vilka skydd skulle ni ha?

NightRain

Trådstartare
Det är så att jag snart ska sätta igång min häst på allvar.. å de jag ska göra då är ut å skritta i skogen bland stock å sten där inga stigar finns för vill bygga rygg osv men då min häst är lite klantig å inte alltid har med sig hovarna så är jag lite orolig att pinnar osv sticker upp å kanske gör illa honom på benen...

vilken sorts benskydd skulle ni använda?

känns inte som att senskydd å bakstrykkapor skyddar så mycket i detta ändamål..

funderade på nån slags av heltäckande skydd..
men vad tycker ni??

Sv: vilka skydd skulle ni ha?

Jag gillar Professionals choice smb-skydd (heter elite osv). Sitter bra (på mina ponnyer), täcker bra och håller bra.

Min erfarenhet är att det sällan blir några skador när man rider offroad, inte ens med klantiga/nonchalanta hästar. Har tex (oplanerat) ridit tvärsöver kalhyggen med ris och stockar utan bekymmer, flera gånger.

Fördelen med skydd är ju att de skyddar, nackdelen är ju att hästen aldrig får nån anledning till att skärpa till sig och vara försiktig med fötterna eftersom den aldrig känner av pinnar och sånt.

Om jag trots allt hade velat ha skydd på en sån här häst så hade jag valt vanliga strykkappor (höga runt om) eller kanske nåt heltäckande. Jag hade dock börjat utan.
(Om inte hästen behöver skydd för att den stryker sig, såklart. Då blir det ju en annan femma). :)

jag brukar inte ha skydd i vanliga fall.. men när jag medvetet vet att jag ska ut i sån terräng så känns de som att jag vill ha den "försäkringen" för skulle itne förvåna mig om de händer nåt bara för de:P

Jag hade köpt vanliga damasker som går runt om.

Jag använder nästan alltid skydd, men har gått mer och mer åt att ha lätta skydd som andas. Jag har skydd från Tri-Zone, deras allroundskydd som jag använder mest. Men även vanliga, billiga, märkeslösa damasker från typ Börjes används flitigt här. Så jag har sålt de flesta av mina fancy Veredus-skydd osv, jag föredrar mer funktionsskydd.

tack.. hur lätt är de egentligen att en pinne typ sticker upp under skydden när man har sånna "vanliga"? tänkte mer när man har helt heltäckande så kan ju inget sticka under skyddet å skada.. men risken kanske inte är så stor med vanliga damasker heller..?

Jag skulle säga att risken är väldigt liten. Jag har ridit i skog och mark 3-5 dagar i veckan sedan 1999, med benskydd, och aldrig varit med om att hästen fått skador på benen pga terrängen.

okej vad bra.. =) för känner ändå liksom att jag vill ha skydd nä rjag ver hur de ser ut där i skogen.. men tyvärr så många som bara skriker "använd inte skydd!" men tycker d eär en billig försäkring.. olyckan kan trots allt vara framme även om man har en häst som har koll på benen för finns ju saker under mossa osv som man itne ser å de kan ju hästen med trampa på.. har nämligen själv gjort mig riktigt illa nä rman går i skogen å jag vill påstå att jag har bra koll på mina fötter:P

sånna där damasker som går runt kotan.. är de samma för både fram å bak? alltså är dom likadana så att jag kan ha dom både fram å bak?

De brukar se likadana ut fram och bak, men ev behöver man ha olika storlekar. Hööks har liknande som Professional's choice, de heter Expert Equi-Guard. Jag brukar ha liknande runt om plus boots när jag rider i obanad terräng, känns tryggast så.

okej. tack så mycket. jag fick tag i ett par lättvikts terräng skydd bak som jag tänkte använda(om han kan ha dom) så vill ha sådana heltäckande fram

Och jag skulle ha ridit utan. Rider min travare i skogen, helt offroad och han styper på platta backen, han lyfter alltså inte på benen och efter några minuter i skogen lär han sig att han faktiskt måste lyfta på fötterna för att inte gå omkull. Han har aldrig fått en endaste rispa eller liknande på sina ben.

:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 229
Utrustning Billighetssenskydden håller inte måttet i skogen (dålig kvalité), så behöver köpa nya skydd att rida med i skogen. Hästen är framåt i... 2
Svar
28
· Visningar
3 002
Träning Nu blev jag förvirrad. Har läst olika om att rida t.ex i skritt. Å ena sidan att det är så bra t.ex vid uteritt och bygga upp hästen (...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare... 2
Svar
23
· Visningar
7 043
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10