vilka raser passar

P

puff93

hej!
ja bara undra vilka raser som passar till burkskörning?
ja håller på en del med brukskörning o vill ha en häst som kan ridas, kanske tävlas lite(hoppning) och jobba på gården.

tacksam för svar!

Sv: vilka raser passar

Alla kalblods raser passar bra själva kör vi med nordsvenskar. Om du ska hoppa med samma häst som du ska jobba med på gården så skulle kanske en "modern" nordsvensk passa bra. inte för att någon av kalblods raserna passar så bra till hoppning men tränar man å hästen tycker det är skoj så kan väll 80-90 cm fungera. På bruks DM för ridning brukar hindrerna ligga på ca 50cm.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör allt med mina bruksnordisar. Släpar hem ved från skogen, kör med flakvagn, hoppar, rider dressyr, tränar dressyrtömkörning m.m. m.m.

En underbar ras som verkligen är så allround som någon häst kan bli.

/M

Förlåt men eftersom det var så kallblods (Nordsvenskt) här i tråden så kan ja ginte låta bli att komma med något somjag tror jag tjatar om lite nu och då.
Men jag vet en duktig hästkarl i vårat län som för ett gäng år sedan vann plöj SM med Halvblod :D

Ja alla raser passar, det är upp till hästen hur den är:D
Trodde du skulle föreslå fjording ju;):D

hehe ja men jag skrev ju inte att alla andra hästar inte passar :P

jag ska själv ställa up med mitt halvblod i bruksridning DM nästa år. å ja vem vet beroende på hur han blir som inköd så kanske vi kör en runda oxså ;P

Jag är ju bara obotlig: Frieserhästen!!! Trygg, lugn allround häst som man kan göra allt med och som är go och snäll mot liten och stor. Och en fantastisk kör och ridhäst...Men det var ju jag det../Gunilla

Haflinger!! En lagom stor häst som orkar dra och bära. Lättfödd, lugn och klok och dessutom vacker att se på.

Jaha i rubriken stog det bara: vilka raser passar.
Så jag klämmer i med tips om åsna av det lite större slaget.
Tittar själv just nu på en stor åsna av rasen Le grande noir du Berry som kommer från Frankrike 130-140 cm hög och pigg och framåt. Går mot hästar i kör och ridtävlingar i Frankrike. Fördelen med åsnor: de är lättfödda, lugna, stabila, stora personligheter och man har ALDRIG tråkigt med en åsna i stallet (möjligtvis kan man behöva hörselskydd när man kommer ut i stallet på morgonen och de hälsar på en) en annan fördel är att man kan skippa att ha hund, gräsklippare och inbrottslarm. Det fixar åsnorna :love:

kan tinker eller irish cob passa?
de finns la olika varianter på raserna?

Förlåt men eftersom det var så kallblods (Nordsvenskt) här i tråden så kan ja ginte låta bli att komma med något somjag tror jag tjatar om lite nu och då.
Men jag vet en duktig hästkarl i vårat län som för ett gäng år sedan vann plöj SM med Halvblod :D

Får jag misstänka att det är P-O??

/M

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 182
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka