Vilka kaffebönor? (Julklapp)

Araminta

Trådstartare
Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt nya med varandra och förutom "espresso" och "specialty coffee", så har jag inte en susning om vad för smaker/bönor/roster (?) han gillar. Min tanke är därför att sikta på det "mest spännande" kaffet jag kan hitta. Att hitta det "godaste" kommer jag sannolikt att misslyckas med.

Så vad har vi för pyttesmå och supernördiga kaffeföretag? Vilka kaffebönor/roster/ursprung är "mest spännande"? Vad är inne bland kaffenördar just nu? Och vad ska jag låta bli? :D

Balck tycker jag är bland det bästa jag kan få tag på åtminstone. De kan garanterat hjälpa till med vad som är rätt just nu också. Förra året var det åtminstone mycket fruktiga ljust rostade man såg överallt, men det gör sig ju inte så bra som espresso. :)

Da Matteo är ett annat bra ställe att kolla på, men häromkring är det "vardagskaffe" eftersom det är ett av stans bästa ställen, så jag vet hur udda det är på annan ort.

Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt nya med varandra och förutom "espresso" och "specialty coffee", så har jag inte en susning om vad för smaker/bönor/roster (?) han gillar. Min tanke är därför att sikta på det "mest spännande" kaffet jag kan hitta. Att hitta det "godaste" kommer jag sannolikt att misslyckas med.

Så vad har vi för pyttesmå och supernördiga kaffeföretag? Vilka kaffebönor/roster/ursprung är "mest spännande"? Vad är inne bland kaffenördar just nu? Och vad ska jag låta bli? :D

Dricker inte kaffe själv men har en del kaffedrickande vänner som ibland gillar att köpa lite spännande och annorlunda kaffe. De handlar gärna från Gringo nordic ett lite kafferosteri i Göteborg.

https://www.gringonordic.se/product-category/kaffe/

Edit: ser nu att de kanske mer har färdiga blandningar och inte så mycket kaffebönor.

Jag är ingen kaffenörd, men ett märke som jag gillar både smak(er) och profil på är Rutasoka. Beställer därifrån ibland.

Da Matteo är ett annat bra ställe att kolla på, men häromkring är det "vardagskaffe" eftersom det är ett av stans bästa ställen, så jag vet hur udda det är på annan ort.

Vet inte hur udda det är, ska det ju stå...

Hos Balck är Velo collective en av de sorter jag dricker mest, men som julklapp köper jag gärna julboxen som är blandat säsongsbönor och sådana som är återkommande.

Balck tycker jag är bland det bästa jag kan få tag på åtminstone. De kan garanterat hjälpa till med vad som är rätt just nu också. Förra året var det åtminstone mycket fruktiga ljust rostade man såg överallt, men det gör sig ju inte så bra som espresso. :)

Men kaffet på Matteo är ju en så enorm besvikelse. Så haussat. Och så inte gott.

En kaffenördig kompis köper ofta från Gringo Nordic och Lykke Kaffegårdar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sadelfråga
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka