Vilka vaccinationer? sällskap vs utställning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 598
B

BeastieBabe

Ja hunden vi har nu är ju sällskapshund, och han har fått vaccinationer för underhållsbehov så att säga (parvo+valp(?) vid 3mån, tetanus 2-3 ggr på 11 år).. men nya hunden tänkte jag eventuellt ställa och då är det ju mer noggrannt med vaccinationerna..

så vilka vaccinationer gör man regelbundet, hur många grundvaccineringar är det av dem och hur ofta är det "påfyllning"..

ja det är en pudel, om det är någon rasskillnad :)

tack på förhand :bow:

Sv: Vilka vaccinationer? sällskap vs utställning

Bestämmelser om vaccineringar för utställning kan du se på www.skk.se
Eftersom det kan vara ändringar i bestämmelserna så bör man kolla där lite då och då. Dels kan det bero på att det kommer nya vacciner och dels kan det bero på om det bryter ut en epidemi av något slag. Bestämmelser om vaccineringar för att få hundpass kan du se på www.sjv.se och där kan du även se andra bestämmelser om du vill ta hunden med dig ut i Europa.

Jag glömde säga att man bör även vaccinera mot kennelhosta. Även det är varierande intervall beroende på typ av vaccin.

Senast ändrad:

så valpsjuka skall man vaccinera mot vid 3 månaders ålder, 10 månaders ålder och sedan vart fjärde år? har jag förstått det rätt nu? isf har min hund inte fått 10 månadersprutan.. och det är ju knepigt..

det framgår inte hur ofta det skall vaccineras mot parvo, kennelhosta och tetanus.. Dom sprutorna är med andra ord helt onödiga om man inte ställer ut?

Såhär vaccinerar vi:
8 och 12 veckors ålder: parvo, valpsjuka, smittsam hepatit och kennelhosta
1 års ålder: samma som ovan
Därefter kennelhosta varje år och parvo, valpsjuka, smittsam hepatit var tredje år.

ok, det låter ju vettigt.. men du vaccinerar inte mot stelkramp?

Nej stelkramp är väldigt ovanligt på hund och inget man brukar vaccinera mot.

Jag vaccinerar, enl de senaste rekommendationerna, vartannat år mot parvo och valpsjuka. Övrigt vaccinerar jag inte mot (stelkramp vetefan faktiskt, tror inte det)

Ang valpsjuka/parvo så om de får första sprutan som vuxen, så räcker det tydligen med en, så borde inte göra så mkt med den missade tiomånaders.

Jag har frågat SLU samt min hemmavet, båda sa vartannatårsvacc mot parvo och valpsjuka, så det jag går på. Blir snurrig på alla olika rek man får. Hanen vacc ju av SLU gratis som bonus eftersom han är blodgivare, så är ingen ekonomisk anledning jag inte vacc mot kennelhosta förresten.

På kliniken jag jobbar på körde vi också på vartannat år tidigare, men nu har vi gått över till var tredje.

Det allra bästa är om du kontaktar den veterinär som har vaccinerat din valp/hund tidigare. Det kan vara olika intervall beroende typ av vaccin.

Givetvis bör man vaccinera mot parvo även om man inte ställer ut. Smitta kan finnas i vilken hund som helst. Trots allt så finns det smuggelhundar (tyvärr även svenska hundar) som är helt ovaccinerade. 1 eller 2 års intervall beroende på typ av vaccin.

Om vi tar t ex vaccination mot rabies, om hunden har pass, så kan det variera i intervall mellan 1 och 3 år emellan vaccinationerna beroende på vilket vaccin just den veterinär man går till använder. Man bör även vaccinera mot Lepto, även om bestämmelserna säger att det egentligen inte behövs.

Valpsjuka har 2 eller 4 års intervall, återigen beroende på typ av vaccin, Kennelhosta har 1 eller 2 års intervall.

Stelkramp har jag inte hört att man vaccinerar hundar mot.

Det bästa är om man anlitar en veterinär som skickar ut kallelse till de olika vaccinationerna. Samtidigt måste man ha koll själv, någonting kan ju gå snett så att kallelsen försvinner på vägen.

ok.. det snurrar i huvudet på mig med..

8v, 12v & 1år : Valp, parvo, smittsam hepatit
därefter samma kur vartannat år

Kennelhostan, hur vanlig är den utanför kennlar? min hund kommer inte att besöka någon kennel, vi har ingen kennel i närheten och han går inte på hunddagis utan träffar bara de hundar som bor i området..

Vad gäller kennelhosta, så när mina vaccinerats har vet helt sonika frågat 'ställer du ut? går den på dagis? Träffar den mycket främmande hundar? har den någon kompis som går på dagis/träffar många främmande hundar?' När jag svarat nej på alla frågor har samtliga tyckt det varit överflödigt med vacc mot kennelhosta.

Förr vacc jag varje år, då ansåg de ju att parvo och/eller valpsjuka låg årligen md, så då fick de hela kittet. När intervallet ändrades till vartannat år för parvo/valpsjuka så hade ju jag ingen aning om det, utan bokade tid för den årliga vacc. Och när jag kom dit tyckte vet att 'vill du verkligen vacc? Jag kan göra det, det är din pengar, men behöver du verkligen kennelhostan känner du, om inte beh du inte vacc förrän nästa år?'

(Jag har ingen koll på vilken sorts vaccin mina får dhpp-nåt, jag bokar in tid för vacc och sen sköter vet resten ;))

Men som sagt, samtliga har so far ansett mina inte behöver kennelhosta om inte JAG känner att 'joo, jag vill ha det'. Så tror smittrisken är låg för hund som mina, eller som din?

Om någon av hundarna i området är på tex hunddagis och de får in smittan där så är risken stor att den för över smittan på din hund med.

ja, nu har jag googlat lite (hittade intervet) och det som beskrivs som kennelhosta låter ju äckligt likt det min hund haft i flera år, dvs hostningar och närapå kräkning vid upphetsning.. veterinären som röntgat Kasper har sagt att en förträngning av luftröret är orsaken, Kasper har en förträngning precis före luftrören delar sig så vi har ju givetvis trott på veterinären.. shit..

vi får ju hem valpen på söndag om 2 veckor.. då helt nyvaccinerad.. hur stor är risken att valpen skulle smittas? Om jag vaccar Kasper imorgon, när ger det ett fullgott skydd?

jag får ringa vet imorgon få se om man kan få tid för en vacc av Kasper redan imorgon..

*svär en ramsa* jag får ju nästan panik, vi kan ju inte avboka valpen.. jag har ju letat efter just en silver mellanhane i ett helt år.. :(

Jag vaccinerar min hund varje år mot kennelhostan och resten vart annat år.

Om din hund har haft hostan i flera år skulle jag inte tro att den hela tiden går runt med kennelhosta. Det går nämligen över.
Däremot så kanske det har gett nån påföljd på luftrör eller lungor och det är därför han hostar.

Jag skulle ta hem valpen om jag var du.

Ett vaccin tar ca 2 veckor innan det ger skydd, men inget vacc mot kennelhosta som finns nu ger 100% skydd. Däremot ger det lindrigare och kortvarigare hosta.

Själv vaccinerar jag min hund varje år mot kennelhosta och vartannat år mot parvo, HCC och valpsjuka.

Om din hund haft hosta i flera år, då är det inte kennelhosta. Kennelhosta är precis som vår influensa, en virusinfektion, som gör dom sjuka i några veckor, med mycket nysande och snor, skrällig hosta och ibland feber, sen frisknar de flesta till, någon kan få följdsjukdomar precis som vi kan få av flunsa, som t.ex. lunginflammation. Om jag var du så skulle jag tro på din veterinär i detta fallet, för ett par år, så länge har dom inte kennelhosta. Ta hem din valp du.

tusen tack både Hemlig och Frej :bow:

jag blev riktigt nervös ett tag.. men jag ska ta å vaccinera gamlingen ändå, det var ju ett tag sen han fick nåt.. :crazy: usch va ja känner mig som en dålig hundägare :( man litar ju på veterinären..

får se till att göra allt riktigt med den nya.. *lovar*

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 706
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka