Vilken betsling passar häst, som är stark ute i terrängen?

J

Jennifer80

(Angående bett)

Hej, är det ngn som har några tips angående bett? Min 7 årig arab blir väldigt stark ute i terrängen:( . Jag har ridit honom med tvådelat och tredelat märks inte ngn skillnad. Jag försöker verkligen rida med sättet, ibland funkar det, ibland inte alls, då lär jag ta ganska kraftig i tyglarna så att han lyssnar :mad: . Och bromssträckan blir rätt så lång då. Jag tycker det inte om det, vill att han ska lyssna bättre på förhållningarna utan att halva armen ska trilla av . Jag har försökt att skritta- stanna o.s.v mycket tempoväxlingar med, men det känns inte så att det blir bättre då.

Ska jag byta bett?

Sv: eftersom ingen svara på gnägg, är det ngn här som har tips?

tycker du ska ta reda på problemet i stället, har han ont någon stans? ligger sadeln bra? tänderna? foderstat? han kanske får för mycket mat och därför är så pigg. Är han rädd? stressad? finns en massa man borde kolla innan man börjar med vassare bett.

Sv: Vilken betsling passar häst, som är stark ute i terrängen?

be en tandläkare eller någon annan kunnig kolla igenom hans mun och hans tänder, känn så att all utrustning passar bra och kolla så att bettet ligger rätt i munnen. Det ska ligga ungefär en tum från första kindtanden (den som sitter närmast utåt) Det är jätteolika med hästarnas munnar vart bettet ligger, men det brukar ligga bra om man mäter det så. Sen så ska bettet inte sticka utnågot på sidorna, det ska vara exakt lika brett som hästens underkäke. Har du testat att rida på bettlöst? Träna från marken att stanna, tex på ett röstkommando. Jag tycker inte att du ska ta till skarpa bett innan du vet vart problemet sitter. Lycka till!

Jag har en stark ponny som blir väldigt pigg i terrängen. Jag var inte så sugen på att ha ett skarp bett, jag provade dock med stångbett men jag märkte att han tyckte det var obehagligt så det slutade jag med på en gång. Nu har jag provat att ha pessoabett på honom och det funkar kanonbra! Det är ju egentligen inte skarpt, det blir bara en "hävstångseffekt" eller vad man ska kalla det. Han tycker inte det är obehagligt alls, och han känner det ju mest när jag får ta tag i honom och då lugnar han sig på en gång.
Prova lite olika bett, och hör med någon kunnig som kan hjälpa dig.

Kolla hans tände ri falla du itne gjort det... Annars kan du priva pessoa.. Det är ett väldigt bra bett, där man kan bestämma hur skarpt det ska vara. Men rid itne på det skarpaste det första du gör om du itne är van. Har sett måpnga hästar som fått sår p.g.a sina ryttares hårda händer och skarpa bett....

Min erfarenhet av hästar som sticker och blir starka är att du kan dra dom i mun hur mycket som helst med i princip vilket bett som helst och dom kommer bara att fortsätta spronga. När du drar rakt bakåt i båda tyglarna så hamnar du i en dragkamp som du helt enkelt inte kan vinna på annat sätt än att du gör hästen illa i mun eftersom hästen är som starkast när den är rak. Mitt tips är att du lär sin häst att det inte går att sticka med dig. Lär dig att göra "one rein stop" och använd det som en nödbroms. När hästen stannar beröm mycket.
Min häst älskar att springa fort och blir stark när hon gör det. Jag insåg att det var meningslöst att betsla upp hästen utan gjorde faktiskt tvärt om. Min häst rids numera alltid på sidpull med en bred läderrem över nosen. Denna sitter dessutom högt upp och tar på samma ställe som en vettigt inpassad grimma gör. Jobba med din häst och beröm alla små framsteg. Jag började med att lära hästen one rein stop och började sedan jobba med att förändra galopptempot i skogen med vikthjälper. Numera för jag bara fram skänkeln något samtidigt som jag rätar upp mig så saktar hon vanligen av.
One rein stop går till så att du tar in hästens huvud mot ditt knä och väntar på att den stannar. Tänk på att sitta still i balans över hästen detta är viktigt eftersom du mer eller mindre drar hästen ur balans när du gör detta. När den stannat beröm och rid framåt. Börja öva i skritt och tänk på att du måste släppa yttertygeln helt så hästen verkligen får chans att böja sig och gå in på den extremt lilla volten. En varning bara gör aldrig detta på is för det kan sluta mycket illa jag har testat och har bara min hästs extremt goda balans att tacka för att vi inte gick omkull. Tänk även på att i högre hastigheter än skritt ska detta bara användas som den nödstopp det är.

Ta reda på var problemet sitter. Min ena häst skenade jämt när vi var ute förut. Kollade att allt var som det skulle och hittade inget fel. Bytte från bett till hackamore och då slutade han. Idag är vi ute och galopperar i repgrimma utan att han sticker. Tror att i hans fall var det nog mest stress. Men jag tycker absolut att man ska försöka hitta vad som kan orsaka det innan man provar med skarpare bett o.s.v.

Tycker du ska be någon kolla upp hästens mun, och även hur sadeln sitter och om den har någon låsning eller spänningar som gör ont i kroppen. Kanske sadeln klämmer?
Sedan tycker jag du ska kolla upp dig själv, hur du rider och inverkar på hästen.
Annars om hästen ÄR frisk i munnen och kroppen, prova gärna ett annat bett, men det behöver för den sakens skull inte vara ett skarpare än det du redan har.

Prova t.ex fasta ringar, halvfasta, tredelat, tvådelat, rakt, rakt samt svagt böjt, rakt med tungfrihet, gummibett, happy mouth, fullcheek, bettskivor, hackamore, sidepull.. Ja det finns ju massor av olika lösningar.

*Gotlandsrusset* skrev:
tycker du ska ta reda på problemet i stället, har han ont någon stans? ligger sadeln bra? tänderna? foderstat? han kanske får för mycket mat och därför är så pigg. Är han rädd? stressad? finns en massa man borde kolla innan man börjar med vassare bett.

Håller med, det var samma problem med mitt arab sto innan, men det visade sig vara något med tänderna (ägde henne inte då så jag kan inte säga vad) men nu är det mycket bättre

för det första tycker jag att du ska kolla tänderna, sadeln osv om de är okej så kan man fundera på bett. man kan kombinera ett tredelat bett med ett hackamore det är inget farligt för hästen men du måste läsa lite om bettet pga att det inte är ett "vanligt" bett. det hjälper hästen att bromsa upp utan att dra den i munnen. sen är det ju bara att sitta tungt i sadeln.
om det inte hjälper kan du prova att släppa hästen i ett ridhus eller en hage så att den springer av sig överskottsenergi det funkar på det flesta hästar!

Walle_xx skrev:
om det inte hjälper kan du prova att släppa hästen i ett ridhus eller en hage så att den springer av sig överskottsenergi det funkar på det flesta hästar!

Jag tycker faktiskt att det fungerar bättre tvärtom, alltså att lugna hästen från början och få den att tänka mycket istället. En häst som vill springa blir bara mer uppspelt och har hur mycket ork som helst, strävar man efter att få den att använda huvudet så blir det mycket jobbigare för den om den inte är van vid det. Bättre att öva från marken innan och försöka öka förtroendet och att sen sitta upp och rida.
Men alla har sina olika knep, jag har tränat många hästar på det viset, har även provat ditt sätt men tycker inte att det har gett lika bra resultat. Vill alltså inte klanka ner på dig, utan ville bara dela mina erfarenheter. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Aconite
·
Hästhantering Jag brukar vara ute och gå med grannens islandshäst och han har ovanan att nafsa i luften, men det är riktat till mig. I början...
2
Svar
26
· Visningar
2 734
Senast: Magiana
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 186
Senast: caballus
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka