Vilka papper bör skrivas?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
C

Camaro

Om jag väljer att betäcka ett sto, som stoägaren vill låna ut för avel , men dock vill ha henne hemma hos sig under dräktigheten och tills dess att fölungen är född. Vad för papper bör skrivas då, så att jag står som ägare och uppfödare av fölet? Räcker det med ett fodervärdsavtal, samt att jag tar fakturor på allt rörande betäckningen?
Ska detta fodervärdsavtal skrivas på även av vittnen, eller krävs mer papper?

Tacksam för svar!

Sv: Vilka papper bör skrivas?

Jag hade skrivit ett avtal där det står ditt och stoägarens uppgifter samt alla uppgifter om vilket sto det är.

För vilken säsong det gäller.

Specificera att "lånaren" ska stå som ägare och uppfödare till fölet.
Att lånaren skall stå för samtliga kostnader gällande betäckningen och vad lånaren ska stå för av stoets kostnader, typ foder eller liknande.

Tycker inte det behövs vittnen eller annat men det ska skrivas under av er båda och skrivas datum.

Sv: Vilka papper bör skrivas?

Tack för svar!

Om stoet av någon anledning skulle säljas under dräktighetstiden till en tredje part, vad händer då? Är jag genom skrivna papper med nuvarande ägare ändå berättigad till fölet som ägare och uppfödare?

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka