Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

F

FJ_

Jag är sämst på att tyda analyser.. Behöver er hjälp. Min häst är 11 år och han äter hö just nu men han blir så hostig av det. Därför vill jag övergå till hösilage snarast. Just nu ger jag 2 kg havre och ca 4 dl betfor och 100 gram mineraler om dagen.

Här har jag tre olika analyser av tre olika hösilage. Jag kan förstås öka eller minska mängden av havre om det skulle passa bättre till någon av dessa hösilageanalyser..

ANALYS 1
Torrsubstans 53%
Smältbart råprotein 38 gram/kg foder
Energi 5,5 MJ/kg foder
Råprotein 106 gram/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 71 gram/kg torrsubstans
Energi 10,3 MJ/kg torrsubstans


ANALYS 2
Torrsubstans 52%
Smältbart råprotein 31 gram/kg foder
Energi 5,0 MJ/kg foder
Råprotein 93 gram/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 59 gram/kg torrsubstans
Energi 9,7 MJ/kg torrsubstans


ANALYS 3
Torrsubstans 65%
Smältbart råprotein 45 gram/kg foder
Energi 6,7 MJ/kg foder
Råprotein 106 gram/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 68 gram/kg torrsubstans
Energi 10,2 MJ/kg torrsubstans

Tacksam för svar!! :)
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

Av det man kan utläsa av dessa siffror har alla tre ett passande näringsvärde för en vuxen häst. För den skull spelar det nog inte så stor roll vilket du tar, de har relativt lika kvot mellan energi och protein och ungefär samma energikoncentration. Själv gillar jag lite blötare så jag skulle nog tagit 1 eller 2 men det är en smaksak.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

okej, jag kan som sagt ingen om detta. Men man ser ju att nummer 3 har högst värden av protein och TS samt energi.. Är inte den bäst då?
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

För det första är det ju inga jätteskillnader i energivärdet och om man vill ha högt eller inte beror på vilken typ av häst man har, lättfödd eller svårfödd.

Hög eller låg ts-halt är en ständigt återkommande diskussion. Alla tre ts-halter som du har ligger dock inom det rekommenderade intervallet för att inte riskera ökad risk för hygienfel eller botulism.

Det ser helt enkelt ut som om du har möjlighet att fodra med tre riktigt bra foder för en vanlig vuxen häst. Grattis!
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

KL
Jag hade valt nr 1 eller 3 då de ligger lite högre i kvot än nr 2. 6,9 resp 6,7 jämfört med 6,2. Då lär du inte behöva ge någon form av proteintillskott. 6,2 är alltså en helt ok kvot men jag hade nog gärna valt lite högre om det nu finns tillgängligt.

Är hästen mkt lättfödd ligger nr 2 ngt lägre i energi och skulle därför kunna vara ett bättre val eftersom du då kan ge hästen lite mer torrsubstans för samma energimängd.

Om du kollar av mineralerna (mängd och kvot) i det hösilage du väljer så skulle jag vilja påstå att med de värden dessa har så kan du troligtvis ta bort kraftfodret helt eller bara ge lite skrammel i krubban. Men då vill det till att du inte snålar med grovfodret, jag skulle börja med att ge 12-14 kg av hösilage nr 3 (och naturligtvis kolla av mineralerna). Selen behöver dock alltid ges tillskott av om man inte fodrar med färdigfoder (eftersom vi har selenfattiga jordar och grovfoder och spannmål innehåller försumbara mängder), men även då får man ju kolla innehållsförteckningen. 0,2 mg/100 kg häst är underhållsdosen.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

Jag har nu beställt nr 3 och hösilaget kom till stallet idag. Hur kollar jag upp mineralerna?

Till detta hösilage (10 kg om dagen) så får min häst 2 kg havre , 4 dl betfor och 1½ dl mineraler om dagen.

Verkar det vara bra tror ni ?
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

När man gör analys på grovfodret så kan man välja att ta med även mineralerna. Kolla med den du köpt av för de kanske redan har dessa uppgifter. Annars får du göra en ny analys om du vill veta.

Får att kunna veta om den foderstaten du har föreslagit passar så behöver man bl a veta hur mycket din häst väger, hur mycket den arbetar och rör sig och om den är lätt- eller svårfödd. Med andra ord hur mycket energi den behöver.

Nu har du ju hittat ett grovfoder med en bra kvot så frågan är om du överhuvudtaget behöver ge kraftfoder? Det skulle isåfall vara om hästen inte orkar äta så mycket grovfoder så att det täcker energibehovet. Detta är sällan ett problem om man har en lätt- eller normalfödd häst.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

Han väger drygt 500 kg och går lätt arbete. Han äter upp det jag ger honom så antar att han är lättfödd då? :p

Förresten, hur kollar man om en analys har bra kvot..? hehe
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

ANALYS 3
Torrsubstans 65%
Smältbart råprotein 45 gram/kg foder
Energi 6,7 MJ/kg foder
Råprotein 106 gram/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 68 gram/kg torrsubstans
Energi 10,2 MJ/kg torrsubstans

du tar det smältbara råproteinet och delar det med energin. 45/6,7 = 6,7
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

För att räkna ut kvoten så tar du värdet för smältbart råprotein (45) och så dividerar du det med energin (6,7) och får då resultatet 6,7. Runt 6 brukar man säga är en bra kvot.

Med lättfödd brukar man mena hästar som lätt lägger på hullet och en svårfödd blir då alltså tvärtom en häst som man måste ge väldigt mycket mat för att den inte ska tappa hull.

Det finns hemsidor på nätet med foderstatsprogram som kan vara till hjälp. Sök t ex på Hippocampus så hittar du ett som är ganska smidigt att använda.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

jaha.. då fattar jag ;)

då kan man nog säga att han är svårfödd.. Jag har gett honom ganska mycket hösilage tidigare. Men han blev inte tjock eller bukig. Dessutom har han aldrig varit smal heller så att revbenen synns. Han är i perfekt hull tycker jag :)

Så frågan är om jag ger 10 kg hösilage och 2 kg havre + 4dl betfor och 1½ dl mineraler är okej. Han väger drygt 500 skulle jag tro.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

jaha.. då fattar jag ;)

då kan man nog säga att han är svårfödd.. Jag har gett honom ganska mycket hösilage tidigare. Men han blev inte tjock eller bukig. Dessutom har han aldrig varit smal heller så att revbenen synns. Han är i perfekt hull tycker jag :)

Så frågan är om jag ger 10 kg hösilage och 2 kg havre + 4dl betfor och 1½ dl mineraler är okej. Han väger drygt 500 skulle jag tro.

Du kan inte bara höfta med mineralerna utan att veta vad grovfodret innehåller. Dels behöver hästen viss mängd av olika mineraler men dessutom måste det vara en viss kvot mellan ex calcium och fosfor för att man inte ska riskera att hästens skelett urkalkas. Om du ger tillräckligt med calcium men för mycket fosfor så leder det ändå till urkalkning eftersom det då tas calcium från skelettet för att jämna ut kvoten.

Varför ge havre över huvudtaget när du har ett så pass bra hö? Läs på lite foderlära, det tjänar både din häst och din plånbok på. Ett bra ställe att börja är att kolla på SLU:s hemsida - Hippocampus, där finns också foderberäkningsprogram.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

jaha.. då fattar jag ;)

då kan man nog säga att han är svårfödd.. Jag har gett honom ganska mycket hösilage tidigare. Men han blev inte tjock eller bukig. Dessutom har han aldrig varit smal heller så att revbenen synns. Han är i perfekt hull tycker jag :)
.

Då är han kanske normalfödd...
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

För mig känns det helt onödigt att lägga pengar på kraftfoder om det inte behövs. Dom pengarna kan man göra något roligare för så om det hade varit min häst så hade jag gett mer grovfoder + mineralerna och skippat kraften.

10 kg hösilage är inte så mycket så det borde vara ganska lätt att få i hästen ett par kg till. Dessutom får du fördelen av att hästen får längre tuggtid om den får mer grovfoder. Det mår magen bra av.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

Använde mig av hippocampus.. Såhär blev resultatet..


Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 6.5 30.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 83.6 90.9 8.8 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 468.1 622.8 33.1 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 30.1 5.0 - 83.5 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 19.5 6.9 - 64.7 Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Ca/P 1.5 0.7 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 11.7 2.6 - 77.4 Foderstaten innehåller för lite magnesium. Ge mer grovfoder (ev lusern) eller ett mineralfoder.
Se 1.0 0.1 - 91.8 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

Använde mig av hippocampus.. Såhär blev resultatet..


Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 6.5 30.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 83.6 90.9 8.8 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 468.1 622.8 33.1 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 30.1 5.0 - 83.5 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 19.5 6.9 - 64.7 Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Ca/P 1.5 0.7 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 11.7 2.6 - 77.4 Foderstaten innehåller för lite magnesium. Ge mer grovfoder (ev lusern) eller ett mineralfoder.
Se 1.0 0.1 - 91.8 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Vad har du räknat på? 10 kg hö, 2 kg havre och 100 g mineraler? Fanns det redan mineralanalys på höet?
 
Sv: Vilken analys av dessa 3 ska jag ta??

Ja, 10 kg hösilage, 2kg havre och 100g mineraler..

Hösilageanalysen visar inget om mineraler..
På hippocampus kunde jag heller inte fylla i mängden calcium, fosfor, magnesium, selen för att jag inte vet var på foderstaten man ser det..

Det kan ju vara därför reslutatet blev som det blev så jag inte fyllde i helt fullständigt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
567
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
633
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp