och så än ex Saab 9,5 m.f

Annars har nyare Opel Vectra rejält tilltagen skuff och skaffar ni takbox på det så kanske ni klarar er *funderar*

Vi hade takboxen på hela semestern men det är för att jag inte vill packa i baksätet :)

Oavsett om du packar ena delen av barnvagnen i baksätet så kommer det bli sjukt trångt om du ska ha två stora hundar + vagnschassit i skuffen tror jag..

Senast ändrad:

Har gått igenom ett par bilar de senaste åren dock inga utav jätte ny årsmodell, mina erfarenheter:

Ford Mondeo 2.0 -98 : Bagaget var stort och inga problem med slitagedelar etc. Men så otroligt slö och värdelös som drag bil. Vid halka och snö hade den stora problem att ta sig från gården.

Passat 1.9 TDI -98: Inte det största bagaget i min synvinkel men tillräckligt för våran leonberger. Stora problem med slitage delar, länkarmar i framvagnen behövdes nya nästan varje besikting. Mkt trevlig som dragbil med automatlådan håller inte för belastningen så manuell rekommenderas.
Kamremsbyte=dyrt och ofta 6000:e mil på diesel.

Har nu en Volvo xc70 awd 2.5T -03 som jag är mkt nöjd med. Tycker bagaget är stort, spec. i jämförelse med passaten. Däremot är det ganska lågt till taket i bagaget, hunden kan stå upp klokt men huvudet tar i.
Kamremsbyte ca: var 16000:e mil och till humant pris på volvoverkstad. Reservdelar inte alls speciellt dyra jämfört med tidigare bilar vi haft, med det i tanken skulle jag aldrig rekommendera audi så dyra så dyra + litet bagage.

Citroen c5 har ganska generöst bagage men är rätt dyra i drift om ngt går sönder.

Har gjort många missar i mina bilaffärer så jag råder dig att även tänka förbi det rent praktiska som bagageutrymme och tänka på vad den tänkta kostar i drift, förs. reservdelar, serviceintervall -kostnader etc.

/Jenny

Tror nog som mga andra att 945:an är bland det bästa. Har en kompis som har halva avdelat med galer o grindar o får in 2 labbar (nåja, de sitter ganska trångt, men det funkar) och en Teutonia Mistral (normalstor vagn m 4 fasta hjul) bredvid.

Vi har Toyota Avensis med galler, grindar o cocker o springer. Hundarna får plats jättebra, men så är det ju en liten o en mittemellanstor. VAgn fick vi prova flera innan något funkade - då blev det en Brio Sing som är väldigt hopvikbar. Nu är lillkillen större o vi har bytt vagn till en Teutonia Timmy som är ännu mindre, men framför allt i valet av förstavagn (med ren liggdel av något slag o möjlighet att ha barnet emot sig) var vi ganska begränsade av bil + hundbur.

Jag lyckades aldrig lösa det bra.. Inte förrän sonen kunde byta vagn till en sulky, så kunde jag få med mig både hundar och barn samtidigt. Utan att köpa en minibuss då förstås, nu har jag en Volvo 850, gamla karossen på V70 är exakt lika stor också.

Nu går Sebbe själv överallt, men vi får inte plats ändå, för nu har hundantalet ökat istället och en större bil ska inhandlas nästa år. Hur man än gör blir det inte bra :p

Du får inte in en dubbelbur, två hundar och barnvagn i någon existerande kombibil. Det blir en buss av något slag hur du än vänder och vrider på det. Inte ens om du bara kör med grindar och galler kommer allt att få plats. En schäfer och en Labbe får helt enkelt inte plats i halva kombiutymmet. Det blir för trångt.

Jag håller med.

Eller.

T ex en Land Rover Discovery klarar det. Men det är ju några steg till i pris och kostnad att äga.

ja trevlig bil och toktörstig! Då får man plats med allt de 3 milen i veckan man har råd att köra :D

*kl*
Jag drog mig för bussmodellen också, men nu älskar hela familjen vår goa Mercedes Vito ;) Känns liten, lätt att fickparkera, men större än andra så man känner att barnen är lite skyddade i trafiken... Ett stort + att man kan stå raklång och spänna fast barn. Sparar ryggen.

Äldre amerikanskt (90-talare) tex Roadmaster kan ju funka och är inte fruktansvärt törstigt. Men då måste man ju gilla amerikanskt fläsk!

Vi letar oxå bil nu (inte pga barn dock) och jag är oxå irriterad på alla små bagage på nyare bilar, speciellt takhöjden:mad:
Vi har oxå en (liten) schäfer men även en American Akita (70 cm, 50 kg) och efter alla mina efterforskningar tror jag du tyvärr inte kommer hitta en vanlig kombi där två så stora hundar kan åka bekvämt med en barnvagn. Baksätet måste nog utnyttjas på något sätt...

Vi har en 945 och en ford mondeo från 04. är lika stort bagageutrymme i båda. Får in en hundbur som täcker halva utrymmet + en vagn bredvid, det gäller båda bilarna. Vi är nöjda med båda.

Volvon är ju rätt gammal och har gått många mil men den tuffar på för det mesta. Den är helt underbar att dra släpetmed.

Forden har vi haft ett år och än så länge har det inte varit nåt särskilt fel på den. Jo den är lite halvkass att dra släp med.

Halloj!

Sambon skulle plocka ut en ny bil precis och vi ville ha en bil som man sitter bra i baksätet på och som går att packa mycket i. Visserligen kanske lite minibuss över det hela men betydligt mindre minibussig än Chryslern. Vi valde en Ford S-max Hoppas länken funkar

Annars är Volswagen Sharan en sjukt bra bil som sambons pappa har haft i flera omgångar. Ganska najs att kunna ställa in en vagn utan att fälla ihop den :) Länk till info

Hoppas det var lite hjälp!
Mvh Miks

Annars är Volswagen Sharan en sjukt bra bil som sambons pappa har haft i flera omgångar. Ganska najs att kunna ställa in en vagn utan att fälla ihop den :) Länk till info

Hoppas det var lite hjälp!
Mvh Miks

eller Ford Galaxy som e i princip samma kärra fast med lägre prislapp. Flera vänner har valt den och är supernöjda

Jag är en sån som har stora hundar, vägrar minibuss och hade samma problem förut och den enda lösningen jag fann var att helt enkelt skaffa mig en barnvagn som blev liten i bilen - det blev alltså en Bugaboo Cameleon som man lätt kunde ha på typ golvet i baksätet. Den vagnen ni köpt kommer ta upp hela skuffen på er V70 som är en av de större kombibilarna. Tyvärr har ni köpt en av de största (och tyngsta!) vagnar man kan hitta och jag ser inte hur ni ens ska kunna ha en (1) hund tillsammans med det åbäket i bakluckan.

Så lösningen är antingen en mindre barnvagn eller en minibussvariant.

Är det nån som har kollat på nya Honda Accordkombin? Ser stor ut utifrån iaf.
Annars är det väl Cheva Caprice kombi som borde vara störst, kikade in i en och det såg ut som om man skulle kunna fickparkera en 945 med hästtransport där inne.
Pickup med dubbelhytt och kåpa? t.ex. Nissan Navara *länk*

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag går i bilköpartankar och tänkte att Buke kunde ha bra input i frågan eftersom vi är en hop folk med skrymmande hobbies ;) På min...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: turbofling
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 902
Senast: Badger
·
Fordon Med två barn som sitter i bakåtvända bilstolar är det rätt fullt i bilen. Och det händer att vi även skulle behöva ha plats för fler...
Svar
18
· Visningar
3 149
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama