Vilka westerngrenar finns det?

S

sandraR

Hej! Jag vill prova på lite western med min häst men kan i stort sett ingenting om det. Så nu undrar jag om ni kan skriva t.ex: Sidepull = "vad man gör" osv. om nu sidepull var en av grejerna? Såg något om det i ett forum längre ner. Tacksam för alla svar ! :)
Kramar Sandra.

Sv: Vilka westerngrenar finns det?

*puttar*
Vill också veta mer om western :laugh:

Sidepull anses som ett träningsredskap och är därför inte tävlingsgodkänt.

Om man vill börja med western så kan man gott ha sin gamla utrustning i början och träna med. Man kan få in "tänket" oavsett utrustning på hästen. Och om man vill ut och tävla så kan man starta i den lägsta klassen oavsett utrustning. Det viktigaste är att man kommer ut.

Sen finns det en uppsjö av olika grenar. Man kan rida trail om man har en lyhörd och uppmärksam häst. Pleasure om man har en häst med bra, mjuka gångarter, reining om man har en häst med bra galopp som kan byta galopp osv. Det finns grenar som passar alla.

Här finns det utförlig information på svenska
http://www.wras.se/index.asp

Det är kanske lättare om du skriver specifika frågor som du vill ha svar på så svarar vi direkt på de istället :)

Snor tråden lite och frågor lite... :angel:
Jag blev nyfiken på Versatile Horse, Trail och Western Horsemanship. Är det bra at börja med om man inte ridit Western förut?
Har ni några bilder eller tips på hur man kan träna lite på de här grenarna om ridit engelsk ridning förut?
Trail liknar bruksridning av vad jag läst, och jag har tränat min häst lite i det så tror att det inte skulle vara något problem.
Har man en annan sorts sits i western än i engelsk ridning?
Hur ska hästens form se ut? Bild?

Tack för svar :D

gå in och titta lite på youtube, slå på de grenar du är intresserad av, vill du se de riktiga proffsen så leta på aqha world show + den gren du vill se, alltid roligt att se dom som är riktigt duktiga.

Jag gillar själv de grenar du har nämnt, trail är fantastiskt roligt, så jag tycker naturligtvis att dessa grenar är utmärkta att börja med :). Det finns svåra moment inom alla westerngrenar så det finns nog ingen gren som är bättre/lättare att börja med än en annan, utan bäst är att börja med det som man tycker är roligt och börja med de lättare momenten och jobba dig sedan uppåt, ta hjälp av en tränare.

Senast ändrad av en moderator:

Ok!
Ska ta och kolla på youtube. Jag tycker att western ridning ser otroligt roligt ut, och eftersom att jag mer eller mindre tappat lusten på ridning så kan det här nog vara bra att testa för att få upp intresset igen. Jag blir jätteinspirerad av att kolla på de som rider western, ser så häftigt ut :D

Kom på två frågor till!
Jag har ju en ponny, kan man tävla ponnier i western? Han är en d-ponny och egentligen väldigt överuxen (154cm med skor...), kan man vara med i hästklasser då?

Min ponny är utbilidad i engelsk ridning, men trail verkar det ju inte vara jätte avancerade övningar i. Kan det funka att skola om honom om jag tar hjälp av tränare?

Tack! :laugh:

är han 154 så är han ju ingen ponny iofs... ;) Dock går ponny och stor häst i samma klasser inom western så det är ingen fara.

Alla hästar går att träna till westernridning, även om alla givetvis inte blir bra på allt. Ta gärna hjälp av tränare och läs allt du kommer över om det hela. Trail är en bra gren att börja med tycker jag, men det är inte lika enkelt som det ser ut...

Inom westernridningen tävlar ponnyer och stora hästar tillsammans så det går alldeles utmärkt!!!

Ok, vilken tur! Och lätt tror jag verkligen inte det är, har provat bruksridning förut och det är ju ganska likt, men jättesvårt. ;) Tror att det ska passa ponnyn bäst och det ser väldigt roligt ut.
Kom på lite fler frågor.

Antar att man får rida med hjälm, men hur vanligt är det? Kan man rida med väst också? Vad har man annars på sig? Jeans och skjorta är det jag sett :)

Vilka sorters bett får man ha? Jag brukar rida på tredelat, rakt eller sidepull. Tänkte att ett svagt hackamore nog borde funka på honom...

Tack så jättemycket för hjälpan :D

Sidepull är inte godkänt på tävling. Inte hackamore häller, utan då får du rida på bosal.

Bild:
22002991.jpg

nähä, ok. Hur funkar en sån?
Förlåt för att jag överröser er med frågor, men lika bra att passa på när det går :angel:

Hittade en gammal tråd om bosal!
Vilka "vanliga" bett får man rida med på tävling? :laugh:

Två och tredelat tränsbett, rakt är jag faktiskt osäker på... har ingen regelbok tillhands.
Sen är det ju stångbett men det är kanske inte aktuellt än på ett tag? :)

Då är det ju jättebra eftersom att min häst trivs bäst med träns bett!
Stångbett väntar jag med ;)

Här kommer mer frågor :angel::
Rider man med en hand när man rider med tränsbett? Har man då långa delade tyglar?

Tack igen :D

Du ska ha: hjälm eller hatt, byxor av jeans snitt, långärmad skjorta med krage (eller s.k. slinky, typ tunn polotröja)

Du får ha: chaps, väst och sporrar, men det är inget måste.

Hästen ska ha westernsadel med bom och träns med godkänt bett eller bosal (se ovan). Inga benskydd är tillåtna utom i reining, versatile horse och western horsemanship.

Hjälm förekommer, och är ett måste om du är under 16 år, men det är inte så vanligt. Enligt min erfarenhet är det i alla fall ingen som tittar snett på någon som har hjälm, utan det är helt accepterat.

Du måste ha delade tyglar till tränsbett (om du inte rider roping eller barrelrace eller nåt åt det hållet) och du ska hålla dem med två händer. Det är bara när man rider på stång som man håller med en hand.

Ok, tack! :laugh:
Hörde av en att man inte behöver westernsadel när man rider i den lägsta klassen, stämmer det? Jag är ju inte säker på om jag kommer tycka att det är kul med trail eller western ridning och då känns det lite onödigt att köpa en helt ny sadel :/.
Fast egentligen tycker jag att trail verkar vara som gjort för mig och min häst :D

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 624
Senast: Nepenthe
·
Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma...
2
Svar
22
· Visningar
1 091
Senast: dobbis
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 969
Senast: Bowman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka