Vilken är den bästa "medicinen" för kass hovkvalité?!

Fashionistan

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vilken den bästa "medicinen" för kass hovkvalité är!!

(Gäller rasen Engelskt Fullblod)

Tack! :bump:

Sv: Vilken är den bästa "medicinen" för kass hovkvalité?!

Min häst har dålig hovkvalite. Jag använder tought stuff regelbundet. De e som ett nagellack. Han får biotin oxå. Men annars så gör jag inte så mkt och han har fått jättefina hovar =D Jo just de jag sömmar om en gång innan hovis kommer oxå.

Bästa metoden - byt häst... ;)

Det finns inga universalmedel mot dålig hovkvalité.
Hos fullbloden är den ju dessutom vanlig och sannolikt även genetiskt betingad.

En välbalanserad foderstat och regelbunden hovvård är det bästa tipset jag kan ge dig.

Viktigast ha en bra hovslagare! Det gör otrolig skillnad från hovslagare till hovslagare. En som får skorna att sitta bra trots dålig kvalitée gör att hovarna håller längre. Jag hade ett fullblod med usla hovar. Bra foder och en kanonbra hovslagare fick ordning på hans hovar. Jag hade en hovslagare som höll på att plasta och trixade men det hjälpte aldrig.

Låt inte hovarna bli för blöta (sommarbetet = tappskor) tips trätjära.
Låt inte hovarna bli för torra - matolja.

Jag har provat, Enzion, Biotin, Kiselgur, hovstärkare (ej fodertillskot). Nuvarande hovslagaren tipsade om nypon + nässlor? Kan inte säga att jag märkt större skillnad - men ger ändå något tillskott i förebyggande syfte. Det som gjort mest är som sagt var att byta hovslagare.

Nu gäller det inte min nuvarande häst men eventuellt en kommande :)

Ärligt talat...
En häst med dåliga hovar, den hade jag undvikit att köpa för det kan vara så stora problem att få det att fungera. Det ska vara en oerhört bra häst som är minst tre snäpp bättre än alla andra för att jag ens skulle tänka tanken. Och då är jag ju ändå utbildad på hovar och kan sköta det själv...

Det beror ju på varför hästen har dåliga hovar. Beror problemet på en brist så är det ju ämnet som hästen har brost på som skall tillföras.

Håller för övrigt med Ameo, att köpa en häst med dåliga hovar från början hade jag dragit mig lääänge för... :crazy:
Möjligen om jag kunde visa hästen för min hovis och låta honom avgöra vilket jobb som krävs i framtiden.

Jo fast nu handlar det inte om en unghäst som jag ska tävla. Det är mer en skogsmullehäst som börjar bli lite till åren (inget jag behöver diskutera här) Hästen lider verkligen inte av sina hovar, men behöver ses om extra ofta för att de ska hålla sig fina! :)

INGA inlägg om annat än medel tack!

INGA inlägg om annat än medel tack!
Det finns inga undermedel.
Du kan prova diverse olika tillskott om du vill, det du ska tänka på är att prova ett i taget och att du måste ge det helst ett år innan du kan vara säker på om det har gett resultat eller inte.
Biotin funkar på de som har biotinbrist
Steel Joint funkar på en del
sen finns, som sagt, diverse andra tillskott som säkert andra kan namnge.
Men jag tror ärligt talat inte att du kommer ha någon större effekt av något tillskott eftersom det är ett fullblod och fullbloden är kända för att ha dåliga hovar = det är genetiskt betingat.

Jag håller med Ameo. Det tar ungefär ett år för att veta om ett tillskott har effekt eller inte. För att ett medel ska fungera är det dessutom en förutsättningar att hästen har brist på någonting och det är svårt att ta reda på - bara att prova vilket tar lång tid. Min häst har relativt dåliga hovar, inga medel fungerar eftersom det troligen är genetiskt. Utan bra hovslagare och välbalanserad foderstat är det väldigt svårt att hitta rätt i tillskottsdjungeln - och även då är det nästan omöjligt.

Steel Joint kan fungera om hästen har brist på Kisel (osannolikt), Dolomitkalk eller Bor.

Bitotin preparat kan fungera om hästen har brist på biotin vilket är högst osannolikt.

Enzion kan fungera om hästen har brist av biotin och zink.

Har oxå en fullblods-gubbe med dåliga hovar.
Fick tips av veterinär att prova Steel-joint. Har använt det i ca 6 mån och är faktiskt nöjd, tar väl ett pat månader till innan man ser fullständigt resultat. Vill du prova steel-joint så tänk på att det innehåller mkt kalk och så gott som ingen fosfor, så man kan behöva ge rent fosfor tillskott.

Jag tycker oxå hovarna blivit bättre av att ge "mag-medel" (dvs för mikrofloran i tarmen), det gör att näringsämnana tas upp bättre i tarmen.
Har även märkt att pälsen är väldigt glansig nu, och knott allergi blivit bättre.

Annat tips nu när det börjar bli blött o lerigt är att inte låta hästen stå med lera på / i hovarna över natten - det torkar ut.

En bra foderstat, en bra hovslagare (som kan komma "direkt" om det behövs) och bra mark i hagar/underlag där man rider..

EN specifik sak finns inte. Tyvärr...

Min pålle fick försämrad hovkvalité efter att jag fått hit henne, när jag köpte henne var dom fin-fina.
Jag har ökat på lusern och smort in dem med olja ett par ggr så har det blivit bättre.
Misstänker att lusernet gjorde det mesta jobbet..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 676
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur