Vilken ä den värsta sårskadan du varit med om under ditt hästliv?

Fibusen

Trådstartare
Jag har klarat mig relativt bra från just sårskador,det värsta jag varit med om var när min första häst på något sätt lyckats skära av en bit av mulen,vet inte hur hon lyckades,eftersom det inte fanns något kontigt alls i hagen,inge träd eller någonting,men det var skare ute,så om hon hade lyckats göra sig illa på den?

Hur som helst så hängde en bit på ca 2x2 cm i en liten skinnflisa på överläppen,alldelles under näsborren,och det var blodfläckar i hela hagen,TUR att det var vinter då,annars så hade det kanske blödigtännu mer,och massa flugor,och svårläkt.

Vad är den värsta SÅRskadan ni råkat ut för?

Sv: Vilken ä den värsta sårskadan du varit med om under ditt hästliv?

Den värsta sårskadan jag varit med om var när jag hittade stallägarens häst med ett helt söndertrasat bakben.

Hästarna hade ett vindskydd i hagen som var gjort i plåt, även väggarna.
Ja sån där vanlig som många har till väggar på maskinhallar osv numera.

Det fanns inga vassa kanter, men antagligen hade det blivit lite bråk i vindskyddet så de hade lyckats sparka sönder ena väggen så det uppkom massor med vassa kanter och den ena av stallägarens häst hade såklart lyckats fastna i det där och riva upp halva bakbenet/låret.
Det var ett rejält sår som var ca 50-60 cm långt och riktigt djupt, man såg in till benet på vissa ställen.
Han fick även ett par senor förstörda och tyvärr blev han aldrig återställd :(

Det var hursomhelst riktigt äckligt och obehagligt, helt klart det största och läskigaste såret jag varit med om. Men jag har å andra sidan varit otroligt förskonad från större sår och skador.

Jag har varit med om ett flertal sårskador. Jag har varit med om två stycken rätt illa sådana...
En var ett broddstick insidan vänster fram ovanför knäet på tävlingsponny. Troligen blev hon sparkad av en annan broddad häst i hagen, och sparken tog klockrent och punkterade självklart den stora blodådran som går där. När vi tog in henne för kvällen var hon så blodig om insidorna på båda frambenen att vi först inte visste vilket ben hon blödde ifrån.
Det här var i smällkalla vintern, fullt med snö och mörkt redan vid 17. Det här hände troligen en stund innan vi tog in dem (vi tog alltid in våra hästar sent). Vi fick bort henne till kokhuset (inget rinnande vatten i stallet) och stod där och spolade och spolade. När vi stod där och letade med händerna efter ett sår lyckades vi blev av med den lilla sårskorpa som hade blivit och det stod bara en stråle blod rakt ut. Vi fick tag på vår granne som jobbade på Blå Stjärnan som kom och hjälpte oss. Vi fick också tag på distriktsveterinären som vägrade komma ut med kommentaren att vad skulle han göra där, kontrollera att vi satt ett tryckförband rätt?
Dagen efter såg vi hur mycket blod hon egentligen förlorat, varje steg hon hade tagit runt i hagen hade det sprutat blod... Ruskigt värre....

Mitt förra halvblod lyckades skära sig på något i hagen en gång, skar genom höger bakballar och ner i strålen. Då fick vi ta ut distriktet som självklart gav honom alldeles för mycket lugnande i stallgången (han hade så ont att man inte kunde röra honom där). Som tur var lyckades vi hålla upp honom, hade han trillat där hade han slagit halvt ihjäl sig. Veterinären sa bara till oss att låta honom falla! 178 cm hög, 722 kg tung i en liten stallgång med betonggolv låter man inte falla...
I vilket fall, veterinären kollade snittet mellan ballarna, och gjorde lite åtgärder åt det. Han hävdade bestämt att det inte var något snitt ner i strålen, och så var det bra med det.
Saken var den att hästen blev aldrig bra, han fortsatte ha ont efter tre veckor så vi tog ut vår hovslagare för att kontrollera att han inte hade fått en hovböld då han gärna kunde få det ibland. En hel manstumme gled rakt ner i strålen... Inte konstigt att han hade ont!
Vi vet än idag inte vad han skar sig på, vi hittade honom bara halt och blödande i hagen mitt på dagen. Hagen var helt ren från skräp, fanns inte ett träd eller en buske i hagen och det låg ett lätt snötäcke på marken. Vi gick 5 vuxna och 3 barn och letade skräp i en timme och följde blodspår men fann ingenting...

Utöver det har man varit hyfsat förskonad från att själv råka ut för allvarliga sårskador, även om ens egna hästar kunnat råka ut för det när de varit utlånade till andra.

Värsta sårskadan var när vi hittade min förra häst med stort sår på insidan av ena benet i hagen. Riktigt vad som hänt vet vi inte för vi hittade trots snö ute inte en droppe blod i hela hagen (men en liten hårtuss) så vi har bara teorier. Blev iaf att sy såret , medicin och ett par veckors strikt boxvila med heeela benet lindat (för att det inte skulle spricka upp igen). Förutom litet ärr märks inget alls av det nu :-)

060213klarlindad.jpg

Nysydd och lindad

060214vantariandraboxen.jpg

Lindat heeeeela benet var det ja

Min häst blev attackerad av en Rottweiler, det är ju lätt de värsta sårskadorna jag varit med om. O den värsta händelsen för den delen också.

Det blev ett himla liv om detta, här e en av tidningsartiklarna:
http://hd.se/hoganas/2006/11/21/ilsken-hund-attackerade-haest/

Hästen blev helt återställd.

Men fy! :eek:

Stackars häst...:cry:

Hur länge sen var det där,har du fortfarande kvar hästen?

Min förra häst skar sönder munnen på något...
Mamma väckte mig på morgonen och sa att vi måste ringa veterinären för hästen hade ett sår som måste sys. Jag gick ut och tittade, boxdörren var helt blodig och det var blodstänk runt om på väggarna efter att hon hade rört huvudet. När jag tittade såg inte såret så farligt ut, utan mest som en reva som gick upp förbi mungipan -såhär (ritat lite)
31546760.jpg

Men när veterinären kom visade det sig att hon hade inte rivit sig utan skurit loss hela läppen på ena sidan. När jag var ute och tittade hade hon "sugit in" den lösa biten så den låg på plats = man såg bara ena sidan.
Fick sy en hel del eftersom man fick sy både på insidan och utsidan. Veterinären sa att vi hade haft tur, för ett stort blodkärl låg helt blottat men hade inte gått sönder -hade det gått sönder hade det kunnat gå riktigt illa.

Det blev först ett par veckor utan ridning och sen ett par veckor på hackamore, trodde först inte att det skulle gå att ha bett i munnen på hästen men det läkte ihop fint.

Den värsta var faktiskt nu i somras! Han fick ett jätte litet sår på benet, ett "bra" ställe också.. jag tvättade det noga, red som vanligt -hästen kändes precis vanligt, var ej öm på stället, halt el. liknande. Allt var helt enkelt som vanligt!
Men dagen efter var hästen svullen runt såret, varm, halt och såret var infekterat. Det tog ca 2veckor innan han blev bra igen. Tänk att ett litet, knappt märkbart sår kan göra sånn stor skada!

Tack och lov har jag inte varit med om någon blodigt och stort sår.. än så länge.

Det hände i november 2006 men jag minns det som igår. Hästen avlivades augusti 2007 men det är en helt annan historia.
Hundägaren var ju naturligtvis ett socialfall, polisen lovade att hjälpa till men till slut stod jag där själv ändå. När jag efter många månaders bråk var redo att glömma de där pengarna fick jag till slut tillbaka det mesta.
Det var många turer med den där hunden o jag vet faktiskt inte hur det slutade, tror den omplacerades ett tag men kom nog tillbaka till ägaren igen sen.

Hon var väldigt tillmötesgående när det hänt men sen blev det andra bullar.
Usch o fy o tvi för sådana människor!

Har varit med i en krock med hästen i transporten. Det blev inte så stora skador utanpå som man kunde tro men visst blödde det en del. Dels ur munnen och sen bogen och lite på benen.

På min nuvarande häst är det nog när hon trampade sig själv på framsidan av kotan bak och klöv sträcksenan i två delar.

En annan häst som jag hade spräckte hoven så en del av den satt löst. Det blev operation.

När det gäller andras hästar så är det ett gäng unghästar som drog igenom staketet. En fick rejäla sårskador på underarmarna som fick sys och det tog ett bra tag innan de läkte. Hästen blev aldrig återställd.

När jag släppte mitt 3 månaders föl på bete så blev hon sparkad av en annan häst.
Det tog där frambenet fäster i kroppen, ett köttsår stor som en hand och en stor ficka in till skelettet som man såg, samt så gick musklen sönder och två stora blodkärl. Det blev till att snöra om benet med grimmskaft för att stoppa blodflödet och illfart till djursjukhuset.
Om hon hade blivit träffad lite längre ner på benet hade det med all sanolikhet gått i två delar och då hade hon inte varit hos oss i dag.
Nu är hon 4 år och har inga problem av sin fd skada, det som syns av skada är ett långt ärr.

Har varit med om andra läskiga saker med men detta har varit det absolut värsta.

Min häst blev attackerad av en Rottweiler, det är ju lätt de värsta sårskadorna jag varit med om. O den värsta händelsen för den delen också.

Det blev ett himla liv om detta, här e en av tidningsartiklarna:
http://hd.se/hoganas/2006/11/21/ilsken-hund-attackerade-haest/

Hästen blev helt återställd.

Den artiklen kommer jag ihåg! Vad skönt att det gick bra för hästen!

Jag har klarat mig relativt bra från just sårskador,det värsta jag varit med om var när min första häst på något sätt lyckats skära av en bit av mulen,vet inte hur hon lyckades,eftersom det inte fanns något kontigt alls i hagen,inge träd eller någonting,men det var skare ute,så om hon hade lyckats göra sig illa på den?

Hur som helst så hängde en bit på ca 2x2 cm i en liten skinnflisa på överläppen,alldelles under näsborren,och det var blodfläckar i hela hagen,TUR att det var vinter då,annars så hade det kanske blödigtännu mer,och massa flugor,och svårläkt.

Vad är den värsta SÅRskadan ni råkat ut för?

Förra sommaren. Arabsto dräktig & gången 6 månader. Vi såg att hon haltade med vä bak & tog in henne i stallet för att titta läget. Vi hittar en stor reva på 20 cm lång uppemot ljumsken till & tänkte att vi tvättar rent & låter henne stå inne under natten. Det blödde inget.

Vi fick lite ångest & ringde efter en timme ut vet som kommer & tittar på det.
Han sätter sig på huk & stoppar in fingrarna i såret...sedan ser vi hur hela hans underarm försvinner upp i den här otroliga öppningen, rakt upp i buken på det dräktiga stoet.

Han tvättade rent, bedövade & hela den biten.
Vi hittade ingenting i hagen, stoet mår bra & förre nu i maj ett frisk stoföl :)

Avskuren sträcksena på ett bakben, jag hittade hästen i hagen med en släpande hov. Jacket in i benet var av en ståltråd. Jag såg benet där inne eftesom det inte blödde något, senbitarna stack fram en bit. Ja det var ingen trevlig syn.

Här är första bilden som togs, sen det börjat läka.
Ben1.jpg

För ca 3-4 år sen hade vi en häst i stallet över sommaren. Vi hittar hästen ute i hagen med 3 och ett halvt ben kan man nog säga. Hon hade antagligen sparkat mot hästarna i andra hagen och fastnat i undertråden i staketet. Hon lyckades slita loss allting i benet in till skelettet, benet bara hängde, det va riktigt hemskt. Blod överallt. Tyvärr fick hon avlivas samma dag då hon va gammal och inte skulle klara operationen.

Jag har inte varit med om några allvarliga sår på mina egna hästar ännu, har bara varit småsår som läkt lika snabbt dom bildats.

Ståltrådsskada:eek:...resulterade i att hela insidan av hasen var avskalad, inte ens en skinnslamsa hängde kvar, stort som en handflata. Tog många månader att få det att läka ihop men det läkte och hästen blev bra igen...men chocken av åsynen spökar ännu...:crazy:

För fem år sedan skulle vi starta en häst på Solvalla när hon plötsligt reser sig inne på banan när hon ska vända upp efter provstarten bakom bilen.

Hon slår runt, knäcker skalmen och kommer lös.
Banpersonalen märker inget, för ingen stänger grindarna och hästen drar av banan ut på stallbacken och försvinner runt hörnet med den trasiga vagnen efter sig.

Vi rusar efter och hittar henne mellan en stallvägg och en gödselcontainer.
När jag kommer fram ser jag blodet som rinner nerför bogen, och det är ingen vacker syn som möter oss när vi lyckas baxa ut henne.:cry:

Hon har sprungit rätt in i kanten på en järnbalk med bogen och har en halv meter L-format sår på halsen och bogen.
Såret går in till benet där det är som djupast och man kan i princip lyfta på hela skinnet på den sidan av halsen.:eek:

Leder in henne till kliniken där hon sys med ett par hundra stygn i flera lager.
Hon var så klart fruktansvärt stel veckorna efter, jag promenerade med henne flera gånger om dagen och hon blev långsamt bättre.
Det var nog inte många som trodde att hon skulle bli helt bra igen men
hon återhämtade sig förvånadsvärt fort och vann faktiskt ett lopp på V75 endast fem månader efter olyckan!

När min häst gick omkull i boxen och slet upp halva ansiktet på en hink.
Man såg rakt in till alla ben och huden hängde över mulen på honom. Min första tanke var bara att hur i helskotta ska jag få ner hästen till helsingborg utan att kunna lasta med en grimma. Men distriktarn kunde lappa ihop det men hon sa själv att det inte var säkert att det skulle lyckas.
Så här såg det ut direkt efter att hon hade lappat ihop honom

sr.jpg

Där ser det dock inte så farligt ut precis men i verkligheten var det fruktansvärt läskigt.
Det var en upplevelse att hantera honom i halsring i två månader efter iaf ;)

Den allra värsta sår skadan jag varit med om var på en inhyrd häst här hemma. Hon gick igenom grinden till hagen (en sådan grind som ser ut som ett elrep men är gummibandselastisk)
Den skalade hela frambenet så att kött och skinn hängde ner mot framknät. Som en osthyvel...

Sedan har jag ett sto som varit en olyckskorp. Redan dagen efter att jag köpte henne gick hon igenom ett staket och fick ett djupt sticksår i benet.
Det läkte och blev bra.

Några år senare så gick de i en hage med en maskinhall. Där hade hon på något sätt fått benet under olåtkanten och skar sig iframknät. En skada som var närmare 8cm djup. Det gick bra det med.

Skulle lämna henne på betäckning ytterligare några år senare.
Då blev det åska och i hagen fanns några åskrädda ston som började skena. Vilket mitt sto med gjorde och sprang in i ett stenparti. Där hon skar upp sig på senan. http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12690000-12699999/500x375/12696420.jpg Eftersom det tog ett tag innan veterinären kom så gick det inte att sy utan det fick självläka.

Men det som skulle stoppa hennes karriär som ridhäst blev denna skadan:http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12690000-12699999/500x375/12696415.jpg
När veterinären var här så trodde han att det var ett skrubbsår. Och ordinerade boxvila, pencillin och smärtslindrande.
Det visade sig senare att muskeln var spräckt och hon nu har fått en konstig gång som gör att hon bara klarar ridning på raktspår någon gång då och då...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka