Vilka ska ni betäcka med år 2008?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 388
S

__Stilett__

Berätta lite vad för sto ni har, vilken hingst ni ska använda. Varför ni valt den kombinationen. När har ni planerat att betäcka era ston osv? Även korsningar o sådant. Inte bara halvblod nu. (men givetvis dom också)

(vet inte om det finns ngn sådan tråd innan, men jag såg ingen nu när jag kollade)

Sv: Vilka ska ni betäcka med år 2008?

Jag har 2 dräktiga ston, så jag vill se mina föl först innan jag bestämmer hingst, kanske samma eller en favorit som inte kunde skicka semin förra året, får se ,de är dräktiga med Silvermoon (far till Matiné) och First Wish nu. Favoriten är Florencio. Ville först ha Fielmann, som tyvärr dog. (pga hans fina fbl-inslag av Lauries Crusador) Stona är ett nästan rent fullblod och en som är avlad på fullblod/Landgraf-blod och har svårklass-avkommor i dressyr och hoppning

Har ett dräktigt hbl sto som fölar månadsskiftet april/maj, planerar att betäcka om henne på 30 dagars brunsten, men velar lite med hingst...
Stammen är inte så jätteflashig, e Rocky 770-Elizar-Singapore.
Något tyngre modell, långlinjerad o lågställd, ett hjärta av guld o hoppar som en katt!

Har en riktigt snygg 5 åring efter henne o Le Mans xx, därav funderar jag på fbl igen o då Mr Carrera, han är en av kandidaterna.
Hon har oxå en 2 åring efter Acacio, oxå en fin häst, tyvärr blir hon inte så stor.
Kanditat nr 2 efter Mr Carrera är Lasandos, det är mellan de två det står i dagsläget, sen får vi se efter hingstvisningarna.... :D

Har ett sto e:Shiva du loup-Eminent som är dräktig med Don Primero och hon ska föla i mitten av april. Hon ska inte betäckas om.
Sen har jag köpt en nytt sto e:Chapman-Strauss som jag ska betäcka med Don Primero i vår. (Han är favoriten.. :love:)

Jag har ett sto som är dräktigt nu och ska föla i början av april.
Tänkte betäcka henne på 30 dygns brunsten med Majim G (tror jag, är ej 100% än:o)

Sen letar jag efter ett hoppstamat sto som jag kan låna till avel ett par år och hittar jag nått skulle jag gärna vilja betäcka med Camaro M :love: Tycker att han är grymt snygg!!!!:banana:

Jag har ett sto e.Chapman-Abbe-Caracas-Corso som nu är dräktig med Herzensdieb som troligtvis ska föla i början på juni har dock för vana att överaska alla, har ibland fölat tidigare eller senare än beräknat man blir inte klok på henne.
Jag tänker betäcka om henne med Hampton som är e.His Highness om han blir godkännd i Sverige, sådant vet man alldrig så nu funderar jag på vilken hingst jag ska ha som reserv ifall att.
Jag betäcker nog 30dygns brunsten.

Jag skall seminera mitt fbl sto e: Exceller -Nicke- Kew gardens. Hon är inte dräktig nu favoriterna nu innan alla visningar och bruksprov:D är Ludwigs Champion, Bocelli och Rubinrot.
Fast det kommer nog ältas fler hingstnamn innan vi står på stationen:angel:.

Sen har jag ett sto e: Dragon -LongJohn** och hon kommer troligen betäckas med Haydn igen då jag är mkt nöjd med hennes -07:a efter honom.

Jag har 3 ston, alla fullblod. Jag har tänkt betäcka 2 av dom i år. Har inte tid med 3 fölungar och inte råd för tillfället heller, bättre att använda hingstar man verkligen vill ha och betäcka 2 ston istället för att betäcka 3 ston och välja bort hingstar pga att de är för dyra resonerar jag. Men eftersom jag hoppas på att vinna på lotto så lurar jag självklart lite på hingstar till alla 3...

Ena stoet "den gamla" är e: 88an, nu dräktig med Looping, beräknad till 6maj, har tänkt betäcka om henne på 30dagars. Jag har bestämt mig för att göra en anglo avkomma, vilken hingst det blir vet jag inte riktigt än men jag har en som jag är väldigt sugen på..

Sen har vi 6 åringen, hon ska bara betäckas om 5åringen ska stå över i år, annars ska hon få ut på tävlingsbanan några år. Hon är dräktig med Alligatorn nu och det är möjligt att jag väljer honom igen om årets föl blir fint eller en hingst (ska spara ett sto föl undan henne tänkte jag...) Hon är e: Funambule men har en del dressyrblod bakom sig så det kan bli en dressyr hingst också, Friendship eller Esteban xx gillar jag då.. Fölar 9 maj och ska isf betäckas om på 30dagars. Här velar jag dock hejvilt och har egentligen inga klara kandidater :crazy:
Ludvigs Champion är också intressant... Om han nu går igenom igen dvs, sen kan det ju dyka upp nåt annant intressant på bruksprovet :angel:

Sista damen är nu dräktig med 88an, ska föla 30 maj, liiite sent egentligen tycker jag så jag funderar på om jag ska spruta henne efter fölbrunsten så hon blir betäckt nån vecka-10dagar tidigare.
Ville egentligen ha Richard Of York eller Funambule till henne (galoppavkomma alltså) men den ena är det långt till och den andra är fullbokad. Har inte ens funderat på halvblods hingst till henne så här är jag helt :confused: på vad jag ska välja..
Business x kanske.. Eller Majim.. hmm det blir svårt.

Gissar på att det väl lär bli så att jag bestämmer mig på väg till stationen eller samma dag jag ska åka till hingsten haha
Ska dock på hingstvisning och bruksprovet så det kanske kan bringa lite klarhet.
Ska bara bestämma mig vilket av de två yngre stona som ska betäckas.. :eek:

Jag har ochså 3 ston och en salig blandning o olika typer.

16åring E:Oglio xx -Arsenal är i år dräktig med cremello hingsten Perlino (vill ha färgen o så passade han henne lyckligtvis ochså)
vet inte vad hon ger då detta är 1:a fölet,hon är själv hopphäst på MVS nivå (tävlad tills TR sa stopp) på henne är enda kravet att "pojkvännen" ska vara långbent i fram då hon själv är lågställd.
Laptop???

11åring E:conquest M-Alexander,har haft 1 föl hos sin uppfödare så det har jag bara sett fölbild av då han förolyckades i hagen som 7mån.hon är ganska komplett,nätt,docksöt,välgående (tävlad MB dressyr,LB hopp)men med något långa/veka kotor.
Där vill jag gärna behålla färgen (hon är svettfux med mycket vitt,troligen sabino) har fantiserat om allt från Falsterbo,cannavaro till blue hors 2 nya hingstar Dolittle o Lodestar eller Don Laurie (han står dock i finland nästa år) godsend de reverdy eller Laptop även där

Sist o minst min avatar guling,hon har haft 2 föl med två vitt skillda hingstar,ger trots sitt eget utseende högställt o ädelt men törs inte chansa på några köttbulle hingstar :o där har jag änså länge inte en ledtråd egentligen,finns två xx palominohingstar jag skulle kunna tänka mig men risken för cremelloavkomma är stor och en sådan vill jag inte ha,trots färgen
Förslag är välkommet,kommer självklart att kika på både vårat o DK bruksprov/kåring

finns två xx palominohingstar jag skulle kunna tänka mig men risken för cremelloavkomma är stor och en sådan vill jag inte ha,trots färgen

Men gulanlag finns väl inte bland engelska fullblod? Det måste väl ändå vara flaxfux du menar och då finns det ju ingen risk för dubbelgul avkomma. Rätta mig om jag har fel! /AFF

jodå XX finns både som "gul" och skäck faktiskt
Det finns palomino xx hingst både i DK,england o tyskland och själklart en hel drös i USA

jodå XX finns både som "gul" och skäck faktiskt
Det finns palomino xx hingst både i DK,england o tyskland och själklart en hel drös i USA

Jaha! Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag! Fast med skäck menar du väl sabino? /AFF

Jag kommer att ha två ston i vår som ska betäckas.

Först mitt eget e: Napoleon-Pajazzo-Labrador Hon kommer att föla i månadsskiftet maj/juni. Huvudkandidaten just nu är Black coffee men det kan hinna ändra sig under våren. Kommer troligtvis att skicka iväg henne på 9 dagarsbrunsten så dom får spruta igång henne för jag skulle gärna vilja ha ett lite tidigare föl, men jag har inte riktigt bestämt mig (är egentligen lite emot att göra så).

Den andra är mitt stos gamla mamma som jag ska få hem e: Pajazzo-Labrador-Gladiator. Har ej varit dräktig sedan jag ägde henne och tog föl på henne (fölade senast -94, ovanstående sto) Henne har jag inte bestämt riktigt ännu vad det blir men det lutar åt antingen Santana, Nobel eller Lambourghini i dagsläget. Vill ha någon med riktigt hög dräktighet eftersom hon är lite till åren kommer (f:-90). Tänkte skicka iväg henne på betäckning under mars/april så man har lite tid på sig om det inte tar sig. Vill gärna ha fölningarna så nära varandra som möjligt, därav funderingen med att skicka sto 1 på 9 dagars brunsten.

Det här med vilka ston som skall betäckas...respektive vilka hingstar som skall användas är ett kärt diskussionsämne här hemma....och slutligen bestämmer vi oss normalt inte förrän i allra sista sekunden...

Men...så långt planerna är komna nu så betäcker vi 2008 tre av våra ston;

1. Boette e.Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx (12 år, fem föl)
Fick 2007 en hingst e. Florencio I som blev en riktig fullträff. Hon är återigen dräktig med Florencio I och beräknas föla i slutet av april. Blir även årets föl riktigt fint överväger vi absolut att använda Florencio igen med det är mycket lockande att försöka med Florestan själv på henne om nu någon tar in på honom i år.

2. Meja e.Métall-Bolero-Pajazzo (3 år) (dotter till ovanstående)
Om Meja inte helt gör bort sig på treårstest blir det betäckning i år. Till henne funderar vi över Bocelli, Figaro R eller Florencio I. Eller varför inte Don Primero, Belissimo M eller Rubin Royal(om nu någon tar in på den sistnämnde)

3. Miramis e. Master-Napoleon-Kew Gardens xx (10 år, 2 föl)
Fick 2007 ett riktigt fint stoföl e. Don Primero som vi efter många om och men bestämt oss för att behålla. Nu dräktig med Figaro R med beräknad fölning i mitten av maj.
Till Miramis funderar vi på Don Romantic eller beroende på hur årets föl blir, återigen Florestanblod på henne. Jag skulle dessutom gärna använda Rubin Royal till henne också...eller kanske jag till och med kan tänka mig honom till alla stona något år...och då får vi kanske se till att själva importera om nu ingen annan gör det.

Detta särskilt som vi är otroligt nöjda med vår uppfödning -06 efter RR både vad gäller exteriör, gångarter och framförallt temperament.
Helt enkelt en häst som gör en glad på alla plan..:))

Jag har ett halvblodssto f.-98 e.D-Day 935 ue.Martini 744 som är betäckt med Cairo 869. Hon kommer nog att få stå över hingst till våren och vänta tills nästa år och så betäcker jag mitt arabsto nu istället, antingen med en halvblodshingst eller en arabhingst. Jag har inte bestämt mig för någon ännu, men Nobel skulle nog kunna passa henne, men som sagt inget bestämt.

Vi har två ston som förhoppningsvis skall betäckas i år. Har inte bestämmt oss alls ännu men har lite funderingar i alla fall.
Ett är e: Jasper ue: Rockad hon är nu dräktigt med Hip Hop och fölar i slutet på juni, så vi får väl se om vi hinner få henne dräktig igen.

Några hingstar vi funderar på är Tsarevitj, Cartier, Mighty Magic, Saint amour sen finns en liten fundering på att ta en dressyrhingst men där har jag ingen koll alls men ett krav är bra ridbarhet och ganska kort rygg. Sen kan det ju alltid dyka upp något nytt intressant!

Den andra är e: Little Boy ue: Cordon Blue där funderar vi på Aerline H, Cortus, Cartier, Alligator fontaine

Tvivlar på att Bollerup har Florestan -08. Var/är själv intresserad av honom. Men... sperman är kass:cry:, när jag pratade med dom så trodde dom att inget av stona som seminerats var dräktig. Dock var det något sto kvar att kolla då.

Tack för upplysningen...men väldigt trist information...

Då räcker det säkert inte att ha ett riktigt fertilt sto...

Men...jättebra att veta reda nu så slipper vi fundera vidare på Florestan och kan istället gå vidare med andra hingstfunderingar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka