Vilka schabrak?

Amore

Trådstartare
Vilka schabrak har ni till era isisar? Jag har svårt att hitta några som ligger bra tycker jag... :mad:

Sv: Vilka schabrak?

Hansbo, jacson, mias, horze och så har jag nåt från hööks också. Alla i stl ponnydressyr, alla ligger fint.

Jag har helt vanliga schabrak ifrån hööks, i storlek full och dom ligger jättebra :)

Jag har helt slutat med schabrak / vojlock. Såfort jag lägger en sådan under sadeln (ffa när hästen har vinterpäls) så ligger sadeln inte still längre - blir som en "luftkudde" som allt glider runt på. Använder fårskinnspad eller teddypad istället - funkar mycket bättre.

Fårskinnspaden är en Mattes-pad (med kanal för ryggraden) och teddypadarna är från Hööks respektive GeKås.

Aha! Kanske ska testa det i så fall :)

Har en vojlock från hööks (showmaster) i strl pony och ett schabrak och en vojlock från horze, båda ligger liksom inte på ryggen utan bullar upp sig... ska kolla om jag har nån bild så ni förstår. Har iof ett schabrak från hööks som ligger bra, tror det är i strl full... kanske så enkelt som att byta upp sig i strl? Men det schabraket täcker iof nästan hela ryggen :angel:

Tänkte om det var nån "islandshäst-grej" att de har andra proportioner... men tydligen inte :crazy::o

Jag har ett vitt schabrak från Kavalkade, Mias RS, Hansbo Ridsport, mfl.

kanske så enkelt som att byta upp sig i strl? Men det schabraket täcker iof nästan hela ryggen

Ja, det tror jag! Full funkar perfekt på min islänning, samt på syrrans hästar som är mindre än min i storlek :)

Hej

Har ridit med schabrak i flera år men har nu sedan några måndader bytt och rider nu med vojlock och trivs bra med det.

//Fatima

Kan du ha ponnystrl på dina stora hästar?
Draumur är ju ca 1,45+ och drar full i nästan allt & 1,45 i täcken ^^
Schabrak blir cob eller full.

Jag har ponny på schabraken.
Dom blir så stora annars.
Ási har 135 i täcken (ligger nog egentligen på 130, men finns ju inte direkt gott om såna storlekar)
Lillen ligger också numera på 135 i täcken.
Dom har cob på allt annat, senskydden är i ponny.

Jag tror det hm ska kolla återkommer i morgon, hur som helst så är det vojlock från mias det är helt underbar :)
Hör av dig via pm om du vill veta mer om den.

Mvh Fatima

Jo det med förstås, men har man en större häst är det ju inte ovanligt att man har en lite större sadel heller ;)

Men då är min kille större/grövre iaf, han drar ju 145 i täcken den bjässen.
Ponny ser minimalt ut på honom :p

men sadeln är ju utpassad efter ryttarens storlek på rumpan :p
antalet tum alltså.
Sen så har ju många islandshästar väldigt kort rygg, strl full på mina hästar går ut till virveln ..

Halvt knapplån

Fast om man har lite extra space bakom sadel ska man gärna utnyttja den så trycket blir mer fördelat. Dock kanske man inte ska sätta en 16"-rumpa i en 18"-sadel´.

Jo den skall ju passa både hästens storlek + ryttarrumpan.
Nu är inte min sadel så bra till han längre, han har fått mycket ryggmuskler så nu börjar den bli lite trång, skall därför byta sadel snart. :) (Och jag rider med padd just nu så att sadeln inte trycker, en temporär lösning.)

Ja Draumur hör inte till kort-ryggs skalan tydligen :p
Han har ju lååång passhästkropp med långa ben och lång rygg.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 035
Senast: Freazer
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka