Vilka regler har ni för era inhyrda?

H

Hilona2003

Tänkte det kunde vara kul, nyfiken som jag är, att veta hur andra stallägare har det med olika regler osv.

Några av våra regler:

Koppeltvång hela anläggningen
Plocka upp skit efter sina djur (häst, hund) som ligger på stallplan och den närmaste biten av grusvägarna
Vara färdiga ca 21.00 om kvällarna (har man träning rä ju det en sak, men inte varje dag)
Hålla rent omkring sig
Inte uppsöka oss som bor på gården om vi inte är ute i stallet/på gården, om det inte är akut.
Vid ridning i manegen ska alla skitar plockas upp.

Hm...det var några av dem!

Sv: Vilka regler har ni för era inhyrda?

Vi har inga regler. Vi är vuxna och kan bete oss därefter.

Måste man ha regler får att man ska plocka upp skit efter sig?

För att man ska hålla rent efter sig?

Att man ska vara klar i stallet vid 21?

Hrm. Känns som om folk lever på olika planeter ibland... Allt ovan ser jag som självklarheter, liksom de andra i vårt stall!

Sunt förnuft funkar bra.

När jag skaffat eget:

Alla djur ska behandlas väl och med respekt.
Våld är inte tillåtet.
I stallet är det inte tillåtet att springa eller föra oväsen.
Hundar får vistas på anläggningen på ägarens ansvar - även lösa om möjligt.
Man plockar efter alla sina djur.
Man hjälps åt att hålla ordning och reda.
Grimmor får inte hänga i fastbundna grimskaft (utan häst).
Varje kontraktskrivare (hyra av stallplats) ansvarar för att de som personen tar till anläggningen sköter sig och följer regler som gäller.
Undvika att gå upp till husen hos oss som bor på gården.
Det är tillåtet att rida och hantera hästar utan utrustning om detta görs på ett korrekt sätt och ingen utsätts för risk i samband med detta.
Utrustning, material och redskap förvaras på angiven plats.
Rökning är absolut förbjuden, förutom på angiven plats.
Rökning till häst är inte tillåten på anläggningen.
Hästarna behöver vara ifred nattetid (med plats för undantag).

med mera..

Tyvärr har jag varit med om det. Och nej, folk kan inte använda sitt sunda förnufft. Framförallt inte vuxna.

varför så tidigt som 21? hur länge är hästarna ensamma i stallet nattetid? de sover ändå bara 3 timmar mellan 01 och 04..

om det stör er som bor på gården förstår jag men annars kan man ju ha 23 som sista tid.. på sommaren vill man kanske hellre rida sent på kvällen än att skubba runt i hettan..

Hrm. Känns som om folk lever på olika planeter ibland... Allt ovan ser jag som självklarheter, liksom de andra i vårt stall!

Sunt förnuft funkar bra.

Hmm, tyvärr kan inte alla vuxna använda s k sunt förnuft.
Det beror ju på vilket "sunt förnuft" man är uppfostrad med - det kan se olika ut. :)

Ett stall jag var inackorderad i fick man passa sig så man inte trampade i hundskit. Gårdens ägare hade ingen hund, nej det var vissa hyresgäster som hade sina hundar med sig och de sprang lösa överrallt. De hade ingen som helst koll på om deras små älsklingar la sina "visitkort" både här och där.

Hålla rent var det också si och så med. Hände väldigt ofta att det visserligen var sopat (med nöd och näppe) i stallgången när man kom men hörnorna var fulla med skräp och brunnen där vi kunde skölja av hästben etc var alltid igentäppt. Den fick man alltid rensa först innan man kunde använda den.

Gödselstacken vet jag inte hur många gånger jag var tvungen att jämna ut innan jag kunde tömma skiten från min häst. Stora högar överrallt - till och med ibland mitt på brädan! Det gick helt enkelt inte att komma upp på stacken förrän man rensat. :mad:

Så, ja - ibland behövs det faktiskt regler för allt. :(

Sen tyckte nog jag också att kl 21 var lite tidigt. I vårt stall har vi ingen tid men jag skulle personligen inte vilja komma dit alltför sent. Stallägaren bor ju faktiskt där och man vill inte störa dem i onödan.

Vi har väl inte direkt några regler, utan talar om för inack. när de flyttar in vad som gäller, typ, att hålla rent efter sig och sin häst, ganska översiktligt, men blir det irritationsmoment får man ta det med den det gäller. Nu har vi ju bara två andra i stallet, och det fungerar jättebra med direkt kommunikation.

Helt rätt att sätta upp regler, om hästfolket följer dom är ju en annan sak. Jag har också haft inhyrda (som mest 17 st). Får man säga att 90% av dom åren var ett rent helvete, med folk som inte följde ordningsregler eller kontrakt. Dom betalade inte i tid, rökte till häst, på volt, utanför volt, fimpade på volt, stallplan, berodde bara på var dom stod. Stölder av hö, halm.torv, spån, havre, betfor. Dom tog av mig o varandra. Släckte inte i foderkammare, sadelkammare eller stall. Stängde ej dörrar vid minusgrader (-20) varken dagtid eller kvällstid. Glömde låsa sadelkammare, foderkammare, stänga boxdörrar eller grindar till foderborden.
Ungdomar gömde sprit i klädskåpen, sov över på stallet för att kunna supa. Ha sex med gårdens ägares son i tvättstugan.

Jag har nog sett det mesta under dessa år, + gårdens ägare som knappt hälsade och bara höjde hyran utan att förbättra något.

Otroligt skönt att detta är över. Har äntligen en egen gård, där jag kan göra det som är roligt, rida och umgås med familjen.

Vara färdiga ca 21.00 om kvällarna

Varför så tidigt undrar jag precis som BB. Jag slutar jobbet 17 och är i stallet som tidigast 18 om jag skyndar mig. Hinner oftast inte klart innan 21 med allt. Hur gör ni med inackorderingar som jobbar heltid och har en bit att ta sig till stallet?

Hej Helena!
kände ett sug för att svara på detta jag med:D
Vi ska ju ha lösdrift osv nu, men några regler blir de ju klart.
Bland annat rökning förbjudet klart.
Sen att min häst aldrig ska stå själv i hagen . (måste tyvärr sätta regel på det)
Sen haha har jag för mig de va något mer, men klart ska lalla plocka upp efter sig o inte lämna några grejer kvar inne i ladan då det blir en fara direkt för pållarna!
Får nog tänkte lite mer på de där :D

varför så tidigt som 21? hur länge är hästarna ensamma i stallet nattetid? de sover ändå bara 3 timmar mellan 01 och 04..

om det stör er som bor på gården förstår jag men annars kan man ju ha 23 som sista tid.. på sommaren vill man kanske hellre rida sent på kvällen än att skubba runt i hettan..

:bow:

Har ingen egen gård, och kommer nog aldrig ha, så jag står över frågan;)

Oj..
Du har verkligen en positiv syn på medmänskligheten.

Där jag står är det vissa vuxna som inte fattat (trots upprepade påpekningar) att skiten på stallplan och stallgången måste plockas upp. Stallgången måste sopas när man stått där (åtminstone när man släpper ut hästen igen, helst före ridning).

Tyvärr verkar regler behövas för vissa, som inte har alla hästar hemma... synd, men så är det.

Jag kan också tycka att det är självklart att städa efter sej själv och sin häst- men alla tänker inte så, tyvärr..

/ lavinia, som trots att hon är uppvuxen i "lyxstall" lärt sej sopa stallgången efter sej och alltid tar upp hästskiten.

Hmm, tyvärr kan inte alla vuxna använda s k sunt förnuft.
Det beror ju på vilket "sunt förnuft" man är uppfostrad med - det kan se olika ut. :)

Ett stall jag var inackorderad i fick man passa sig så man inte trampade i hundskit. Gårdens ägare hade ingen hund, nej det var vissa hyresgäster som hade sina hundar med sig och de sprang lösa överrallt. De hade ingen som helst koll på om deras små älsklingar la sina "visitkort" både här och där.

Hålla rent var det också si och så med. Hände väldigt ofta att det visserligen var sopat (med nöd och näppe) i stallgången när man kom men hörnorna var fulla med skräp och brunnen där vi kunde skölja av hästben etc var alltid igentäppt. Den fick man alltid rensa först innan man kunde använda den.

Gödselstacken vet jag inte hur många gånger jag var tvungen att jämna ut innan jag kunde tömma skiten från min häst. Stora högar överrallt - till och med ibland mitt på brädan! Det gick helt enkelt inte att komma upp på stacken förrän man rensat. :mad:

Så, ja - ibland behövs det faktiskt regler för allt. :(

Sen tyckte nog jag också att kl 21 var lite tidigt. I vårt stall har vi ingen tid men jag skulle personligen inte vilja komma dit alltför sent. Stallägaren bor ju faktiskt där och man vill inte störa dem i onödan.

Det där lät precis som det stallet jag var på. Dock var dom slarvigaste hippologer under utbildning...:S

Det där lät precis som det stallet jag var på. Dock var dom slarvigaste hippologer under utbildning...:S

Tror nog inte det var samma stall :) .....däremot finns det helt säkert många vuxna utan sunt förnuft :(

Hästarna får mat mellan 6 och 7 på morgonen, och sedan mellan 12-13, middagen ordnar hästägarna med själva men vi ger våra mellan 4-5 cirkus. Så 8-9 är rätt lagom att ge dom kvällen, sen blir det ju visserligen ett litet längre hack över natten, men vad gör man.

Att vi har satt "maxtiden" som klockan 9 beror på att vi tycker det är en lagom tid att kvällsfodra dem, samt att vi vill vara ensamma på gården om kvällarna, vi vill inte att folk springer här när vi ska sova, och vi går ju och lägger oss hyfsat tidigt för att orka upp för morgonfodringen.

Sen självklart om folk har träning osv och kommer hem runt 23 en dag i veckan är ju ingen fara så, alla måste ju vara flexibla! :) Men "spring" i stallet om kvällarna är inte intressant...

Det är inte riktigt så att vi har stora anslag om gällande regler, utan de inhyrda informeras om reglerna vid visning samt kontraktskrivning, och sen har vi möte vid behov, och tar då upp eventuella problem..

Alla har inte inställningen att det är självklart att plocka upp efter sin häst osv, så visst behövs det regler.
Har man regler ifrån början så vet gästen vad den ger sig in på, och sen blir det mycket trevligare om alla hjälps åt att hålla ordning i och utanför stallet! :)

Sunt förnuft funkar bra.

Måste bara göra ett inhopp här;) Javisst vuxna ska kunna bete sig så här utan regler MEN det är inte så i verkligheten tyvärr. Typexemplet är en ny inackordering hos oss som
rökar i stalldörren
på hästryggen
sambon spottar snuspajer på gården
släpper hundarna lösa i VÅRAN trädgård
tjejen i fråga är drygt 30 år:eek:
Behöver jag tillägga att hon inte längre står i vårat stall;)

Sunt förnuft funkar bra.

Då har du nog väldigt tur som har hamnat i ett stall där alla har samma syn på allt. Sedan så är väl inte att man skall vara klar i stallet 21.00 som en självklarhet överlag!?

Kicki :)

Oj oj, inser att jag har haft tur jag.. Stått i min bästa kompis stall innan o vi kunde snacka om allt och alla skötte sig och sina delar av ansvaret.
Nu har jag eget här hemma så jag får ju skylla mig själv om jag inte städar upp efter mej :D

Mina regler som kommer att vara denna vinter för den tjej som kommer ha 2 hästar inhyrda.

Vattenhinkar ska in i sadelkammaren om natten. Så de kan tina över natten
Anledningen är att jag hatar att sparka o slå ut isen som blivit över natten. Och de går sönder så lätt då.

Inga trådar ska ligga i marken över natten. Alla grindar ska stängas.
Tycker inte om att leta efter handtagen till grindar då det snöat.

Täcken mm ska hängas upp. De får inte ligga var som hellst.
Jag är inte noga med ordning. Men hatar om täcken är slängda på golvet mm.

När man nattat hästarna så är det natt. Inget mer spring i stallet då hästarna fått sitt.

Och när man är i stallet så ser man inte bara till sina egna hästar. Man kollar så alla har vatten.

Men tjejen som ska hyra in sej hos mej är en toppen tjej.. Duktig o gör sin del i avtalet utan att krångla. Ifrågasätter inget utan är nöjd med läget.
Hon har hyrt av mej förut.. Så det ska bli kul att ha henne i stallet igen. (även om e av hennes hästar är opålitlig:smirk:).

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 332
T
Övr. Hund Jisses... Jag tror att jag skulle behöva en stödfamilj eller nått. Morgonen börjar med att jag skall släpa ut båda jyckarna på...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Thelma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama