Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Elisha

Trådstartare
Jag har en häst (okänd ras o härstamning men importerad från Norge, 148 cm, maffig modell) som har urtecken/melerade ben.

Hon är inte black och kan således inte ha fjording i sig väl (fjording ger väl alltid black?). Hon är mörk svettfux med blond man och som sagt urtecken/zebraränder på benen.



Vilka raser har urtecken? Basjkir, fjording, fler?


Såna här tecken talar jag om;

rocky3.jpg



och såhär ser min ut, dock syns inte tecken jättetydligt här.

gizmo_och_felicia_016_500c4cb0e087c3781b000025.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Kom att tänka på att detta kanske inte är urtecken utan endast melerade/tigrerade ben, känns dock inte så vanligt.

Rätt mig gärna om vad detta är och i vilka raser det förekommer. :)
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Skulle ju kunna ha en mindre andel fjording i sig, rent teoretiskt, men ser ju inte ut så på bilden iaf :)
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Kom att tänka på att detta kanske inte är urtecken utan endast melerade/tigrerade ben, känns dock inte så vanligt.

Rätt mig gärna om vad detta är och i vilka raser det förekommer. :)

"Urtecken" är ju vanligaste i blackfärgen och i olika utsträckning något som är en del av färgen. Men utöver detta kan hästar av varierande färger ha olika markeringar. Så kallad "fuskål" är ju ganska vanligt på hästar av varierande raser. Det är knappast något som kan användas för att identifiera ras.

Gällande din häst gissar jag på döle-korsning endast baserat på hästens utseende och ursprung (för visst är hon svettfux och inte slversvart? Jag blev lite osäker.).
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

De melerade benen i det här fallet är väl inte direkt zebraränder. Melerade ben kan man se mellan varven på fuxbaserade färger eller rena fuxar, men faktiskt även på hästar med silver. Generellt sett alltså på hästar som inte har helt svarta ben. Det är inget som är rent förknippat med någon ras, utan är relativt vanligt. Det blir ju extra tydligt på en mörk häst, där kontrasterna kommer fram tydligare. En spontan känsla är att det blir tydligare på en häst som är har flaxgen eller annan gen som bleker man och svans, då ju hovskägg ofta växer i den färg som man och svans kommer i. Färgskiftningar på benen skulle då kunna bli tydligare, även på hästar med väldigt lite behåring på benen.

Pratar vi istället zebraränder så är det ofta något som ses ihop med blackanlaget.

Melerade ben skulle jag inte kalla urtecken, men vilka andra tecken menar du att din häst har?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Jag tror inte heller att det där är zebratecken. Så här ser de ut på min brunblack.
DSC_0103_zps9d4369fa.jpg


Syns på frambenen här.
macha2_zpse432b7e8.jpg


Blackanlaget bleker grundfärgen något men jag vet inte hur den funkar i kombination med andra anlag (ex. silver) men jag har förstått det som att primitivtecknen alltid är mörkare än hårremmen (men jag kan ha fel).

Som hennes ål här.
img_4770.jpg


Här syns både ål och grepp/skulderkors (över manken). Hon har många tydliga primitivtecken/blacktecken.
dsc_0002.jpg
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Som tidigare inlägg påpekat är det lite osäkert vad du menar.

Den översta hästen på bilden är en silversvart Rocky Mountain. De är mycket ovanliga i Sverige. Silveranlager är överhuvudtaget ovanligt i Sverige, men det lär finnas några Morgans med färgen och kanske ytterligare någon individ som inte är islänning eller miniatyrhäst ( eller Rocky mountain eller Kentucky Mountain Saddle Horse). Flaxfuxar finns det många fler av.

När det gäller black har du redan fått svar.

Och nej, jag anser inte att melerade ben på en fux eller silversvart är primitiva tecken.
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Jo jag vet att det är en mkt ovanligt ras i Sverige, och hon är inte silver nej. Utan fux.

Visade dock bilden för att markera likheterna i benen, och läser man om Rocky mountain så står det att den kan ha urtecken osv så det var därför min tanke var att även min hästs ben kanske hade det :)
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Rocky Mountains kommer ju i black-färger med, så det är förmodligen pga detta som man skriver att "urtecken" finns hos dem. På black kan man ju se just zebraränderna, ålen, maskerna och "shoulder stipes" (Min hjärna jobbar i motvind, så kommer inte på det vanliga svenska ordet just nu, men hoppas att ni vet vad jag menar;) ).

Sen kan ju även vanliga bruna hästar ha mycket svaga zebraränder med, likväl som falska ålar.

Med att RMH kan ha urtecken så syftar man förmodligen på att de kan vara blackar. Hästen på bilden i ditt inlägg verkar inte uppvisa vad jag skulle klassa som urtecken.
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Rocky Mountains kommer ju i black-färger med, så det är förmodligen pga detta som man skriver att "urtecken" finns hos dem. På black kan man ju se just zebraränderna, ålen, maskerna och "shoulder stipes" (Min hjärna jobbar i motvind, så kommer inte på det vanliga svenska ordet just nu, men hoppas att ni vet vad jag menar;) ).

Sen kan ju även vanliga bruna hästar ha mycket svaga zebraränder med, likväl som falska ålar.

Med att RMH kan ha urtecken så syftar man förmodligen på att de kan vara blackar. Hästen på bilden i ditt inlägg verkar inte uppvisa vad jag skulle klassa som urtecken.

Jag tror som du. Det finns blacka Rockisar och de har ofta urtecken. På bilden nedan en musblacka Rocky.
spanish+sundown1.JPG
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Var ifrån Norge kommer den? Vet du uppfödaren? Eller den du köpte av? Skicka gärna PM... Har en gissning...
 
Sv: Vilka raser har urtecken/zebraränder?

Melerade ben skulle jag säga att det är... Haft en helt vanlig varmblodstravare med samma tecken på benen... Hon var mörkbrun men med melerade ben....

En gissning om rasen i din häst är att det nog är en god portion nordlandshäst i henne...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Avel Tittade igenom lite gamla fotomappar på datorn och ramlade över några bilder på en fd. favoritponny som stod på min ridskola tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 025
Senast: palle
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 168
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp