Min sambo kör en XC70 2015 D5, dvs diesel med den starkaste motorn. Den drar 0,7-0,8 men han kör inte så mycket eco-drive direkt, det hade gått att pressa ned till 0,6-0,7 om man ansträngt sig lite. Den är väldigt bra annars, bra väghållning, man känner sig säker i den, stark, inga större problem på de 4,5 åren han haft den, bytt framruta ett par ggr pga stenskott bara. Volvo är dessutom ett populärt och vanligt märke vilket innebär att det finns gott om begagnade reservdelar ifall man inte vill lägga pengar på sprillans nytt på en äldre bil och det är bra andrahandsvärde.
Kör du längre sträckor så är diesel det du ska ha. En dieselbil kan ibland upplevas lite som en traktor, dvs den är inte like rapp och pigg i motorn som en bensinare men för långdistanskörning är ekonomin betydligt bättre. De tenderar att dricka mindre bränsle i jämförelse med en likvärdig bensinare och vara starkare i motorn ifall man ska dra tungt. När min bil är inne på service och jag kör deras små bensin-lånebilar kan jag ibland bli förvånad över hur rapp en bensinare känns att köra, mycket pga det högre varvtalet som en bensinare naturligt jobbar på, men jag skulle aldrig vilja ha en bensinare som pendelbil. Bensin duger till stadskörning och frekvent kortkörning i närområdet. Jag pendlar 11 mil om dagen tor, 80-90% motorväg.