Sv: Vilken belöning använder ni er av?
Dean skrev:
Jag kan garantera att du (precis som väldigt många andra och detta är inget påhopp, bara ett konstaterande) har något problem med din hund i vardagen. Det kan vara att han inte alltid kommer på inkallning, drar på vilt, katter etc, drar i kopplet...mm.
En fråga - vad har du för hund själv? Den där frasen brukar nämligen komma från ägare till bruks-, vall- och vissa sällskapsraser... (inga fördomar här inte
) som anser att hundens
WILL TO PLEASE har med relationen till föraren att göra. Skitsnack enligt mig!
Och nej, jag har varken problem med inkallning, vilt, katter, drag i kopplet eller liknande.
Jag bor mitt i en tätbefolkad by, och har koppel ungefär en gång i veckan när vi tränar på brukshundsklubben... (till och från bilen
)
Det handlar om hundens inställning till föraren. En hund med rätt inställning, dvs en hund som tar intryck av sin förare behöver inte en massa beröm vid moment som hunden kan.
När man kommer till det stadiet att man måste vara roligare och roligare för sin hund så har det gått alldeles för långt.
Hunden ska se upp till förare och lyda för att den vill, inte för att den blir mutad eller förväntar sig godis eller likn.
För det första äger jag en blandras, som till största delen består av GD.
(en jättefin ras, men hur mycket will-to-please har den?
)
Ska jag kategorisera honom skulle jag säga att är en mix av något blodhunds/mastiffliknande. Glad och snäll, som en raket ute i skogen, och lite sääävlig i temperamentet.
Han tycker det är skoj att träna när han får godis och beröm, matte är rolig, lite fart och fläkt med hundkompisarna i närheten (han & de andra gör lekinviter när vi passerar varann.
Men lycka till den som tror att han skulle fixa ett lydnadspass med enbart ett lågmält "bra" från mig...
Vad jag menar är - ledarskap, kontakt, relation i all ära - det är jätteviktigt. MEN att påstå att det avgör om en hund är intresserad av att tjäna sin ägare med lydnad är rent skitsnack. (ursäkta uttrycket
)
Alla hundar är inte födda med will-to-please-egenskapen, och även om den går att plocka fram och utveckla genom rätt träning går det aldrig att jämföra med en hund som är AVLAD för det.
Hoppas att jag inte tog i för hårt nu.
Det är en intressant diskussion, och jag håller stenhårt på mina åsikter.