vilka mått gäller för box?

F

finnjola

Har försökt hitta nåt svar på hur stora boxarna bör vara, har en kallblodstravare som är ca 155 hög, om man behöver veta det. Står ju olika där jag sökt, på sjv och djurskyddsmyndigheten har jag kollat mest. Finns det fler ställen eller nån som vet?
Vore hemskt tacksam för lite hjälp i denna jungel! :banana:

Sv: vilka mått gäller för box?

Va ? Hur kan det stå olika ? Har du läst fel på någon sida ?? 8 kvm är minimimåttet för den häst du beskriver. Kortaste sidan får vara: 2,35 m. Men större är att föredra.

Vet inte vad minimimåttet är men jag tycker att det ska vara 3*3 om möjligt. Ska till en väldigt stor häst om inte det ska räcka.

Hi :rofl: nu har jag två olika. Att det ska vara så svårt att hitta vad som är rätt. Har läst 9kvm med kortaste sidan 2,??. Tycker det skulle gå att hitta raka besked lixom. ´
Tack för era svar iallafall! :bow:

Nä, minimimåttet för en häst på 155 cm är 8 kvm. 9 kvm är för hästar mellan 161-170 cm. Den andra som svarat har ju bara gissat. Hon visste ju egentligen inte..det skriver hon ju också ;)

A ponny: 4 kvm
B ponny: 5 kvm
C ponny 6 kvm
D ponny 7 kvm
Liten häst ( 149-160 cm) 8 kvm
Stor häst (161-170 cm) 9 kvm.

Måttbestämmelserna är ingen djungel, det gäller bara läsa *rätt* :angel:

Senast ändrad:

Nu känns jag nöjd, raka besked var det här, det tackar jag för.
Tack och bock! :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 274
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.