Vilken belöning använder ni er av?

B

beda

När ni tränar lydnad?

Själv har jag mest använt godis (torkad leverpastej, korv, frolic - i småsmå bitar) men håller just nu på att gå över till enbart beröm... (fast han kräver att matte exploderar i en hejdundrande utsträckning innan han anser att det är KUL :banana: )
Har även provat leksak (boll, mjukisdjur) men det är bara roligt ibland... 1 av 10 gånger kanske. :cool:

Så, hur motiverar ni eran hund att vilja vara er till lags? :)

Någon som provat externbelöning och kan berätta mer om det?

Sv: Vilken belöning använder ni er av?

Jag försöker att variera belöningen så mycket det bara går... Jag vill att hunden ska ha förväntningen uppe och inte veta var det kommer för belöning... Godis, leksak, kasta iväg något, dragkamp, klapp, bara muntligt, lägga sig ner och "brottas", springa iväg och jaga varandra... Det är bara fantasin som sätter gränser :) Har även testat klicker på gammelhunden och det funkade bra.

Lycka till!!!

Jag varierar mig väldigt i mina belöningar när jag tränar. Oavsett var jag tränar. Det blir allt ifrån godis, leksak, kamp, godissök eller personsök m.m

Det jag håller på är att ett lugnt moment ska belönas med godis, smek eller annan lite lugnare belöningsform. Där jag vill få upp fart kan jag använda tex boll eller kamp.

Extern belöning använder jag mig mer och mer av. Mina hundar fungerar mkt bra, speciellt tiken. Det är även ett ypperligt belöningssätt på tävlingar.

På träning så gör jag så att jag tar bollen, kamptrasan eller godislådan och lägger den en bit bort, sedan tränar jag vidare och när hunden ska belönas skickar jag den till platsen där belöningen ligger

Vid lydnadsträning har jag helt gått över till enbart beröm och jösses vad mallig han blir när jag tittar ned på honom och säger -men nu var du skiiiiitduktig. Han lägger öronen bakåt och viftar på svansen och ser bara sååå mallig ut.

En hund som man är korrekt ledare över vill ju göra allt för att vara sin ledare till lags och då ska beröm räcka. Inte så mycket att hunden blir galen utan den ska bara visa med öron/svans, kroppsspråka att den tar emot berömet och blir mallig. Det, likaväl som ett nej betyder att det är fel. Man ska direkt se på hunden att nej:et ger resultat.

Provade tidigare både boll och godis på denna hund men sen jag skippade detta så har jag en helt annan förighet hos min hund och han bara brinner av iver över att göra rätt!!

I söket får han dock godis/leksak fortfarande, det är ju så svårt att berömma när man inte är där. Men det kommer, när han lär sig att sitta och markera tills jag kommer då blir det nog bara beröm där också!

Jag trodde aldrig att det skulle funka så bra som det gör!!

Jag var på Kolmården och såg ledaren i vargflocken dansa "hula-hula" i bastkjol för att få igång flocken...eller....var det kanske så att jag drömde detta...hrmm.... :smirk:

Brukar ofta använda Frolic

Sorry jag var tvungen att vara lite ironisk i natten ;) :banana:

För att gå över och vara lite seriös igen.
Jag kan garantera att du (precis som väldigt många andra och detta är inget påhopp, bara ett konstaterande) har något problem med din hund i vardagen. Det kan vara att han inte alltid kommer på inkallning, drar på vilt, katter etc, drar i kopplet...mm.

Det handlar om hundens inställning till föraren. En hund med rätt inställning, dvs en hund som tar intryck av sin förare behöver inte en massa beröm vid moment som hunden kan.
När man kommer till det stadiet att man måste vara roligare och roligare för sin hund så har det gått alldeles för långt.
Hunden ska se upp till förare och lyda för att den vill, inte för att den blir mutad eller förväntar sig godis eller likn.

Självklart får mina hundar beröm. Men jag går först in för att hunden ska få rätt inställning till mig som förare. Detta får han enbart via ledarskap och tillit. När hunden visar att han kan ett moment när han får godis eller leksak tar jag bort detta och ser till att min hund lyder även utan detta.
Jag får in ett perfekt utförande för att hunden vill vara mig till lags.

Använder godis eller leksak vid inlärning av nytt moment. Sen tar jag bort det allteftersom....

Eftersom jag jobbar mycket med Bc, så har det blivit så att jag kör Enbart med "röstberöm".. Dom jobbar ju på avstånd, så godis,lek,kamp mm är uteslutet + att jag vill inte ha en BC som sneglar på matte i vallningen i väntan på nåt´t gott :crazy: det vore katastrof... :smirk:

Dean skrev:
Jag var på Kolmården och såg ledaren i vargflocken dansa "hula-hula" i bastkjol för att få igång flocken...eller....var det kanske så att jag drömde detta...hrmm.... :smirk:
Bussig kommentar. Vad tjänar du på att vara dryg? :mad:

Vid inlärning belönar jag min hund med lite olika grejer. Han gillar att kampa, älskar sin pipleksak, tycker om röstberöm och kelande och är godiset gott så kan han sälja sin själ.

Tack vare att han är intresserad av alla dessa sätt så kan jag variera mig väldigt mycket.

När han kan momentet så räcker det med att han ser mitt gillande. Han älskar att göra rätt! :love: Jag har förmånen att ha en hund som är otroligt lyhörd och följsam vilket så klart underlättar samvaron på många plan.

Dean skrev:
Det handlar om hundens inställning till föraren. En hund med rätt inställning, dvs en hund som tar intryck av sin förare behöver inte en massa beröm vid moment som hunden kan.

Hur lär du din hund att ta intryck av dig? Det är en intressant fråga för dem som har icke-samarbetsvilliga och arbetsovilliga hundar.

Jag hade en mycket arbetsglad rottis som ville vara till lags, men det berodde på hennes dagsform. Alltså, när förhållandena var gynsamma så räckte det med en blick av uppskattning och hon gjorde allt jag bad henne om. Andra dagar så hade hon ingen lust.

Jag skall erkänna att jag inte lade ned min själ i att träna henne, men jag tycker frågan är mycket intressant.

Så kanske kan du ge ett exempel på hur du bär dig åt?

Dean skrev:
Jag kan garantera att du (precis som väldigt många andra och detta är inget påhopp, bara ett konstaterande) har något problem med din hund i vardagen. Det kan vara att han inte alltid kommer på inkallning, drar på vilt, katter etc, drar i kopplet...mm.

En fråga - vad har du för hund själv? Den där frasen brukar nämligen komma från ägare till bruks-, vall- och vissa sällskapsraser... (inga fördomar här inte :angel: :angel: :angel: ) som anser att hundens WILL TO PLEASE har med relationen till föraren att göra. Skitsnack enligt mig! ;)

Och nej, jag har varken problem med inkallning, vilt, katter, drag i kopplet eller liknande. :D Jag bor mitt i en tätbefolkad by, och har koppel ungefär en gång i veckan när vi tränar på brukshundsklubben... (till och från bilen :angel: )

När man kommer till det stadiet att man måste vara roligare och roligare för sin hund så har det gått alldeles för långt.
Hunden ska se upp till förare och lyda för att den vill, inte för att den blir mutad eller förväntar sig godis eller likn.

För det första äger jag en blandras, som till största delen består av GD. ;) (en jättefin ras, men hur mycket will-to-please har den? :angel: )

Ska jag kategorisera honom skulle jag säga att är en mix av något blodhunds/mastiffliknande. Glad och snäll, som en raket ute i skogen, och lite sääävlig i temperamentet.

Han tycker det är skoj att träna när han får godis och beröm, matte är rolig, lite fart och fläkt med hundkompisarna i närheten (han & de andra gör lekinviter när vi passerar varann.
Men lycka till den som tror att han skulle fixa ett lydnadspass med enbart ett lågmält "bra" från mig... :angel:

Vad jag menar är - ledarskap, kontakt, relation i all ära - det är jätteviktigt. MEN att påstå att det avgör om en hund är intresserad av att tjäna sin ägare med lydnad är rent skitsnack. (ursäkta uttrycket :o )
Alla hundar är inte födda med will-to-please-egenskapen, och även om den går att plocka fram och utveckla genom rätt träning går det aldrig att jämföra med en hund som är AVLAD för det.

Hoppas att jag inte tog i för hårt nu. :o
Det är en intressant diskussion, och jag håller stenhårt på mina åsikter. :cool:

Jag använder det mesta i belöningsväg, försöker undvika godis, och jag håller sällan (aldrig) godis i handen. Boll använder jag mycket då jag vill ha fram något snabbt, men väldigt begränsat. Bollen använder vi enbart då vi tränar, så min hund har inte tillgång till det i hemmet.
Kampar gör de en del i hudgänget tillsammans, och visst står jag där också och drar. Eftersom det är en del kamp i min hund så använder jag det mindre nu, men när hon var en blyg unghund använde jag det mycket mer, dock tycket jag att det stressar upp henne lite mycket och det behöver jag inte. Dessutom tränar vi en del apportering och då kan jag få upp kampintresse i apporteringsföremålen och det vill jag inte ha.

Extern belöning använder jag när jag tränar ex. handling och saker som jag vill att hon ska göra på avstånd. Även saker som hon tycker är lite tråkigt får man snabbt upp intresset på om det är en häftig belöning, som extern.

Har faktiskt köpt en klicker, men jag glömmer den hela tiden och är inte så flitig, så jag får väl räkna mig själv till de som inte använder klicker.

Annar är rösten det bästa redskapet och mig själv, jag och Loka leker mycket som belöning och det är väl det bästa för henne egentligen, fast hon
är en sån hund som ser enbart mig och bara mig alltid, så jag behöver inte muta henne så mycket.

När det gäller will-to-please så är det en intressant debatt, jag har en liten terrier som anser att jordklotet hade snurrat på precis lika bra utan hennes ledare. Hon accepterar mig och går inte i strid, men nån will-to-please har hon inte, vilket gör att jag får vara en clown om jag ska ha något extra ordinärt av henne, Loka behöver jag bara be. Så det är en enorm skillnad på hund och hund och det är väl det som är en del av utmaningen.

//E

heej!
ja tkr klassikern lever godis är såklart den bäästa , billigt & bra å dem tröttnar aldrig på den =D
Iaf inte min hund!
så ja tipsar levergodisen! mkt annat godis är fett :P
så jag tar lever godis , finns tom sockerfritt!

;D

Kan ju tillägga förresten att jag undviken godis av den enkla anledningen att Loka är allergisk mot en hel del, så då kan man ju gardera sig genom att inte använda det... Frolic är definitivt uteslutet då det finns få saker som hundar reagerar så på som frolic. Brukar använda en mild ost

//E

Röst, tonfall, tecken och kroppsspråk. Aldrig godis som beröm.

LIA

hästsko skrev:
heej!
ja tkr klassikern lever godis är såklart den bäästa , billigt & bra å dem tröttnar aldrig på den =D
Iaf inte min hund!
så ja tipsar levergodisen! mkt annat godis är fett :P
så jag tar lever godis , finns tom sockerfritt!

;D

*HARKEL* Han här hemma skulle inte ens ta en levergodis i munnen. :angel: Eller annat billigt krafs för den delen.
Här gäller endast godsaker som korv, leverpastej, Frolic (fast det är så spannmålsrikt :crazy: ), köttbullar osv. :cool:

*läser resten av tråden när jag sovit några timmar (just klivit av nattskiftet)* ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo är relativt nya adoptivägare (sen ca 7 mån) till en kastrerad bullterrierkille på 2.5 år. Vi trivs jättebra ihop...
2 3
Svar
41
· Visningar
18 596
Senast: SandraM
·
Övr. Hund Dvs lydnadsmomentet. Som några av er vet så tränar jag Loka flitigt i lydnad och ska nu komma igång igen efter vinteruppehåll (dvs då...
2
Svar
22
· Visningar
2 620
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar